Mona Elisabeth Meyer og Roger Hansen sammen med prodekan for utdanning på helsefag på HiOA, Ingrid Narum.
Mona Elisabeth Meyer sammen sine to studenter Sofie og Trine.
Roger Hansen og hele klassen som hadde med seg hver sin begrunnelse for hvordan være og bli årets beste underviser.

Studenter forklarte hva de mener er bra kvalitet på undervisningen

Da årets undervisere skulle hedres var det studentene som stilte opp og forklarte hvorfor de mener lærerne deres er de beste.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakultet for helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus har hatt årets underviser på høgskolen to år på rad.

Det kunne ikke gå upåaktet hen, så første personalmøte i høst ble innledet med en presentasjon av årets vinner Roger Hansen, og fjorårets vinner Mona Elisabeth Meyer.

Hadde med studentene sine

Både Meyer og Hansen gjorde det annerledes grepet at de tok med seg studentene sine da de skulle fortelle litt om hva de vektlegger i sin jobbing med studenter og undervisningen.

Meyer hadde med seg to studenter som fortalte hvordan de hadde opplevd hennes forelesninger, mens Hansen hadde med seg hele klassen sin.

Jeg elsker studentene mine. Jeg elsker faget mitt. Og jeg elsker pedagogikk. Jeg har verdens beste jobb.

Mona Elisabeth Meyer

Hver for seg trakk klassen fram en begrunnelse for hvorfor de hadde vært med å nominere ham til å bli årets underviser, og hva de vektlegger hos sine lærere.

Les også: 

Viktig å bli sett

Gjennomgående i studentenes begrunnelser og presentasjon var ønsket om variasjon i undervisningen og ønsket om å bli sett og få tilbakemeldinger.

Dagens studenter er ikke redde for forelesninger, men de trekker fram at de ønsker variasjon, bruk av quiz, bilder og videoer som gode elementer i forelesningen.

Roger Hansen selv og hans studenter trakk også fram behovet for at hver enkelt student blir sett og føler seg trygge. 

Ingen tvil om at både Hansen og Meyer hadde nådd fram til sine studenter som gode undervisere.

Lang fartstid

Meyer startet sin presentasjon med å poengtere at både hun og Hansen har lang fartstid på høgskolen.

— Jeg har jobbet som lærer i 18 år, Hansen i 23 år. Det tar lang tid å bli en god underviser, og det finnes ingen snarveier, poengterte Meyer.

Hun trakk også fram at noe veldig lurt hun hadde gjort etter 14 år i jobben var å ta kurs i universitets- og høgskolepedagogikk.

— Det kurset ga meg et virkelig løft, poengterte hun. Presentasjonen sin avsluttet hun med:

— Jeg elsker studentene mine. Jeg elsker faget mitt. Og jeg elsker pedagogikk. Jeg har verdens beste jobb.

Les også: Fest for 10 fantastiske forelesere

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS