Kortnytt

NHH vil bli Europamester i merkevarebygging

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norges Handelshøyskoles nye senter for merkevarebygging skal sørge for ny kunnskap om bygging av sterke merkevarer. Målet er å bli best i Nordeuropa på fagfeltet.

— I Norge er vi gode på råvarer og teknologiske innovasjoner, men relativt dårlige på kommersialisering og merkevarebygging. Vi vil bidra med ny kunnskap om hvordan man effektivt bygger sterke merkevarer og bidra til et kompetanseløft i næringslivet, sier senterleder og professor Magne Supphellen, i en nyhetsmelding hos NHH.

Brandinnova er navnet på nyvinnignen som har både norsk næringsliv og offentlige organisasjoner med på laget.

Samarbeidspartnere er mellom andre Innovasjon Norge, Norges Sjømatråd, Sustainability-Hub Norway, Lerøy og Coop.

I meldingen heter det at: «Senteret skal forske på aktuelle problemstillinger i moderne merkevarebygging. Et sentralt spørsmål er hvordan merkevarebedrifter kan bygge effektive systemer for innsamling og analyse av data for å forstå kundenes preferanser. Bærekraft er også et viktig tema: Hvilken betydning har bærekraft for kundene og hvordan kan bærekraft integreres i merkevaren?»

Brandinnova er tilknyttet Institutt for strategi og ledelse, og har totalt 14 forskere. Ved senteret er flere ledende internasjonale forskere involvert. Blant disse Richard P. Bagozzi ved University of Michigan, som også er æresdoktor ved NHH.

(Tor Arne Fanghol / Khrono)

Powered by Labrador CMS