Samfunnsfag i barnehagen

Lærerne tilbake til klassikerne Marx og Weber i samfunnsfagbok.

Høgskolelektorene og sosiologene Olav Kasin og Sigurd Bergflødt (bildet) ved Institutt for barnehagelærerutdanning har gått tilbake til de originale kildene for blant annet å finne ut hva disse sier om hva et barn er, hvordan det utvikler seg og blir en del av samfunnet.

Dette er et viktige tema i barnehagen og barnehagelærerutdanningen, og resultatene finnes i den nye boka Samfunnsfag for barnehagelærere.

– Vi ønsker å by på mer av faget slik vi har tilegnet oss det, og vi så at det var et behov for mer av fagtradisjonene inn i utdanningen, sier Kasin.

– Sosiologi er et viktig fag for å forstå sosialisering. Samtidig skriver vi oss inn mot andre fagtradisjoner som pedagogikk og psykologi.

– Vår ambisjon er å gå til de originale kildene og finne ut hva sier de der, sier Bergflødt. – Det er viktig at vi i profesjonsutdanningene ikke bare siterer hverandre. Vi må ha kontakt med de klassiske kildene.

Skal du skrive om barns utvikling i identitet og sosialisering i grupper mener de to forfatterne at du ikke kommer utenom George Herbert Mead og Charles H. Cooley.  Når det gjelder kulturelt mangfold og sosial ulikhet bruker de Marx og Weber, mens i forhold til samfunnsmandatet, siteres Durkheim.  Samtidig vil de aktualisere stoffet i forhold til klassikerne.

– Det vanskeligste i arbeidet med boka har vært å gå i retning av klassiske kilder og argumentere med at dette er relevant for profesjonsutdanningene, sier Kasin. – Noen har oppfattet dette som en motstand mot å relatere seg til nye publikasjoner. Vi har jobbet i oppoverbakke, men er veldig fornøyd med at vi har fått det til.

– Vi har ønsket å lage en lærebok uten datostempling, som kan være aktuell og varig.

Begge to underviser i kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk på barnehagelærerutdanningen. De har ønsket å lage en lærebok for studentene, men også en bok for de som underviser.

Tekst og foto: Kari Aamli

(Hele artikkelen kan leses på hioa.no)