Ingeniørstudentene Knut Henes og Tore Mittet er overrasket over høy tall for dopingbruk knyttet til eksamen. FOTO: Petter Egge

Doping til eksamen overrasker studenter

5,9 prosent av ingeniør-, kunst- og designstudentene ved høgskolen sier at de har tatt prestasjonsfremmende legemidler i forbindelse med eksamen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

— Oi, det er en del elever det, sier ingeniørstudent Knut Henes når han får se tallene som viser studentenes dopbruk knyttet til eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Tallmaterialet er hentet fra studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT).

Henes studerer energi og miljø innen bygg ved høgskolen sammen med Tore Mittet, som legger til:

— Jeg har jo hørt om at det har skjedd ved NTNU i Trondheim, men har aldri hørt om det her på høgskolen.

Stor variasjon mellom fakultene 

Jeg vet om flere som røyker hasj sikkert både før, under og etter eksamen.

Tore Mittet

Foruten mer vanlige ting som koffeinpiller, så handler det om alt fra allergimedisiner til antidepressiva og narkotiske
stoffer.

Kari Jussie Lønning

Det finnes ikke noe eget regelverk for bruk av prestasjons-fremmende legemidler på 
eksamen.

Marianne Brattland

Undersøkelsen viser at det er relativt stor forskjell på hyppigheten av eksamensdoping ved de forskjellige fakultetene ved HiOA.

Ved Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) melder 5,9 prosent av studentene å ha brukt prestasjonsfremmende legemidler ved eksamen og 5,2 prosent av sykepleie- og helsefagstudentene.  Mens ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og Fakultet for samfunnsfag (SAM) er tallene henholdsvis 2,4 og 2,9 prosent.

De nasjonale tallene fra SHoT viser at landsgjennomsnittet for dopbruk på eksamen ligger på fire prosent. Med tallene gjengitt over blir gjennomsnittet for alle studenter ved HiOA 4,1 prosent.

Leder for helseteamet til Samskipnaden i Oslo og Akershus (SiO Helse), Kari Jussie Lønning, har ingen sterke meninger om hva årsaken til variasjonen kan være.

— Jeg vil ikke spekulere i hva som kan være forklaringen på det. Men her tror jeg det er viktig å huske på at dette er relativt små tall i utgangspunktet, så forskjellene er i realiteten ikke så store, sier hun. 

Bruker kun kaffe

— Jeg har aldri tenkt over det, men når du sier det er det jo egentlig ikke så rart. Man får jo tak i det hvis man vil, mener ingeniørstudenten Mittet. 

— Vet dere noe om hva slags legemidler folk bruker i sånne sammenhenger? 

— Jeg har hørt at for eksempel Ritalin brukes, men hvordan medisin for folk med ADHD skal hjelpe på eksamen skjønner jeg ikke, fortsetter Mittet.

Begge to forsikrer at de ikke er blant de «skyldige». 

— Jeg gjør det ikke bra nok på eksamen til at jeg kan være en av dem, sier Mittet og ler. 

— Nei, heller en skikkelig god dose kaffe, legger Henes til.

Dopingtest

— Synes dere man burde begynne med dopingtest ved eksamen?

— Det spørs litt hva de ville testet for. Hos mange ville de kanskje funnet noe annet enn det de lette etter, sier Mittet leende.

Dersom definisjonen «prestasjonsfremmende legemidler» inkluderer cannabis, mener de nemlig at saken stiller seg litt annerledes. 

— Jeg vet om flere som røyker hasj sikkert både før, under og etter eksamen, sier Mittet og fortsetter:

— Men jeg fatter ikke hvordan dét kan hjelpe heller.

Snille gutter

De mener det finnes andre midler enn doping for å roe nervene og prestere bedre ved eksamen. 

— Vi har en veldig bra studiegruppe som samles til forskjellige aktiviteter. Heller pizza, tv-spill og fotball enn dop, sier Mittet. 

— Så dere kunne aldri vurdert og eksamensdope dere selv, tross nerver?

— Jeg sitter heller bare lenger på lesesalen. Selve studiearbeidet roer deg faktisk ned, sier Henes. Mittet er enig:

— Nei, jeg kunne aldri tatt noe, det blir som å jukse. Dessuten ordner det seg alltid for snille gutter. 

 Risikabelt

Sjef for SiO Helse, Kari Jussie Lønning, forteller at studentene i undersøkelsen nevner et vidt spekter av midler. 

— Foruten mer vanlige ting som koffeinpiller, så handler det om alt fra allergimedisiner til antidepressiva og narkotiske stoffer, sier hun. 

Undersøkelsen skiller mellom de som har fått middelet på resept, og de som har fått tak i midler uten å kvalifisere med aktuell diagnose, forklarer Lønning.

— Hjelper disse midlene faktisk i en eksamenssituasjon?

— Det kan slå veldig ulikt ut. Noen kan oppleve å bli skjerpet, mens andre kan få voldsomme negative reaksjoner. Dessuten presterer man best under samme tilstand som innlæringen, så det kan bli en distraksjon med mindre man også var ruset da man studerte, sier hun.

— Stor risiko

Lønning mener man derfor løper en stor risiko. 

— Hvordan man reagerer på legemidler er svært individuelt, så man risikerer å ikke kunne prestere i det hele tatt.

— Kan det også være farlig?

— Ja, absolutt. For eksempel Ritalin er et narkotisk A-preparat, svært vanedannende, og litt for mye kan få svært alvorlige følger for en som ikke har ADHD.

Hun påpeker at hasj ikke er et lovlig legemiddel i Norge, og sånn sett ikke inkluderes i resultatene fra undersøkelsen. 

— Det er et illegalt narkotikum. Men andre har også meldt om bruk av kokain, så det avhenger litt av hva respondentene selv har definert som legemidler.

— Kan hasj hjelpe?

— Det virker også veldig ulikt på folk. Det kan vel være grunn til å anta at noen tar det i håp om beroligende effekt. Det kan roe nervene slik at noen kan oppleve og prestere bedre. Samtidig kan andre få dramatiske reaksjoner og få eksamen ødelagt, sier hun.  

Ingen regler mot eksamensdoping

Studiedirektør ved HiOA, Marianne Brattland, forteller at det ikke finnes noen egen lov mot bruk av prestasjonsfremmende legemidler ved eksamen. 

— Legemiddelloven regulerer bruk av legemidler for hele den norske befolkning. Studentene omfattes av dette på samme måte som alle andre, men det finnes ikke noe eget regelverk for dette på eksamen, sier hun.

— Burde det finnes, mener du?

— Det er ikke noe vi prioriterer nå, for dette er et såpass lite problem foreløpig, sier hun. 

— Regnes det som juks å for eksempel bruke Ritalin ved eksamen hvis man ikke har diagnosen ADHD?

Vi legger til grunn at de som bruker Ritalin gjør det av medisinske årsaker. Vi har ingen mulighet til å sjekke dette, så det blir en konstruert problemstilling jeg synes det blir vanskelig å si noe om, sier Brattland. 

— Er det aktuelt å innføre dopingkontroll ved eksamen?

Det er ikke noe vi diskuterer nå. Blir dette derimot et stort problem vil det være naturlig å diskutere dette, sier Brattland. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS