Prisdryss til produktdesign

Norske produktdesignere hentet hjem priser på stor internasjonal konferanse i England.

Publisert   Sist oppdatert

Den 17. internasjonale konferansen om ingeniør- og produktdesignutdanning (E&PDE) gikk på alle måter i favør av Høgskolen i Oslo og Akershus sitt minste institutt.

Institutt for produktdesign gjorde nærmest rent bord på internasjonal pedagogikkonferanse. Nå snakker man om et kulturskifte på Kjeller.

To av tre utmerkelser til Kjeller

Da konferansedørene i den engelske universitetsbyen Loughborough i England stengte første helgen i september, var to av tre utmerkelser med hjem i bagasjen til Kjeller.

Instituttets egne Nenad Pavel kunne dele prisen for beste artikkel med medforfatter Mikael Omlid (bildet under) for «Design Process and Conscious Problem Solving Through Computer Aided Design Education».

Kluss ga ny innsikt

Utgangspunktet for artikkelen var verksmester Omlids øvelse i dataassistert konstruksjon ( Computer Aided Design, CAD ) for førsteårsstudentene. De fikk utdelt en skisse av en barkrakk, og ble bedt om å gjenskape den digitalt. Det de ikke visste, var at det var et avvik mellom skissen og de faktiske målene de fikk utdelt.

— Det ble en del forvirring rundt hvordan studentene skulle løse dette. Vi som underviste valgte å spille med, og dette endte i en veldig interessant situasjon i klasserommet. Hva skulle de være tro mot, mål eller tegning – eller begge deler? Måtte de lage to varianter?, forteller Mikael Omlid.

Den pedagogiske erfaringen med en annerledes tilnærming til opplæring i 3D-tegning (bildet under), var så god at samme «feil» i oppgaven ble gjentatt året etter. Ny suksess, og Omlid og Pavel begynte å ane konturene av en forskningsartikkel.

— Kritikken mot opplæring i tekniske ferdigheter som 3D-tegning med CAD, går på at dette er kunnskap som fort blir utdatert. Det kommer hele tiden nye programmer og nye ferdigheter som studentene må beherske. I artikkelen ser vi på hvordan opplæring i tekniske verktøy kan lære designerne design, og ikke bare ferdighet, utdyper høgskolelektor Nenad Pavel.

Studentene sanker poeng

E&PDE-konferansen samler forskere og praktikere fra industri og undervisningssektor, som skriver om sine erfaringer. Den prøver å skape et miljø hvor man diskuterer på et akademisk nivå, men med en praktisk tilnærming til teori. I år deltok HiOA på konferansen med 13 av omlag 150 artikler.

— Det at vi, som et lite institutt, markerer oss på denne måten, er veldig kult, sier førsteamanuensis Arild Berg.

Han er oppført som forfatter eller medforfatter på seks av instituttets bidrag til konferansen i år. Arild har de siste par årene ledet en skrivegruppe på instituttet, og fungerer som primus motor for deltakelse på konferansen og artikkel- og poeng-boom’n på Kjeller.

For like oppsiktsvekkende som at instituttet leverte beste artikkel, er det at høgskolen, ved masterstudent Marte Søderlund (27), også stakk av med utmerkelsen «Best Student Presentation».

(Masterstudent Marte Søderlund (t.v.) fikk pris, høgskolelektor Nenad Pavel fikk pris, mens førsteamanuensis Arild Berg hadde navnetrekket sitt på seks av 13 HiOA-artikler under internasjonal konferanse. Foto: Jørgen Lie Furuholt)

For andre året på rad har nemlig Berg gjort skriving av E&-PDE-artikkel til obligatorisk eksamen i masteremnet han underviser i. Selv om det er frivillig å sende inn artikkelen, velger brorparten av studentene å gjøre dette. Studentene som igjen blir valgt ut, høster dyrebar presentasjonerfaring – og ikke minst: forskningspoeng på nivå 1 for instituttet. Ryktene om fjorårets studentdeltakelse på E&PDE, nådde raskt de andre studentene: I tillegg til Marte, bidro de fire medstudentene Håkon Stuler, Augustine Frimpong-Achaempong, Andres Hernandez og Sunniva Münster med hver sin artikkel til konferansen.

Vinn-vinn-vinn

— Det begynte som en smitteeffekt blant oss som underviser på instituttet. Vi ble inspirert av hverandre. Men den bratte stigningen på poenggrafen vår, må vi takke studentene for.

— Kan vi snakke om en kulturendring på instituttet?

— Ja, det syns jeg vi kan! Jeg opplever i hvert fall at vi har bygd ned noen murer mellom det kreative, det praktiske, teori og forskning. Det har blitt en vinn-vinn-vinn-situasjon, dette her. For oss som underviser, for studentene og for høgskolen, sier førsteamanuensis Arild Berg.