Studentprosjekt i bryggeri ved Akerselva
Studenter på Høgskolen i Oslo og Akershus har bidratt til forskjønnelse hos Sagene bryggeri.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Studenter på tredje året ved Institutt for estetiske fag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har levert oppdragskunst til Sagene bryggeri.
Jobbingen startet før jul og nå er resultatet i form av ny logo laget i trådkunst (såkalt string-art) og dessuten veggmalerier i et stort arrangementslokale ferdig.
Veggmaleri og logo
Det er studenter fra studiet i Kunst og formidling og Faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk som har utført oppdragskunsten i Sagene bryggeris lokaler.
De har arbeidet med 5 store veggmalerier med Akerselva-motiv, samt at de har laget bryggeriets logo i trådkunst. Kunstverkene fyller en vegg på tilsammen 35 meter og designet ble valgt ut av en jury bestående av de ansatte i bryggeriet.
Stolte studenter
Vi treffer 4 av de 15 studentene som har bidratt til arbeidene i lokalet der både logo og veggmalerier henger (se video under). Der er stolte av resultatet de viser fram. Alle fire går siste året, to på faglærerutdanning og to på kunst og formidling.
Andreas Reinert Helgesen og Manjit Kaur går på kunst og formidling og har begge søkt seg videre på master med mulighet for utveksling til Stockholm.
Renate Jeanette Holm og Camilla Engen går på faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk og antar at de starter som lærere fra høsten av. Etter endt utdanning kan de undervise på alle nivåer.
— Spennende prosjekt
— Det har vært et utrolig givende og spennende prosjekt, forteller Helgesen.
— Vi kom opp med mange ulike forslag og så var det bryggeriet selv som valgte hvilke løsninger som skulle realiseres, og så har alle 15 jobbet med å få det til, legger han til.
Engen trekker fram at de synes det var fint at begge faggrupper ble representert med vinnerutkastene.
Det er nemlig faglærere som kom opp logen som ble realisert, mens det var studenter på kunst og formidling som vant med løsning for veggmaleriene.
— Fram til påske
— Vi hadde første befaring i desember og startet med å lage forslag i januar, deretter ble løsningene som skulle realiseres valgt og fram til påske har vi malt og laget logo. Mye arbeid, men det er flott å se på resultatet nå, forteller Kaur.
Hun forklarer at studentene hadde Akerselva som idé, men hadde tatt med seg en lengre strekning enn den bryggeriet selv hadde valgt ut.
Motivene de endte opp med er fra det direkte nærmiljøet der Sagene bryggeri ligger langs Akerselva.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!