Tidligere student på Høyskolen Kristiania Kevin Sivertsen (t.h.) kan ende med å møte høyskolen i retten. Foto: Privat

Forbrukerrådet kritiserer Høyskolen Kristiania

Kontrakt. Forbrukerrådet mener kontraktene til Høyskolen Kristiania er for vanskelige å forstå. Tidligere student Kevin Sivertsen kan ende med å møte høyskolen i retten.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år fortalte Khrono om Kevin Sivertsen, som sa opp studieplassen seks dager etter fristen, og som dermed måtte betale 47.000 kroner i studie- og semesteravgift.

Les også: Mener Høyskolen Kristianias krav om etterbetaling er urimelig

Nå sier jurist i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, til NRK at de mener kontraktene er for utydelige.

— Man må tolke veldig for å forstå innholdet. Det er ikke godt nok, slik vi ser det, sier Høst til kanalen.

— Vi kommer til å ta med oss Forbrukerrådets uttalelser til forliksrådet, men generelt er det lite hjelp i at de «synes» noe. Jeg har liten tro på at høyskolen tar det inn over seg, sier Stig Sivertsen.

Hvis noen studenter mener at de har krav på å få tilbakeført skolepengene, må de prøve sine saker i retten.

Stein-Oddvar Evensen

Flyttet frist

Han er far til Kevin Sivertsen, tidligere student ved Høyskolen Kristiania. Kevin sluttet på studiet i fjor, og studerer nå ved Høgskolen i Østfold.

Han sa offisielt fra seg studieplassen seks dager etter fristen 15. august, og derfor krever Høyskolen Kristiania at han betaler hele semester- og studieavgiften, nærmere 50.000 kroner. Sivertsen vil ikke betale, og kaller det er urimelig krav.

De viser til en dom fra Nedre Romerike tingrett, der en student saksøkte høgskolen i 2016 for å ha laget en urimelig kontrakt, og vant fram i tingretten. Høyskolen Kristiania fikk da blant annet kritikk fra tingretten for at kontrakten var uklar, for at fristen for å si fra seg plassen var for tidlig, og at de avkrevde hele semesteravgiften med en gang fristen var overtrådt.

Siden da har høyskolen flyttet fristen fra 1. juli til 15. august, blant annet i kontrakten til Sivertsen. Partene skal møtes i Forliksrådet 10. april.

Flere henvendelser

Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier til Khrono at Sivertsen og kvinnen som saksøkte ikke er de eneste studentene ved Høyskolen Kristiania som mener kontraktene er utydelige.

— Vi har fått flere klager, så det er åpenbart at de er vanskelige å forstå. Her er det mange studenter som ikke har forstått, og når det er snakk om mye penger er det ekstra viktig at den profesjonelle parten er bevisst at det er et ulikt styrkeforhold, sier Høst, og fortsetter:

— På den annen side, så må du lese en avtale du signerer. Men, både domstol og Forbrukertilsynet har vært tydelige på at vilkårene ikke har vært klare nok.

Pia Cecilie Høst, jurist i Forbrukerrådet. Pressefoto

Høst legger vekt på at det kan være forskjeller i kontraktene, og at det ikke er sikkert dommen fra 2016 gjelder for alle.

— Det kan nok også være forskjell i hvor stor grad det er tydelig at studentene har sagt opp før eller etter fristen.

Var i kontakt med rådgiver

En annen tidligere student ved Høyskolen Kristiania, Mari Bakken, sier hun var i kontakt med en rådgiver mot slutten av vårsemesteret 2016 om å begynne på Sonans, men at hun ikke fikk beskjed om å si opp før fristen 1. juli. Hun sa opp 16. august, før studiestart ifølge henne.

— Rådgiveren ga ingen advarsel om at jeg måtte si opp studieplassen for å slippe å betale, sier Bakken.

Det var blant annet uenighet om hvor tydelig hun var på at hun ville slutte i mailen til rådgiveren.

Bakken sier Høyskolen Kristiania ikke ville mekle i Forbrukerrådet, og at hun etterhvert endte med å betale semesteravgiften på en nedbetalingsplan.

— Det var en psykisk belastning å slåss mot en stor institusjon, samtidig som jeg skulle ta opp fag, sier hun til Khrono.

I rundene med Forbrukerrådet før en mulig mekling sier Bakken at hun sendte inn dokumentasjon og måtte purre på svar.

— De ville nærmest ikke kommentere saken min, og jeg følte jeg ikke fikk noen hjelp, sier Bakken.

Høst i Forbrukerrådet sier det er fordi høgskolen ikke ville mekle.

Mari Bakken. Foto: Privat

— Vi kan ikke fatte vedtak på hva vi mener, vi er helt avhengige av at motparten svarer. Det er derfor hun har fått det svaret, vi har ikke fullmakt til å gjøre noe mer, sier Høst, og fortsetter:

— Når det gjelder at de ikke vil mekle, så er det unødvendig av Høyskolen Kristiania å la slike saker gå for retten.

Nye kontrakter

Høyskolen Kristiania har tidligere sagt at de er i gang med å endre kontraktene på grunn av fusjonen med Westerdals Oslo ACT.

— Dette er ikke noen erkjennelse av at kontrakten som Kevin Sivertsen skrev under på ikke er god nok. I denne sammenhengen er det på grunn av sammenslåingen mellom Høyskolen Kristiania og Westerdals. Dermed må vi ha en ny studiekontrakt, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Høyskolen Kristiania, Stein-Oddvar Evensen, til NRK tirsdag.

Han sier videre at de har gode rutiner for å fange opp muntlige og skriftlige utmeldinger innen fristen.

— Men for studenten selv og høyskolen er det viktig med skriftlig dokumentasjon i oppsigelsesprosesser, slik at vi unngår eventuelle misforståelser. Tydelig frister gir forutsigbarhet og rettferdighet for alle våre studenter, sier Evensen til NRK.

Endret kontrakter

Evensen hos Høyskolen Kristiania sier til Khrono at de har latt både jurister og Forbrukertilsynet se på kontraktene.

— Vilkårene for kontraktene er justert etter deres anbefalinger og råd. Som en konsekvens av sammenslåingen mellom to høyskoler har vi nettopp også rådført oss med Forbruketilsynet. Vi opplever at vi har kommet til en enighet om utformingen av kontrakten, sier han.

— Kommer de nye kontraktene til å være tydeligere enn de gamle?

— Forbrukertilsynet har i hvert fall ment at utkastet ikke er tydelig nok. En student vil fortsatt kunne melde seg av et studium seks ganger i løpet av et studieløp, og har de samme vilkårene som tidligere, da vi mener at disse er tydelige slik det fremstår i dag. Herunder hva som forpliktes og hvilke vilkår som gjelder for utmelding av et studium. Dette har vi hatt dialog med Forbrukertilsynet om, og de er ikke vesentlig endret hva gjelder vilkårene, svarer Evensen.

«Vil alltid ha dialog»

Evensen sier det ikke stemmer som Mari Bakken sier, at de ikke ønsket mekling hos Forbrukerrådet.

— Uansett sak, så går vi i dialog med studentene. Dersom Forbrukerrådet vil mekle i en sak, så møter vi. Påstanden om vi ikke vil mekle stemmer derfor ikke, sier Evensen.

Når det gjelder rådgiveren til Bakken, sier Evensen at rådgiverne vet hvilke frister som gjelder.

— Hvert år så bytter mange studenter studiested, enten innad i Norge eller om de vil studere i utlandet. Alle våre rådgivere kjenner godt til hvordan studentenes saksgang er ved utmelding, og hvilke frister som gjelder. Vi har og har hatt høy oppmerksomhet på det.

FAKTA

Høyskolen Kristiania

Privat ​høgskole, fusjonerte med Westerdals Oslo ACT i januar 2018.

​10.000 studenter nasjonalt.

Har studiesteder i Oslo, Bergen og Trondheim. Trondheim skal avvikles i 2019 grunnet lave søkertall.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS