Roger Hansen er ledende ortopediingeniør og nominert som en av fem til tittelen årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus.

Vil ha økt status for praktikerne

De som underviser kliniske og tekniske/praktiske ferdigheter for å skape de virkelig gode profesjonsutdanningene, bør få større anerkjennelse, mener Roger Hansen.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Roger Hansen er ledende Ortopeditekniker på Institutt for ergoterapi og ortopediingeniørfag på Fakultet for helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Hansen er også en av fem finalister som årets underviser på høgskolen.

Han er opptatt av å gi studentene sine mestringsfølelse, samtidig som han ser utfordringer for profesjonsfagene mellom praktiske ferdigheter og akademia.

Ønsker å skape trygghet

— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser?

— Det er viktig å ivareta og se hver enkelt student og veilede de individuelt. Alle må oppleve mestring for å nå de forventede målene for undervisningen. For å oppnå dette er jeg bevisst på å
skape en trygghet mellom studenten og  en høy grad av trygghet mellom studentene og meg selv som veileder. Dette gir et godt læringsmiljø, svarer Hansen. 

En profesjons-utdanning lever et vanskelig liv mellom praktiske ferdigheter og akademia.

Roger Hansen

— Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?

— Jeg tror muligens grunnen til at jeg har blitt nominert er at jeg skaper en tillit og respekterer studentene uavhengig av ståsted. Alle har erfaringer, kunnskap og evner som kan brukes og utvikles. Det er  også viktig å  vise at vi setter krav til dem og vise at de kan strekke seg. Det er ekstremt viktig med dialog og vise at studentene selv ofte kan mer enn de selv tror. Innovasjon og  nytenkning til beste for brukeren må være i fokus gjennom all ortopediteknisk undervisning, poengterer ortopedteknikeren.

— Ikke akademisk grad som avgjør

— Det er en førstelektor, 3 høgskolelektor og en ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker dere om dette?

— Jeg  har med min  praktiske/tekniske bakgrunn med fagbrev som ortopeditekniker og grunnutdanning som finmekaniker  kanskje et litt annet utgangspunkt enn mange
andre undervisere her ved HiOA.  Det er kanskje ikke den akademiske graden som nødvendigvis bestemmer hvor godt du formidler kunnskap men at du har  kompetanse og trygghet i det du skal formidle og er engasjert i faget ditt, sier Hansen.

Mer anerkjennelse til praktikere

— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA? Hva mener dere burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?

— Teknisk/praktisk ortopediteknikk er et kjerneområde for en god ortopediingeniør og blir anerkjent i faget, men lever et vanskelig liv på HiOA fordi det ikke alltid blir sett på som «akademisk nok». En profesjonsutdanning lever et vanskelig liv mellom praktiske ferdigheter og akademia. HiOA bør i større grad anerkjenne også de som underviser kliniske og tekniske/praktiske ferdigheter for å skape de virkelig gode profesjonsutdanningene. Studentene ser dette, og jeg tror det også er derfor jeg har blitt nominert, svarer Roger Hansen og han legger til:

— For å heve status og kvalitet på undervisningen må vi lytte til studentene og ikke la prestisje og ønske om egen karriere styre arbeidet vårt ved HiOA. Studenter, ansatte og ledere må ha de samme målene !

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS