Masterstudentene fra Universitetet i Oslo har kartlagt høgskolestudentenes holdninger til teknologi. Tirsdag presenterte Pia C. Garborg, Sofie R. Carlsen, Petter H. Granaas og Daniel N. Lund resultatene. Foto: Eva Tønnessen

Mer opptatt av egen portal enn eCampus

Høgskolestudentene er helst analoge og ikke spesielt opptatt av eCampus, viser ny rapport.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolens studenter er opptatt av at de blir spamma på sin studentepostadresse, at det er vanskelig å bestille rom og vanskelig å finne fram på høgskolens nettsider. De vil møtes ansikt til ansikt og er i mindre grad opptatt av nye teknologiske plattformer for undervisning.

Det er en gruppe masterstudenter fra Universitetet i Oslo som har laget oppgaven «Teknologi i studiehverdagen - utfordringer og muligheter»

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) sitt eCampusprogram og Studentparlamentet har samarbeidet om få rapporten laget.

Gode råd til høgskoleledelsen

Masterstudentene fra Universitetet i Oslo har dybdeintervjuet 25 studenter fra høgskolens fire største utdanninger, lærer, sykepleie, ingeniør, og økonomi og administrasjon. Det var en tung jobb å få tak i nok studenter til disse intervjuene, forteller de fire masterstudentene.

Tilsatte er mer fram=på enn studenter på moderne teknologiske verktøy for læring.

Tengel Sandtrø

— Er det ikke litt overraskende at studentene er mer opptatt av å få en portal, en slags «min side», i steden for moderne læringsverktøy? 

— Noe av årsaken til at rapporten har mye om dagens løsninger, er at vi har spurt dem ganske nøye om dette, forklarer Daniel N. Lund.

— Men vi har også spurt dem om framtiden og teknologiske muligheter, men her var de kanskje mindre løsningsorientert, fortsetter Pia C. Garborg.

Hun legger til at dette kan skyldes at studentene ikke er introdusert for mulighetene, eller ikke har fanget dem opp selv, og at de derfor ikke har så mye å komme med på hvordan de ser for seg studiehverdagen i framtiden.

— Noen innspill har vi fått, legger Sofie R. Carlsen til. Sammen med de andre trekker hun fram tre gode råd til høgskoleledelsen:

  1. Ikke implementer nye løsninger før dere har spurt brukerne om den gamle fungerer og om det er behov for ny løsning (jamfør rombestillingsverktøy).
  2. Brukermedvirkning er meget sentralt når nye løsninger skal taes i bruk og tilbys studentene. Høgskolen har et forbedringspotensial her.
  3. Podcast av forelesninger. Det studentene sier de er mest interessert i er å få tilgang til podcast av forelesninger (audiovisuelt). Først og fremst som et repetisjonsverktøy, men de ønsker også tilbud om podcast på vanskelige enkeltemner i faget osv.

Spennende utfordringer

Tengel Aas Sandtrø (bildet over) er prosjektleder for HiOAs eCampusprogram. Han har også fanget opp at studentene ikke er langt framme i sine ønsker om bruk av teknologi i undervisningshverdagen.

— Fra høsten av introduserer vi eksempelvis på to fag muligheter for nettbaserte kollokviegrupper. I rapporten sier studentene rett ut at dette vil de ikke ha. De vil møtes ansikt til ansikt og ha en enklere måte å få bestilt rom på, påpeker Sandtrø.

Han legger til at det forteller ham at de har en svært viktig oppgave i å komme i enda bedre og tettere dialog med høgskolens studenter.

— På noen områder er faktisk våre tilsatte mer ivrige og mer frampå enn studentene på moderne teknologiske læringsverktøy, sier Sandtrø.

Plattform til høsten

— Vi fikk oversendt rapporten i går. Jeg har ikke rukket å lese rapporten ennå, men den blir et viktig grunnlag i vårt arbeid med å lage en egen plattform for eCampus, sier Therese Eia Lerøen.

Hun er ansvarlig for Studentparlementets arbeid på eCampus-området.

— Dere har jo selv en interessant toppsak rundt eksamen og bruk av penn og papir akkurat nå. Jeg håper rapporten tar opp i seg trender og utfordringer blant våre studenter, sier Eia Lerøen.

Blir presentert i dag

Rapporten fra masterstudentene blir presentert i dag, tirsdag.

Khrono vil følge opp med flere kommentarer når rapporten er lest av både studenter og tilsatte.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS