Studenter lærer lite om universell utforming

Elise Lystad
kortnytt universell utforming student

En ny undersøkelse viser at studenter som skal lage bygninger, produkter og tjenester lærer lite om universell utforming.

HK-Dir har undersøkt 157 studieprogram innen byggfag, design, IKT og planfag. Kun 37 prosent har universell utforming som en del av læringsmålene, skriver Forskning. Universell utforming handler om at bygninger og tjenester skal kunne brukes av alle, uansett funksjonsnivå.

— Det handler ikke bare om å følge lover. Det handler også om inkludering og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv, forklarer Bjørnar Kvernevik i Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) til Forskning.

Studien har undersøkt hvilke begrep rundt universell utforming som blir nevnt i læringsmålene til ulike emner. Rundt 40 prosent av studieprogrammene innen bygg, design og IKT har universell utforming som del av læringsmål.

Kun 11 prosent av fagene de sjekket rundt samfunnsplanlegging og arkitektur nevner konkret universell utforming. 60 prosent av fagene nevner ikke noen begreper knyttet til universell utforming i det hele tatt.

— Når bare 11 prosent av planfagene nevner universell utforming, kan det føre til offentlige rom som ekskluderer deler av befolkningen, sier Kvernevik.

Forskerne har også gitt en spørreundersøkelse til 40 fagansvarlige, og funnet ut at under halvparten av studentene blir spurt om universell utforming på eksamen eller i oppgaver.

Powered by Labrador CMS