Irene Lona er prosjektleder for digital eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og kan konstatere at andelen digitale har gått opp fra 8 prosent våren 2015 til 37 prosent denne våren. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Irene Lona er prosjektleder for digital eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og kan konstatere at andelen digitale har gått opp fra 8 prosent våren 2015 til 37 prosent denne våren. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Har firedoblet digital eksamen, men studentene krever fortgang

Det ble avlagt fire ganger så mange digitale eksamener ved norske universiteter og høgskoler ved forrige eksamensperiode som et år tidligere. Studentene krever enda høyere tempo.

Publisert   Sist oppdatert

Penn og papir er på vei ut til fordel for pc på skoleeksamener ved universiteter og høgskoler, viser tall fra Uninett, som som leverer it-tjenester til universiteter og høgskoler. 

I siste registrete eksamensperiode (høsten 2015 til og med desember) ble fire ganger så mange eksamener avlagt digitalt som et år tidligere, viser tall Uninetts egne tall.

Best i digitaliseringsklassen er Universitetene i Agder, Bergen og Oslo.

Mener det går altfor sakte

Norsk Studentorganisasjon, som startet sitt landsmøte torsdag, er likevel ikke fornøyd, og krever at det blir satt større fart på digitaliseringen.

Se også: Følg landsmøtet direkte her

— Vi har etterlyst mer digitalisering i litt for mange år. Nå er vi kommet til 2016 og vi skulle gjerne sett at universiteter og høgskoler var kommet mye lengre på dette feltet. Det foregår mange pilotprosjekter rundt omkring, og noen er kommet langt, men hvor lenge skal man være i en pilotfase? UH-sektoren henger igjen i en annen tid, mens arbeidslivet og samfunnet har digitalisert og tatt i bruk ny teknologi, sier NSO-leder Therese Eia Lerøen (bildet over).

Mer enn bare eksamen

Lerøen etterlyser en større satsing på digitale verktøy, ikke bare digital eksamen.

— Vi mener at dette bør inn i stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning. Vi bør prøve å løfte blikket litt, og også finne andre måter å vurdere studenter på enn bare å digitalisere den tradisjonelle skoleeksamenen. Vi ønsker at studentene skal få vurdert sine kunnskaper etter flere metoder, som kan gi et bedre bilde av deres evne til å drøfte og tenke kritisk, sier hun.

Kunnskapsdepartementet er enig med studentene i at det er på tide at digital eksamen er regelen, ikke unntaket.

— Noen har kommet langt, og det skorter ikke på gode planer. Det skjer en god fremdrift, men gitt at vi er i 2016, skulle vi nok ha kommet lengre enn vi er i dag, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad til NRK.

Noen er kommet langt

En av de som har kommet lengst er Universitetet i Agder, der 40 prosent av skoleeksamenene og 100 prosent av hjemmeeksamenene avlagt digitalt høsten 2015. Det opplyser assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen til Khrono.

— Vi er fortsatt på vei oppover og kommer til å ligge litt over 40 prosent dette vårsemesteret, sier hun.

Ved Universitetet i Bergen ble 48 prosent av skoleeksamenene avlagt digitalt høsten 2015, det vil i antall si cirka 11.000 avlagte eksamener. Det er en oppgang fra 17,5 prosent i vårsemesteret 2015.

Ved Universitetet i Oslo doblet andelen digitale eksamener seg fra 2014 til 2015, og ved et av fakultetene - det juridiske - ble er alle eksamenene digitalisert.

— Dette er en viktig milepæl. Vi er alle utålmodige, og vi ville gjerne ha sett at alle fakultetene var ved samme milepæl. Så langt har vi ennå ikke kommet. Utfordringene er forskjellige, avhengig av fag og volum. Dagens tekniske løsninger er begrensede. Og vi satser på kvalitet, sier rektor Ole Petter Ottersen på sin blogg.

Må ha nye løsninger

Assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen sier at Universitetet i Agder (UiA) har banet veien for digitale eksamener, men at flere andre kommer etter og gjør UiA rangen stridig som best på feltet.

— Det har skjedd veldig mye siden vi startet i 2012. Da fantes det ikke leverandører, og vi måtte gjennom en del barnesykdommer, sier hun.

Johannessen sier at UiA nå skal over i neste fase, der det handler om å digitalisere også eksamener der det kreves for eksempel tegneprogrammer eller bruk av Excel.

— Vi bruker våren på å kartlegge og utrede hvordan vi også skal få digitalisert eksamener som krever bruk av tilleggsapplikasjoner. Det gjelder blant annet innen realfag og matematikk, sier hun, og legger til at UiA har tatt et initiativ overfor Uninett for å få på plass løsninger også for denne typen eksamener.

HiOA kommer etter

Ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) er andelen digitale skoleeksamener 37 prosent denne våren, sammenlignet med 8 prosent våren 2015. Det skal avlegges 16.900 skoleeksamener ved HiOA denne våren, og av disse er 6300 digitale.

Prosjektleder Irene Lona (til høyre på bildet under) sier at målet for høsten er 40 prosent, men at det er vanskelig å komme høyere enn 40-50 prosent uten at man finner løsninger som gjør at studentene kan bruke tredjeparts programvare under eksamen, for eksempel konstruksjonsprogrammer.

— Det er mange eksamener det er vanskelig å digitalisere med dagens løsninger, for eksempel i matematikk og teknologiske fag, sier hun.

Fornøyd med lærerne

Lona er veldig fornøyd med utviklingen på HiOA og roser lærerne for at de aller fleste av dem er åpne for å digitalisere. Hun forteller at hun har ringt rundt til de emneansvarlige og spurt om de vil gå over til digitale eksamener.

— Jeg synes det er viktig at dette skal være frivillig og ikke noe som blir tredd nedover hodene på dem. Lærerne må selv få avgjøre om de vil ha digital eksamen, og vi ønsker ikke å presse noen. Vi har mer enn nok å gjøre med å få på plass digitale eksamener for alle de som ønsker det, sier hun.

— Vi har noen innovatører, og så er det andre som kommer etterhvert, og kanskje sier ja neste gang jeg spør, sier hun.

Strøm til gamle prosesser

Ved Universitetet i Agder sier assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johanessen at det er litt synd at digitalisering bare skal handle om å ta tradisjonelle skoleeksamener på pc. Hun ønsker at det skal handle om mye mer - både før, under og etter eksamen.

— Du setter bare strøm til gamle prosesser, i stedet for å tenke nytt om vurderingsformer. Trenger vi å ha så mange skoleeksamener, og er dette den beste måten å vurdere studentenes kunnskaper på? Det er utfordringer som vi ønsker å se på, sier hun.