Førstelektor Mona Elisabeth Meyer sier hun elsker å forelese. Her får hun diplom som Årets foreleser fra leder i Studentparlamentet, Christoffer Storm Tiller Alsvik.
Førstelektor Mona Elisabeth Meyer sier hun elsker å forelese. Her får hun diplom som Årets foreleser fra leder i Studentparlamentet, Christoffer Storm Tiller Alsvik.

Årets foreleser

Hun er utdannet lege, men sier at hun alltid har hatt en lærer i magen. Nå har studentene kåret henne til Årets foreleser 2015 på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert   Sist oppdatert

Førstelektor Mona Elisabeth Meyer (54) underviser i de naturvitenskapelige og medisinske emnene på sykepleieutdanningen på Kjeller. Hun vil gjerne slå et slag for forelesningen, nå som det er så mye snakk om e-læring og den tradisjonelle forelesningen er på litt vikende front og erstattes av nett-forelesninger.

— Det er klart at forelesning som monolog fungerer dårlig. Det er jeg enig med NSO-leder Therese Eia Lerøen i. Men jeg mener at forelesningen fortsatt har veldig mye for seg. Jeg ser på det å skape en forelesning som å regissere en forestilling, der de pedagogiske virkemidlene må være varierte, sier hun.

— Jeg stiller mange spørsmål i timene og ønsker dialog med studentene. Enhver forelesning har sin egen dynamikk fordi den formes av de erfaringene studentene har og hvilke spørsmål de stiller, sier hun.

Les også: Lerøen ny studenttopp i dag

Høydepunktet i karrieren

Meyer er utdannet lege, men har de siste 17 årene undervist på høgskolen. Hun setter enorm pris på å bli kåret til Årets foreleser, samme år som hun også har rykket opp fra høgskolelektor til førstelektor.

— Det er helt fantastisk å få denne utmerkelsen - det er høydepunktet så langt som lærer. Jeg elsker å undervise og bruker veldig mye tid på å lage god undervisning, sier hun.

Hva er din oppskrift på en god forelesning?

Jeg stiller mange spørsmål i timene og ønsker dialog med studentene. 

Mona Elisabeth Meyer
Førstelektor og Årets foreleser, HiOA

— Først og fremst at den må ha variasjon. Jeg bruker power point-presentasjoner som jeg jobber mye med, og varierer med bilder, animasjoner, filmsnutter og quiz. Jeg jakter hele tiden på nye pedagogiske virkemidler, sier hun.

(Prisvinneren på arbeidsstedet sitt: Campus Kjeller. Foto: Øyvind Aukrust).

Tunge fag

Emnene hun underviser i er faktabaserte og forelesningene som regel tre timer lange. Anatomi, fysiologi og sykdomslære er tungt å lære for mange studenter, og er fag med høy strykprosent. Meyer gjør sitt beste for å at det skal bli enklere for dem.

— Men det er ingen snarveier til læring - det krever hardt arbeid. Fagene mine er ganske brutale slik, og krever stor innsats fra studentene. Jeg er veldig opptatt av at de skal forstå, reflektere og gjennomføre gode resonnementer, og ikke bare pugge. Det er det jeg håper å motivere og insprere til, sier hun.

Selv om Mona Elisabeth Meyer understreker at hennes lojalitet først og fremst er til studentene, får hun også forsket og er med i forskergruppen i empowerment på Kjeller. Hun har blant annet forsket på e-læring som pedagogisk virkemiddel i sykepleieutdanningen, og har utviklet hele 2500 nettbaserte spørsmål til læreverket Frisk og Syk 1 og 2, som er det hun bruker i undervisningen. For tiden forsker hun sammen med kolleger på hva det er som gir høy strykprosent i fagene anatomi og fysiologi.

Kjeller gjør det bra

Sykepleieutdanningen på Kjeller oppnår gode resultater både i NOKUTs studiebarometer og i HiOAs arbeidsgiverundersøkelse, og gjør det gang på gang bedre enn HiOAs andre sykepleieutdanning, som foregår i Pilestredet.

Les også:

— Hva tror du grunnen er til at utdanningen på Kjeller gjør det bra?

— Jeg tror det skyldes at vi er veldig opptatt av studentene våre her, og dessuten har vi en passelig størrelse med kull på rundt 200. Mine dyktige kolleger gjør en kjempeinnsats i ferdighetslaben, seminargrupper, praksisveiledning og annen undervisning. Vi har også et veldig godt samarbeid med praksisstedene i vår region, sier Meyer.