Sang er ikke lenger med i læreplanen for norskfaget, som er på høring fram til 18. juni. Foto: Benjamin Ward/OsloMet

Kritikk mot at sang fjernes fra norskfaget

Læreplan. Høsten 2017 ble sang fjernet fra den overordnede læreplanen for skolen. Nå forsvinner den også fra læreplanen i norsk, som er på høring.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det vakte sterkt engasjement i 2017 da det ble klart at sang og musikk ikke lenger var få finne som begreper i den overordnede læreplanen for skolen. I en høring om den generelle delen av læreplanen høstet regjeringen mye kritikk, blant annet fordi direkte henvisning til praktisk estetiske fag, som sang og musikk, var fjernet fra planen.

At de nå fjerner sangen fra læreplanen i norsk, er stikk i strid med tidligere løfter om at det fremdeles skulle være plass til sangen i skolen. Det er også stikk i strid med anbefalinger fra OECD om å gi estetiske fag større plass i skolen.

Kari Holdhus

Daværende statsrådvikar Henrik Aasheim svarte på kritikken med en videoinnspilt sang og forsikret at selv om ordet sang var borte fra den overordnede læreplanen, så skulle det synges i skolen.

Nå har Utdanningsdirektoratet sendt ut læreplan for norskfaget på høring med frist 18. juni, og heller ikke her er sang nevnt. Dermed kan det bli valgfritt for norsklærere om det skal synes i klasserommet eller ikke, skriver framtida.no.

Statsrådsvikar Henrik Aasheim svarte på kritikken med en videoinnspilt sang i 2017.

Engasjement for sang

Førstelektor i musikk ved Nord universitet, Solveig Salthammer Kolaas, er en av lærerne som i 2017 skapte stort engasjement med innlegg som protesterte på at sang og musikk er fjernet fra den nye overordnede lærerplanen.

— Vårt hovedbudskap er jo at man i skolen ikke skal kunne velge å bruke sang eller ikke. Vi må ha en plikt til å ivareta denne tradisjonen som en svært viktig del av vår kulturarv, sa hun til Khrono og trakk fram at mange undersøkelser viser at det synges stadig mindre i den norske skolen.

— Man prioriterer i største og større grad fag som kan måles og veies, og som kobles inn mot PISA-undersøkelsen og andre internasjonale måleverktøy. Denne tendens må vi få snudd, sa hun.

«Stikk i strid med løfter»

Også førsteamanuensis Kari Holdhus og kollegene hennes ved Høgskulen på Vestlandet advarte sterkt mot å fjerne sang fra den overordnede delen av læreplanen for to år siden, skriver framtida.no.

— At de nå fjerner sangen fra læreplanen i norsk, er stikk i strid med tidligere løfter om at det fremdeles skulle være plass til sangen i skolen. Det er også stikk i strid med anbefalinger fra OECD om å gi estetiske fag større plass i skolen. Det virker som om regjeringen ikke skjønner rekkevidden av å jobbe med estetisk metode i skolen, sier Holdhus til avisen nå.

Regjeringen: Opp til lærerne om de vil synge

Statssekretær Julie Midtgarden Remen (H) understreker at det ikke er meningen at lærerplanen skal være pensumlister med detaljerte skildringer av innholdet i undervisningen.

— Kompetansemålene i alle fag skal være tilstrekkelig åpne så de tar vare på det lokale og pedagogiske handlingsrommet, skriver hun i en epost til framtida.no, og fortsetter:

– Det er lærere som har ansvaret for innholdet og metodene de bruker i undervisningen, og jeg har tillit til at lærerne gjør dette på en god måte, sier hun.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS