Graver: Vil gi studenter mer valgfrihet

PublisertLørdag, 8. april 2017 - 14:11-OppdatertMandag, 10. april 2017 - 18:41
Rektorkandidat Hans Petter Graver sammen med de to andre i rektorteamet; Prorektor for forskning og innovasjon Inger Sandlie og viserektorkandidat for utdanning Jan Frich.
UiO-valg. Rektorkandidat Hans Petter Graver vil skape økt valgfrihet i utdanningene og mer samarbeid på tvers hvis han blir valgt. — Dette vil gi endringer som studentene vil merke, sier han.

Rektorkandidat Hans Petter Graver vil ta tak i det store frafallet blant studentene hvis han blir valgt til ny rektor ved Universitetet i Oslo. Han vil jobbe for å skape nye arenaer på tvers av fakultetene og skape større valgfrihet og flere kombinasjonsmuligheter i utdanningene.

Rektorvalget ved Universitetet i Oslo pågår nå og fram til 20.april. Da blir det avgjort hvem som skal overta etter rektor Ole Petter Ottersen som har sittet i åtte år. 

Her er Gravers svar på Khronos spørsmål før helge i det valgkampen var over:

1: Hvordan vil studentene merke at du er blitt rektor? 

Der hvor vi har markert oss tydeligst er at vi vil skape nye arenaer på tvers av fakultetene for flerfaglig team- og prosjektarbeid og tverrprofesjonell læring, samt skape økt valgfrihet i utdanningene gjennom økte muligheter for å kombinere emner på tvers av program, fakulteter og utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt. Vi vil satse på utdanningsledelse på alle nivåer og la UiOs utdanningskomite ha en aktiv rolle i tett samarbeid med Jan Frich som viserektor for utdanning. Dette vil gi endringer som studentene vil merke.

2: Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2016 viser at UiO har lavest gjennomsnitt avlagte studiepoeng blant universitetene i Norge. Hva vil du gjøre for å bedre gjennomføringen blant studentene? 

Dette er noe vi er nødt til å ta tak i. Vi har miljøer som lykkes. De må vi lære av. Vi vil utvikle og utvide tiltak rettet mot nye studenter slik at de integreres i faglige og sosiale sammenhenger og at deres tilpasning til studenthverdagen lettes. Vi vil fremme studentinvolvering i evalueringen og utviklingen av utdanningene. Vi vil dessuten fremme nye, studentaktive lærings- og undervisningsformer. Vi vil videreutvikle pedagogisk kompetanse, systematiske evaluering og styrke utdanningsledelse for å fremme fremragende undervisning. Vi vil også sikre relevans i utdanningene gjennom å styrke samarbeid og arenaer for kontakt mellom arbeidsliv, næringsliv og forvaltning.

3: UiO er høyest rangert i Norge, men gjør UiO det bra nok internasjonalt? Både NHO og statsråden mener norske universitet bør score høyere. Hvordan skal du løfte UiO i den internasjonale konkurransen?

UiOs muligheter ligger i våre sterke tradisjoner og evne til å utløse kreativitet og fornyelse som et forskningsintensivt breddeuniversitet. Vi vil gi de forskjellige disiplinene muligheter til å utvikle seg på sine egne premisser og stimulere dem til å arbeide sammen i fagfellesskap for å besvare tidens store spørsmål som spenner over den enkelte disiplin. Vi må styrke og bygge opp om miljøenes muligheter til å klare seg i den internasjonale konkurransen, blant annet i EU. Dette krever forskjellige former for støtte og administrative ressurser, premiering av miljøer som utvikler seg som spissmiljøer og nedbygging av organisatoriske og kulturelle barrierer mot forskning og undervisning i samarbeid mellom disiplinene. Mer kontakt og samarbeid på tvers vil gjøre det lettere å lære av hverandres suksesser.

4: Hvordan vil du forholde deg til at det kommer et nytt universitet i Oslo, når Høgskolen i Oslo og Akershus blir til «OsloMet» eller Oslo Metropolitan University?

Vi vil hilse et nytt universitet i hovedstaden velkommen. Dette vil styrke Oslo som en universitetsby, og vi ser det som en fordel også for UiO. Vi har allerede gode samarbeidsforhold mellom mange av miljøene ved de to institusjonene, og regner med at de kan øke og videreutvikles.

5: Hva tror du kommer til å være ditt minst populære tiltak når du er blitt rektor?

Jeg tror dette spørsmålet er feil stilt. Jeg er ikke redd for å fronte upopulære ting, men de tiltak som jeg skal fronte vil ikke være «mine» men resultat av brede prosesser i samarbeid med enhetene, fagmiljøene og universitetsstyret. Men jeg er fullt beredt på at en del av rektors oppgave er å stå opp for upopulære avgjørelser og å være lynavleder, slik at ledere på alle nivåer kan konsentrere seg om konstruktive oppgaver.

6: Både UiT, NTNU og Nord restrukturerer/omorganiserer universitetene sine. Hva mener dere UiO bør gjøre her? Hvor mange fakulteter bør UiO ha f.eks?

Vår tilnærming til organisatoriske endringer bygger på en innsikt om at den ideelle organisasjonen ikke finnes i praksis. Det er i særlig grad tilfelle med en så mangfoldig og variert organisasjon som UiO. Vi tror derfor ikke at det er fornuftig å omorganisere med utgangspunkt i en gitt plan eller forestilling om hvordan organisasjonen ideelt sett burde være da alle alternativer har fordeler og ulemper. Organisatoriske grep er derfor noe som bør reserveres til å løse opp i åpenbart dysfunksjonelle enheter.

7: Det foregår en stor omstilling, strukturendring i uh-sektoren, NTNU går forbi UiO og blir størst i landet. Hva slags rolle vil UiO spille i dette landskapet?

UiO vil fortsette å være landets ledende universitet, og vil i lang tid fremover være best målt i internasjonale rangeringer og i anslag fra Norges forskningsråd og det europeiske forskningsrådet (ERC). Vi skal arbeide for at det heller ikke skal være tvil om at vi er landets ledende utdanningsinstitusjon når det gjelder forskningsbasert utdanning på høyt nivå.

Les også: Stølen vil satse sterkt på rekruttering

 

Fakta

Rektorvalget på Universitet i Oslo

Rektorvalget ved Universitetet i Oslo avholdes i perioden 3.-20.april 2017.

Det skal velges rektor og prorektor.

Valgstyret godkjente kandidatene på et møte 14. februar.

Det er to kandidater det skal velges mellom rektorkandidatene: Svein Stølen og Hans Petter Graver.

Valgets vinner kunngjøres og teamet skal gå i gang 1. august 2017.

Se også: Alt om valget på UiOs hjemmesider

Rektorteamet til Hans Petter Graver

Rektor: Hans Petter Graver

  • Jusprofessor og tidligere dekan ved juridisk fakultet.

Prorektor for forskning og innovasjon: Inger Sandlie

  • Professor i molekylærbiologi, ved Matematisk-naturvitenskapelig fakultet. 

Viserektorkandidat for utdanning: Jan Frich

  • Professor i medisin og avdelingsleder og nestleder ved Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, UiO

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Rektorvalget på Universitet i Oslo

Rektorvalget ved Universitetet i Oslo avholdes i perioden 3.-20.april 2017.

Det skal velges rektor og prorektor.

Valgstyret godkjente kandidatene på et møte 14. februar.

Det er to kandidater det skal velges mellom rektorkandidatene: Svein Stølen og Hans Petter Graver.

Valgets vinner kunngjøres og teamet skal gå i gang 1. august 2017.

Se også: Alt om valget på UiOs hjemmesider

Rektorteamet til Hans Petter Graver

Rektor: Hans Petter Graver

  • Jusprofessor og tidligere dekan ved juridisk fakultet.

Prorektor for forskning og innovasjon: Inger Sandlie

  • Professor i molekylærbiologi, ved Matematisk-naturvitenskapelig fakultet. 

Viserektorkandidat for utdanning: Jan Frich

  • Professor i medisin og avdelingsleder og nestleder ved Institutt for helse og samfunn, Det medisinske fakultet, UiO

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Kvalitet. Finansieringa av forsking i Norge er vindskeiv og må rettast opp. Forskingsrådet kan fortsatt ha ei rolle, men den bør bli langt meir avgrensa enn i dag, skriv førsteamanuensis ved HiOA, Erik Døving. 
Meninger · Nesna. Nordland SV vil ta kampen for at studiested Nesna skal overleve, og utfordrer de andre partiene i Nordland til å ta et standpunkt. 
Meninger · Distriktene. Gunnar Yttri spør: Strukturreforma i historisk perspektiv. Dei nye høgskulane – akademiske springbrett eller regionale kraftverk? 

Karriere

Campus

Samfunn