rektor beklager

Sensitive personopplysninger lå åpent ute på internett

Ved hjelp av et enkelt googlesøk, var det tirsdag denne uken mulig å få tilgang til samtaler mellom studenter og ansatte ved Noroff.

Noroff - School of Technology and Digital Media tilbyr blant annet studier innen IT-sikkerhet. Nettopp derfor mener administrerende direktør og rektor ved skolen, Lars Erik Torjussen, at det som har skjedd er ekstra uheldig.
Noroff - School of Technology and Digital Media tilbyr blant annet studier innen IT-sikkerhet. Nettopp derfor mener administrerende direktør og rektor ved skolen, Lars Erik Torjussen, at det som har skjedd er ekstra uheldig.
Publisert Oppdatert

Tirsdag fikk VG et tips om at sensitive opplysninger om personer tilknyttet høyskolen Noroff lå åpent ute på internett.

Et enkelt googlesøk ga ifølge avisen tilgang til samtaler mellom studenter og ansatte.

— Menneskelige feil skjer i alle virksomheter, sier Lars Erik Torjussen .
— Menneskelige feil skjer i alle virksomheter, sier Lars Erik Torjussen .

— Menneskelige feil skjer i alle virksomheter, og denne gangen skjedde det med oss. Etter at vi ble gjort oppmerksomme på problemet, har vi gjort alt etter boken, skriver administrerende direktør og rektor ved Noroff, Lars Erik Torjussen, i en e-post til Khrono torsdag.

— Helt uakseptabelt

Torjussen har ikke hatt anledning til å gjennomføre intervju over telefon torsdag, og derfor har han besvart Khronos spørsmål via e-post. Han viser for øvrig til en generell uttalelse, som er vedlagt i en av e-postene til Khrono.

Det kan blant annet lese følgende:

— Årsaken til at dette skjedde var en menneskelig feil i prosessen med å implementere et nytt kommunikasjonssystem. Undersøkelser viser at informasjonen eksponert er e-postlogg mellom studentservice og våre studenter. Noe av denne kommunikasjonen er helt klart av personsensitiv karakter. Det er helt uakseptabelt. Vi erkjenner også at dette ser spesielt dårlig ut, siden vi utdanner mange studenter innen IT sikkerhet. Vi beklager på det sterkeste.

Det tok i underkant av to timer fra vi fikk melding om hva som hadde skjedd til alt var stengt ned

Lars Erik Torjussen, administrerende direktør og rektor ved Noroff

Personlig informasjon, eksamenskarakterer og kontonummer var noe av det som lå åpent ute.

— Jeg synes det er svært uheldig. Det er ubehagelig og kjipt, og bør fjernes kjapt, sa en av studentene som hadde sin korrespondanse åpent ute, til VG i forbindelse avisens arbeid med saken.

I underkant av to timer

På Khronos spørsmål om hvor mange studenters opplysninger som lå åpent ute på nettet, forteller Torjussen at det er snakk om noen titalls av Noroffs i alt 2300 studenter.

— Det tok i underkant av to timer fra vi fikk melding om hva som hadde skjedd til alt var stengt ned, informerer Torjussen.

— Alle studentene det gjelder har blitt, eller vil bli kontaktet, og vi vil gjennomføre en-til-en-samtaler med dem om det som har skjedd, skriver rektoren avslutningsvis.