Student vant Khronos nettbrett
I Khronos fire første leveuker har Khrono fått nesten 400 abonnenter på sitt nyhetsbrev. Blant dem Saad Yusuf Hashi, som er trukket ut som den heldige vinner av et nettbrett.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Alle som meldte seg på Khronos nyhetsbrev før 17. mai var med i trekningen av et nettbrett. Den heldige vinner, Saad Yusuf Hashi, studerer på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI). Han tar tolkeutdanning på deltid, og det er norsk - somali og somali - norsk det handler om for han.
— Jeg ønsker å bli statsautorisert tolk, forklarer han.
På heltid er han ansatt i Oslo kommune, i bydel Gamle Oslo. Der har han ansvar for integrering og arbeidstilrettelegging for flyktninger. Av tidligere utdanning har han en bachelor i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo.
— Jeg er veldig fornøyd med studentene på høgskolen. Vi er mange ulike studenter som jobber sammen i gruppe, selv om vi tar helt ulike språk. Å tolke en annen person handler ikke bare om ordene, men kroppsspråk, ansiktsuttrykk o.l., forklarer Hashi.
— Derfor har vi mye felles å snakke om.
Glad vinner
— Jeg vinner nesten aldri noenting så jeg ble utrolig glad når Khrono-redaktøren ringte, sier Hashi.
— Jeg trodde først det var tull, men skjønte raskt at det var sant. Det var hyggelig.
Hashi forteller at det ikke er så lenge siden han meldte seg på Khronos nyhetsbrev, og at han bare er i startgropa som leser.
— Jeg syns det er et spennende konsept, og jeg syns det er flott at dere tør være så lokale og nære, sier Hashi.
Han syns også det er veldig modig av høgskolens ledelse å etablere en slik uavhengig avis på campus.
— I mange land ville det være helt utenkelig, jeg syns det er modig, sier den glade vinneren.
Fornøyd redaktør
Ansvarlig redaktør for Khrono, Tove Lie, er også veldig fornøyd med nettavisens første måned på lufta.
— Vi er midt i eksamenstiden for studentene, og mai har bestått av altfor mange røde dager for en nyetablert nyhetsbasert nettavis. Vi sliter også litt med å få markedsført oss godt nok overfor skolens ansatte. Mange finner oss rett og slett ikke, selv om det er bare å skrive inn khrono-no. Men neste uke håper vi at det kommer en klikkbar og synlig Khrono-logog på høgskolens hjemmeside slik at de som ikke er så drevne i den digitale verden også klarer å finne oss, sukker en smilende redaktør.
— Men pilene peker riktig vei hele tiden. Vi vokser på Facebook og vi vokser sakte men sikkert både i antall sidevisninger og i unike brukere per dag. I gjennomsnitt har vi hatt tett på 2000 sidevisninger hver dag (helligdagene inkludert). Vi har hatt 9000 unike besøkende totalt siden oppstarten. Dette er en god plattform å vokse seg store og sterke ut fra, sier Lie.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!