De nye meritterte underviserne Monica Alterskjær Sundset og Ragnhild Rensaa i midten, sammen med prorektor Wenche Jacobsen (t.v.) og rektor Anne Husebekk. Foto: David Jensen/UiT
De nye meritterte underviserne Monica Alterskjær Sundset og Ragnhild Rensaa i midten, sammen med prorektor Wenche Jacobsen (t.v.) og rektor Anne Husebekk. Foto: David Jensen/UiT

To nye meritterte undervisere på UiT

Merittering: UiT har gitt to kvinnelige professorer status som meritterte undervisere. I alt er det nå 15 som har fått denne utmerkelsen ved universitetet.

Publisert   Sist oppdatert

Kun to ansatte ved UiT Norges arktiske universitet har fått utmerkelsen «merittert underviser» i år, sammenlignet med sju i fjor og seks året før. I alt er det dermed 15 ansatte som kan smykke seg med denne tittelen.

Undervisning blir mer profesjonalisert når vi jobber i team, åpner opp for kritiske spørsmål og publiserer resultater, på samme måte som vi gjør det i forskning.
Monica Alterskjær Sundset
Merittert underviser ved UiT

Den ene som fikk utmerkelsen på rektor Anne Husebekks sommerfest nylig, er prodekan Ragnhild Johanne Rensaa ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi. Hun er også professor ved Institutt for elektroteknologi.

Den andre er Monica Alterskjær Sundset, som er professor i dyrefysiologi ved Institutt for arktisk og marin biologi, Fakultet for biologi, fiskeri og økonomi.

Oppstår ikke i et vakuum

Begge er naturlig nok glade og stolte over utmerkelsen. Rensaa sier at hun både har ønsket og har fått lov til å prioritere undervisning som en viktig del av jobben.

— Jeg er glad for at jeg har fått spillerom og hjelp til å legge til rette for ulike undervisningsformer. Med gode kollegaer har jeg også hatt interessante diskusjoner om hvordan undervisningsopplegg kan tilpasses og er blitt gjort på ulike måter, sier hun, ifølge uit.no.

Sundset understreker at god undervisning ikke oppstår i et vakuum.

— Undervisning blir mer profesjonalisert når vi jobber i team, åpner opp for kritiske spørsmål og publiserer resultater, på samme måte som vi gjør det i forskning, sier hun.

Prosjektet «Pedagogisk merittering» er et femårig prøveprosjekt som skal bidra til at god undervisning blir løftet fram og verdsatt høyere.

Les også: 7 meritterte undervisere på UiT (2018) og 6 fremragende undervisere i Tromsø (2017).

For å få status som merittert underviser må man ha undervist i minst fem år i høyere utdanning. Man må ha utviklet sitt arbeid kvalitativt over tid, ha en vitenskapelig tilnærming til undervisingsoppdraget, og være en engasjert og dyktig pedagogisk leder.

Her er alle de 15 som har fått utmerkelsen Merittert underviser ved UiT:

2019:

  • Prodekan Ragnhild Johanne Rensaa ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi.
  • Monica Alterskjær Sundset, som er professor i dyrefysiologi ved Institutt for arktisk og marin biologi, Fakultet for biologi, fiskeri og økonomi.

2018:

  • Førsteamanuensis Jørn Hansen ved Institutt for kjemi ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.
  • Professor Jahn Petter Johnsen, Noregs fiskerihøgskule, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Professor Frode Svartdal, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet
  • Dosent Hilde Synnøve Blix, Musikkonservatoriet, Kunstfakultetet
  • Professor Lena Bendiksen, Jus-fakultetet
  • Professor Tore Nesset, Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Dosent Siw Skrøvset, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning

2017:

  • Dosent Bernt Bertheussen, Handelshøgskolen, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Professor Michaela Aschan, Norges fiskerihøgskole, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi
  • Dosent Eli Moksnes Furu, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Førstelektor Anne Eriksen, Musikkonservatoriet, Kunstfakultetet
  • Professor Laura Janda, Institutt for språk og kultur, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Professor Tove I. Dahl, Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet