SAMKroa tilbyr halvlitere for 35 kr. Studentene er godt fornøyd med tilbudet. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Byens billigste halvliter

Med en halvliterpris på 35 kroner, konseptkvelder, utvidet målgruppe og ølsamarbeid ønsker det nye styret ved SAMKroa å bli studentenes naturlige valg for vorspiel.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en torsdagskveld, og studenter på Fakultet for samfunnsfag (SAM) har igjen samlet seg på SAMKroa. Kveldens høytidelige konsept er «We love the 90s». Her nyter studentene både byens billigste halvliter og god stemning med mange kjennetegn fra 90-tallet.

SAMkroa er drevet på frivillig basis og er et sosialt tilbud beregnet på studenter knyttet til Fakultet for samfunnsfag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). SAMkroa disponerer samme lokale som ingeniørstudentenes sosiale krotilbud. Nå samarbeider de to krotilbudene med hverandre og også med Samfunnet Bislet, som er alle studentenes sosiale møteplass.

Damene har på seg korte magetopper og lange slengbukser, mens herrene går rundt med cowboybukser og store gensere. Kunstneriske, fargerike solbriller og midtskill er å finne hos mange. I kveld spiller DJ‘en 90-talls klassikere som «The Logical Song» av Supertramp og «Wannabe» av Spice Girls.

— Hva har skjedd med musikken etter 90-tallet, spør Jon-Ludvig (t.v. bildet under). Han går første året på økonomi og administrasjon på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

— Etter å ha vært på denne festen, kan jeg trygt si at musikken var så mye bedre på 90-tallet. Man kan liksom henge seg på melodien, sier han.

Til 90-tallskroa har han kommet sammen med medstudenten Nicolas (t.h. bildet over). Klassekameratene klager ikke på ølprisen.

— Halvliterprisen er veldig bra. Den er mye lavere enn andre steder. Jeg skulle gjerne ha blitt her hele kvelden, sier Nicolas.

Byens billigste halvliter

En halvliter øl på SAMKroa koster 35 kr. Etter det Khrono kjenner til, er dette byens billigste pils. Tidligere har halvliterprisen vært på samme nivå som på Samfunnet Bislet, fem kroner dyrere, men det nyvalgte styret for SAMKroa har klart å redusere prisen.

— Vi gjør så godt vi kan for å minimalisere kostnadene våre. Alle jobber frivillig, så vi har lave faste kostnader og dermed kan vi tilby denne prisen, sier styreleder ved SAMKroa, Peter Ozsvat Carlsson.

Nye satsingsområder

Med økonomistudenten Carlsson (bildet under) i spissen har det nylig valgte krostyret store ambisjoner for SAMKroa. Blant annet ønsker de å gjøre SAMKroa til et sted for vorspiel for studenter som skal ut og feste.

— Vi ønsker ikke at kroa skal bli et vorsested, men at det skal bli «vorsestedet». Det skal bli et naturlig valg for studentene før de forsetter til andre utesteder, konstaterer Carlsson.

Videre forteller han at SAMKroa har kommet til enighet med Samfunnet Bislet om å samarbeide for et bedre tilbud til studentene. De to utestedene skal framover arrangere kvelder med samme tema.

— Vi er ikke en konkurrent til Samfunnet, men et supplement. Vi ønsker at det skal være naturlig å starte hos oss og forsette på Samfunnet. Målet med samarbeidet er å skape et bedre miljø for studentene, der de lettere kan bli bedre kjent med hverandre og knytte tettere bånd, forklarer han.

Styreleder ved Samfunnet Bislet, Christine Beite (t.v. bildet over) synes det er hensiktsmessig å samarbeide om et bedre tilbud for studentene.

— Istedenfor at studentene forsvinner overalt etter kroa, er det kjempebra at de kommer til Samfunnet. Siden vi skal kjøre samme konsept framover, blir det naturlig for hele gjengen å stikke opp til oss og forsette festen her, sier hun og legger til:

— Denne måten å samarbeide på er ny og spennende, og vi tror det blir nyttig for begge parter. 

Ølsamarbeid med ingeniørene

Kroa i Pilestredet 35 drives separat av to studentgrupper. SAMKroa, som står bak 90-tallskroa er underlagt Studentrådet ved avdeling for Samfunnsfag (SFR-SAM), mens IU-Kroa som har ingeniørstudentene som målgruppe er underlagt Oslo Tekniker Samfunn (OTS).

Nå har SAMKroa tatt initiativ til å få til et samarbeid med IU-Kroa. Målet med samarbeidet er å oppnå en mer effektiv drift av lokalene.

— Vi skal samarbeide om dugnad, investeringer og innkjøp av øl. Ettersom vi bruker samme lokaler, er samarbeidet både økonomisk hensiktsmessig og bidrar til et bedre tilbud for studentene, sier styreleder Carlsson i SAMKroa.

Christian Petersen, leder av IU-Kroa ser også fram til et mulig samarbeid.

— Det er klart at det blir mye dobbeltarbeid når vi sitter og jobber hver for oss. Derfor tror jeg et samarbeid mellom de to krostyrene vil være en god løsning for begge parter. Vi jobber begge for studentenes beste, sier Petersen.

Utvider målgruppen

Det nye styret har også større fokus på konseptkvelder. I forrige måned var konseptet «Valentine’s Day» og om ikke så lenge, den 20. mars er konseptet «St. Patrick’s Day». 

I tillegg ønsker styret å utvide målgruppen. Tradisjonelt har målgruppen for SAMKroa vært SAM-studenter som holder til i Pilestredet 35 (P35). Dette innebærer studenter fra Institutt for økonomi og administrasjon, Institutt for sosialfag og Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag. Det nye styret ønsker å invitere alle studenter som er tilknyttet Fakultet for samfunnsfag (SAM) til sine arrangementer.

— Vi er her for alle studenter på Fakultet for samfunnsfag (SAM), og da er det feil å bare invitere de som holder til i P35. Vi skal framover informere alle studenter knyttet til fakultetet om våre arrangementer, sier Carlsson.

Ølspill

I tillegg til 90-tallskos har studentene satt igang ølspillet «Beer Pong» innerst inne i lokalene til kroa. Spillet går ut på at man setter seks kopper med øl på hver side av et bord. Hvert lag består av tre spillere og målet er å skyte et bordtennisball i en av konkurrentens kopper. Dersom bordtennisballen lander i koppen, blir innholdet i koppen konsumert og koppen blir fjernet fra bordet. Det første laget til å  «skyte» alle koppene til konkurrenten, vinner spillet.

Førsteårsstudentene Marie Vestgård, Regine Valsø og Benedicte Rolfsen (bildet over) har valgt navnet «Ice-Spice Babes» for laget sitt. De følger mote fra 90-tallet og deltar på spillet for å vinne.

— Det er veldig hyggelig å være på kroa. Det er en veldig koselig stemning og man har det rett og slett veldig gøy, sier Regine og legger til at hun er veldig fornøyd med ølprisen. Venninnene Marie og Benedicte nikker enig.

På slutten av kvelden blir vinnere av spillet annonsert over høyttaleranlegget. Selv om det ikke er «Ice-Spice Babes» som blir annonsert, er jentene godt fornøyd med en god tredjeplass. Vinnerne av spillet blir «A Star Teens» som består av avgangsstudentene Anine, Oda og Even.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS