Sponset forskning

Professorer fikk medhold i klager på mediedekning

E24 har brutt god presseskikk etter å ha skrevet om tre professorers «bransjespons». VG fikk kritikk fra medienes etikkutvalg. Professorer i Stavanger er fornøyde.

Publisert Oppdatert

I november i fjor publiserte E24 en serie saker om tre forskere fra Universitetet i Stavanger som ifølge avisen skal ha uttalt seg negativt om konsekvensene av å innføre grunnrenteskatt for laksenæringen.

Samtidig skal de tre, Bård Misund, Ragnar Tveterås og Petter Osmundsen, ha ledet et forskningsprosjekt som skulle se på virkningene av grunnrenteskatt, uten å opplyse hvem som finansierte prosjektet.

Petter Osmundsen, professor ved UiS.
Petter Osmundsen, professor ved UiS.
Bård Misund, professor ved UiS
Bård Misund, professor ved UiS

Prosjektet var nemlig blant annet finansiert av bransjen selv, gjennom Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF), skrev E24.

De tre professorene klaget i januar inn E24 og VG, som også publiserte en tilnærmet lik sak i sin papirutgave, til Pressens faglige utvalg (PFU) på henholdsvis åtte og sju punkter i Vær varsom-plakaten.

Tirsdag falt PFUs dom i saken: Lakseforskerne får støtte. E24 er felt på ett punkt og får kritikk i et annet. VG får også kritikk, som er en mildere form for fellelse.

Det skriver Journalisten.

Tveterås skriver i en e-post til Khrono at han er fornøyd med fellelsen og kritkken mot E24 og VG.

Dette har han å si om medienes forståelse av forskning.

— Det er store variasjoner i dekningen mellom medier og journalister, men de journalistene jeg forholder meg mest til virker rimelig balanserte både i dekning og forståelsen av forskning, skriver Tveterås.

Drag row

Forskning også finansiert av Forskningsrådet

I sin klage mente professorene blant annet at deres argumenter ikke kom med i artikkelene, at det er faktafeil og at beskrivelsene er unyanserte.

De mente også at de ikke fikk samtidig imøtegåelse og reagerte på sterke beskyldninger i kommentarfeltet til E24, skriver Journalisten.

Professorene påpeker i klagen at forskningsprosjektet, som hadde en verdi på 3,3 millioner kroner, også var finansiert av Forskningsrådet. Altså var det ikke bare bransjen selv, gjennom det statlige akjeselskapet FHF, som finansierte forskningen.

E24 la til denne informasjonen etter publisering, men VG gjorde ikke det.

Både E24 og VG har etter klagen ble sendt inn, avvist at de har brutt god presseskikk.

Ble beskyldt for korrupsjon

Likevel mener PFU at E24 har gjort nettopp det på et punkt.

E24 er felt for brudd på punkt 4.17, for mangelfull moderering av kommentarfeltet, hvor professorene skal ha blitt beskyldt for både korrupsjon og svindel.

Både E24 og VG får kritikk på punkt 3.2, som dreier seg om kontroll av opplysningene, fordi de ikke opplyste at forskningen også var finansiert av Forskningsrådet. Dette er en mildere form for fellelse.