Den studentbyggede bilden AR-19 Solan gjorde det godt i internasjonal konkurranse. Foto: Align Racing UiA
Den studentbyggede bilden AR-19 Solan gjorde det godt i internasjonal konkurranse. Foto: Align Racing UiA

UiA-studenter bygget egen bil. Ble beste nordiske lag i internasjonal konkurranse

Student. Racerbil-konkurransen Formula Student gikk av stabelen i juli, og mellom 20 og 30 studenter fra studentorganisasjonen Align Racing UiA var med til England for å delta. Av 130 deltakere kom UiA-studentene helt opp på 13. plass sammenlagt i konkurransen.

Publisert   Sist oppdatert

Studenten Sander Landmark Landmark er markedsføringsansvarlig i studentorganisasjonen Align Racing UiA. En organisasjon med 60 medlemmer fra elleve ulike studielinjer, og et noe uvanlige formål: Hvert år bygger organisasjonen en racerbil som de konkurrerer med i den internasjonale studentkonkurransen «Formula Student» - en av verdens største konkurranser for studenter.

Det som teamet har fått til er en enorm prestasjon og det kommer ikke av seg selv.
Sander Landmark
Markedsføringsansvarlig i studentorganisasjonen Align Racing UiA

«Laget vårt består av studenter fra en rekke ulike disipliner. Ingeniører, økonomer, markedsførere og designere jobber alle sammen om å bygge en bil og et enda bedre lag», står det på deres nettsider.

Enorm prestasjon

Konkurransen foregikk i England i juli måned. Søndag 21. juli var dagen for den aller siste øvelsen.

Etter at bilen AR-19 Solan kjørte i mål har stemningen i Align Racing UiA vært fantastisk, forteller Landmark til Grimstad Adressetidende.

— Det som teamet har fått til er en enorm prestasjon og det kommer ikke av seg selv. Titusenvis av timer er lagt ned, og da er det jo godt når det også gir resultater, sier Landmark til avisa.

I fjor deltok Align Racing med en annen bil, som kom på 56. plass.

— Før avreise hadde vi satt oss som mål å få en topp 20 plassering. Den endelige plasseringen overgikk alle forventninger. Vi har også fått to tredjeplasser i enkeltøvelser, i kostnadspresentasjonen og markedsføringskonkurransen. Av fem nordiske lag ble vi det beste sammenlagt, sier Landmark.

Knytter sammen teori og praksis

I slutten av april ble bilen avduket.

— Å bygge bilen er bare en liten del av opplegget. Under konkurransen på Silverstone skal bilen gjennom en rekke tester, både dynamiske og statiske. I tillegg skal vi presentere flere caser. En av dem er en Business Logic Case, som handler om å foreslå en bærekraft salgs- og markedsstrategi, sa Landmark til nettstedet Næringsforeningen i mai.

Prosjektet er tverrfaglig, og både Fakultetet for teknologi og realfag og Handelshøyskolen på Universitetet i Agder er med.

Landmark sa til samme nettsted at i prosjektet knytter studentene teori opp mot praksis, og at det var hovedargumentet for å sette i gang prosjektet.

— Det er utrolig nyttig å ha et sted hvor man kan se hvordan vi kan bruke det vi lærer på skolen, sa Landmark.