Nesna på dagsorden i partilederdebatten
Valgkamp. Nedleggingen av studiested Nesna, og 4-krav i matte for lærerstudenter, var to av temaene som fikk plass i den aller siste partilederdebatten direktesendt fra Studentersamfundet i Trondheim på NRK.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
(07.09.2019, klokken 16.07: Saken er oppdatert med kommentarer fra rektor på Nord universitet, Hanne Solheim Hansen).
Fredag kveld var det klart for den siste partilederdebatten før lokalvalget som avsluttes på valgdagen mandag 9. september.
Fra tidligere har skjebnen til studiested Nesna vært et sentralt tema blant lokalpolitikerne på Helgeland.
Fredag kveld ble skjebnen til Nesna også tema under siste partilederdebatt i beste sendetid på NRK. I tillegg ble også det nye 4-kravet i matematikk for lærerstudenter, både debattert i plenum, men også i en duell mellom Jonas Gahr Støre og Erna Solberg.
På en partidebatt under utdanningspolitisk konferanse på Nesna tirsdag 27. august var det tommel opp fra samtlige partier for at studiested Nesna skal bevares.
De var likevel uenige om veien fram for å få omgjort vedtaket i styret på Nord universitet.
- Les også: KrFs nestleder føler seg lurt av fusjons- og strukturprosessen
- Les også: Rektor: Vi satser på Helgeland - Et løfte om flere kandidater
Mener de diskuterer på feil premisser
Rektor på Nord universitet, Hanne Solheim Hansen, reagerer på premissene for partileder-debatten om vedtaket om å legge ned studiested Nesna.
— Jeg skulle ønske at våre politikere tok utgangspunkt fakta for Nord universitet som grunnlag for sine debatter og vurderinger, sier Hansen i en kommentar til partilederdebatten.
Nesna-debatten
Sentralisering ble en sentral debatt på partilederrunden i Trondheim. Det startet med en runde på helse, sykehus og ambulansetjeneste.
Jeg skjønner ikke hva du mener. Sier du at kartet over studiesteder og campuser som det er i dag skal forbli sånn for alltid?
Fredriks Solvang
I kjølvannet av dette ble saken om studiested Nesna satt på dagsorden.
SVs Audun Lysbakken var den som trakk opp debatten først. Han trakk fram Nesna i kjølvannet av debatten rundt nedlegging av fødeavdelinger og lokalsykehus.
— Det absurde med denne diskusjonen er at politikerne snakker som om helsevesenet styres direkte fra Stortinget eller fylkespolitikerne. I virkelighetens verden er det altså slik at H og Ap og Frp, for ganske mange år siden, lagde en modell som flyttet utrolig mye makt til folk som velgerne ikke har valgt, sa Lysbakken og fortsatte:
— Stortinget behandler all verdens store og små saker, men kanskje de viktigste tingene, særlig for folk i distriktene er tatt ut av demokratiet. Og sånn skjer den sniksentraliseringen som drives nå, den skjer gjennom beslutninger som tas vekk fra politikken, akkurat som de nå lar Nord universitet legge ned lærerutdanningen på Nesna, sykepleierutdanningen i Sandnessjøen uten at politikerne har noe å si. Det må bli slutt på det.
Gahr Støre vil gjenopprette studiested Nesna
Under debatten om regionreformen dukket Nesna-debatten opp igjen.
Programleder Fredrik Solvang grep inn i debatten og spurte direkte Jonas Gahr Støre:
— Vil du som politiker gripe inn og endre beslutningen i styret ved Nord universitet om å legge ned studiested Nesna?
— Ja. Vi vil ha det studiestedet tilbake, og vi vil ha en plan for desentralisert utdanning, helt avgjørende for å opprettholde landet vårt, og får vi flertall i Stortinget, vi får ikke flertall for dette nå, det ser vi jo, men når vi får flertall i Stortinget vil vi ha en ordentlig plan for desentralisert utdanning og lærerutdanningen skal tilbake til Nesna, svarte Gahr Støre.
— Og det prinsippet skal da gjelde alle høyere utdanningsinstitusjoner i landet. Du som politiker skal sitte og tegne det kartet, spurte Solvang videre.
— Ja, men. Vi skal gi utdanningsinstitusjonene penger til å gjøre det. Her var jo Nord universitet satt i en situasjon med oppdragsbrev og bevilgninger som gjorde at de endte der de gjorde. Vi skal ha den lærerutdanningen tilbake, det er viktig for det desentraliserte tilbudet, svarte Gahr Støre.
Erna Solberg: Vi satser på desentral utdanning
— Erna Solberg, skjønte du hva han sa?
— Jeg tror vi er enige om at vi i fremtiden må ha mer desentralisert undervisning. Det er en av de tingene vi har satt enda mer trykk på i denne regjeringen, blant annet har vi blant annet i Troms og ved Nord universitet desentralisert utdanning knyttet til lærerutdanning for folk som allerede har praksis og som må kvalifisere seg videre. For vi vet jo at offentlig sektor kommer til å mangle folk. Vi vet at det er mange voksne som kanskje ramlet litt for tidlig ut av skolen. Fylkeskommunen får en ny oppgave, nemlig å jobbe med kompetansereform som er en viktig ny oppgave, svarte Solberg blant annet.
Lysbakken på sin side forteller at han var på Værnes den dagen styret ved Nord universitet bestemte seg for å legge ned lærerutdanningen på Nesna og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen.
Og det må jeg si gjorde dypt inntrykk på meg. Å se den maktesløsheten som folk på Helgeland opplever, måten de blir overkjørt på.
Audun Lysbakken
— Og det må jeg si gjorde dypt inntrykk på meg. Å se den maktesløsheten som folk på Helgeland opplever, måten de blir overkjørt på. Jeg er ikke tilhenger av å drive og detaljstyre høyere utdanningsinstitusjoner, men det er et politisk ansvar å sørge for at de oppfyller samfunnsoppdraget sitt. Og vi må ha utdanning av lærere og sykepleiere også i distriktene her i landet, ellers kommer vi ikke til å få de fagfolkene vi trenger.
Solvang utspør Lysbakken på Nesna
— Lager du et unntak eller en regel? Det er veldig vanskelig å forstå?
— Jeg lager den regelen at hvis viktige hensyn for samfunnet vårt er på spill så skal Stortinget ha en mulighet, sa Lysbakken.
Programleder Solvang gir seg ikke:
— Og kan ikke det sies om enhver situasjon?
— Ikke bare en mulighet, men en plikt til å gripe inn, og derfor har vi fremmet forslag i Stortinget om å stoppe nedleggingen på Nesna, svarer Lysbakken.
— Og enhver høyere utdanningsinstitusjon vil ikke kunne påberope seg det?
— Næmmen dette er ikke et spørsmål om utidig overstyring av utdanningsinstitusjonene. Det er et spørsmål om å gripe inn når veldig viktig samfunnshensyn tilsier dette, svarer Lysbakken.
— Hvor setter du den grensa da?
— Dette er ikke snakk om å detaljstyre hva studietilbudet ved Universitetet i Bergen skal være. Det ville jeg aldri ha gjort. Men det er snakk om å sørge for at hele landet kal ha høyere utdanning, at vi skal ha sykepleiere i Nordland, at vi skal ha lærere, sa SV-lederen.
— Jeg skjønner ikke hva du mener. Sier du at kartet over studiesteder og campuser som det er i dag skal forbli sånn for alltid?
— Jeg sier at hvis det viser seg at en hel region blir stående uten et høyere utdanningstilbud som kan skaffe de lærere vi trenger når det er lærermangel, de sykepleierne når det er sykepleiermangel i Nordland, da er det et politisk ansvar å gripe inn og sørge for at folk blir hørt, svarer Lysbakken.
KrF vil beholde, men støtter samtidig ikke SV-forslag
Kjell Ingolf Ropstad, kastet seg så frampå i debatten.
— Jeg er veldig opptatt at man har et desentralt skoletilbud og ikke minst at det er mulig å bo i distriktene og ikke minst at det er mulig å ta høyere utdanning der, startet Ropstad.
— Og jeg er enig skal man klare å løse utfordringene knyttet til lærermangelen og sykepleiermangelen, er det helt avgjørende at man kan ta utdanning og etterutdanning ute i distriktene, startet Ropstad.
— KrF har kjempet hele tiden for at Nesna skal bestå, og dersom det blir sånn at det blir lagt ned, så kommer vi til å jobbe videre for at det skal komme et alternativt tilbud der, kanskje i privat regi.
— Dersom det blir lagt ned så har du jo tapt i regjering?
— Ja, men det er også sånn at det er et styre som bestemmer dette. Og jeg har tenkt. Nå sitter vi i regjering, og vi trenger jo ikke stemme for forslag som ligger i Stortinget, men det jeg er opptatt av er at det er et tilbud der, forsetter Ropstad, og han la til:
— Et alternativt tilbud tilbud kan være en vei å gå. KrF vil i hvert fall gjøre det vi kan for å sikre et desentralisert tilbud.
Solberg (H): — Vi skal sørge for god kvalitet
Bjørnar Moxnes, leder i Rødt fortsatte:
— Det fine er jo at de som blir lærere på Nesna eller sykepleiere i Sandnessjøen, de blir værende i region Helgeland, hvor det altså mangler både lærere og sykepleiere. Det er altså god distriktspolitikk, og god utdanningspolitikk og det sikrer rekruttering til kommunens eldreomsorg, til sykehustilbud, til skolene at man har utdanningene på Helgeland.
Han fortsatte:
— Og det er altså snakk om småsummer man sparer på å legge ned linjene. Det er dårlige utdanningspolitikk mener vi, og ikke minst dårlig politikk for innbyggerne på Helgeland.
Statsminister Erna Solberg får så ordet:
— For det første tror jeg at jeg skal få lov til å stå her og garantere at vi kommer til å levere enda mer framover på utdanning og desentraliserte utdanninger i Nord-Norge. Vi har allerede gjort noe med avskrivningen av lån for lærerstudenter, for å sørge for at det blir flere lærere. Vi sørger for at vi skal ha god kvalitet på utdanningsinstitusjonene og vi skal ha mere desentralisert samarbeid, og vi skal jobbe i kompetansereformen for å få det til. Så det å dekke opp tilbudet og sørge for at det blir flere tilbud, det kommer denne regjeringen til å gjøre, sa Solberg.
Hun fortsatte:
For det første tror jeg at jeg skal få lov til å stå her og garantere at vi kommer til å levere ende mer framover vi på utdanning og desentraliserte utdanninger i Nord-Norge.
Erna Solberg (H)
— Men så er det sånn at hver eneste utdanningsinstitusjon har ansvar for å sørge for at det er kvalitet god nok i tilbudet de gir og Nord universitet har noen utfordringer, som de er nødt til å levere på, og da må man ha respekt for den ledelsen som, faktisk sitter og har det ansvaret, at de skal levere på kvalitet, de skal være et attraktivt universitet, og få folk til å søke, men da må de også ha et ledelsesansvar, som gjør at de kan ta beslutninger, sier Solberg.
Miljøpartiet de Grønne og Une Bastholm ba så om ordet:
— Problemet her er at regjeringen fraskriver seg ansvaret for nedleggingen av lærerutdanningen på Nesna, og sykepleierutdanningen i Sandnessjøen. For der ba høgskolene om å slå seg sammen med Nord universitet. Og så veit dere at der ligger det krav og så sørger dere samtidig for at det ikke er noen utredning klar som sier noe om hvilke alternativer. Vi vet ikke hva vi kunne gjort i Stortinget for å sørge for at Nesna og Sandnessjøen fikk bestå. Vi vet bare at det ikke er snakk om penger, men kunne vi gjort noe annet, spurte Bastholm og avsluttet:
— Dette her er så viktig for en hel region. Det er 80.000 mennesker som bor på Helgeland. Det er en motor i hele Nordland. For næringsutvikling, fiskeri og landbruk, industri. Og Bjørnar Moxnes har helt rett i at de blir værende hvis de tar utdanningen sin der.
Skei Grande: Lanserer høgskolesentre som et svar
Trine Skei Grande, partileder i Venstre ,understreket at universitetene må ha faglig høy internasjonal kvalitet.
— Da må vi stole på fagfolkene som faktisk er valgt der. Både av andre fagfolk og ansatte til å gjøre den faglige jobben. Så skal jeg og Erna sørge for at vi bygger så mye distriktsopplæring i andre strukturer så vi skal klare å gjøre det tilbudet som vi trenger rundt i hele landet.
— Hva er da poenget med politikere? Med folkevalgte? Hvis man alltid skal stole på ekspertene, spurte Solvang.
— Jeg mener at vi må sørge for at vi har de beste universitetene i Norge. At vi har de beste fagfolkene. Og at vi har en utdanning som holder mål. Vi må sørge for at vi har gode lærere. Gode sykepleiere. Da må vi stole på de som organiserer utdanningene, på hvordan det organiseres på best mulig måte. Og så må vi sørge for at vi får distriktsutdanninger i tillegg slik at vi får læring nært folk. men da kan vi ikke ha en høgskole. Da må vi ha mange flere høgskolesentre for å utvikle dette tilbudet til folk.
Gahr Støre får avrunde debatten:
— Jeg føler bare helt spesielt for Nord universitet. det ble opprettet i den tid vi satt i regjering. Jeg har besøkt det mange ganger, og jeg har sett hvilken betydning det har. Vi husker universitetet i Tromsø hvilken betydning det fikk lengst nord, sa Ap-lederen og la til:
— Nord universitet er ikke gitt skikkelige rammer for å ta vare på hele Nordland og det nedslagsfeltet de har. Og så er det en veldig farlig ting i denne debatten som går på politikere og statsråder, og de at egentlig ikke har ansvar. Selvfølgelig har de ansvar. Helseministeren har ansvar. Han har ansvar for helsepolitikken og kan gripe inn på ethvert tidspunkt, ta tak i ethvert tema og det samme har utdanningsministeren. Så kan man ikke fraskrive seg ansvaret og peke på styret. Gjør styret dette er det innenfor rammene som ministeren har gitt, understreket Gahr Støre.
Spent ordfører fra Ap fulgte debatten
Hanne Davidsen (Ap) er ordfører i Nesna kommune. Hun fulgte debatten fredag kveld nøye.
— Jeg er strålende fornøyd med at høyere utdanning på Nesna får så stor oppmerksomhet i partilederdebatten. Jeg er selvfølgelig veldig glad for at opposisjonen og Arbeiderpartiet er så klar på at vi skal ha lærerutdanning på Nesna og endre regjeringas politikk, sier Davidsen og trekker fram:
— Ropstad fra Kristelig Folkeparti er den i regjeringa som går lengst i å støtte Nesna, men jeg er skuffa over at KrF ikke får gjennomslag i regjeringen. Det er tydelig at regjeringspartiene vil legge ned campus Nesna og sentralisere høyere utdanning i Norge. Det de sier om desentralisert utdanning er uklart, uforpliktende og lite troverdig.
Nord-rektor mener premissene for diskusjonen er feil på to punkter
Rektor på Nord universitet, Hanne Solheim Hansen, reagerer på premissene for partileder-debatten om vedtaket om å legge ned studiested Nesna.
— Det diskuteres som om vedtaket er at Nord universitet ikke skal utdanne sykepleiere på Helgeland. Det er feil. Nord universitet fortsetter med sykepleierutdanning på Helgeland. Vi har en stor og god sykepleierutdanning i Mo i Rana, forteller Hansen.
Hun legger til:
Jeg skulle ønske at våre politikere tok utgangspunkt fakta for Nord universitet som grunnlag for sine debatter og vurderinger.
Hanne Solheim Hansen
— Studentene har fortsatt den del av praksisen som er knyttet til sykehus i både Mo i Rana, Mosjøen og Sandnesjøen. Praksis som gjøres i kommunehelsetjenesten gjøres i flere kommuner på Helgeland. Vi øker opptaket på sykepleierstudiet på Mo og vil etter hvert utdanne flere sykepleierkandidater til Helgeland enn vi gjorde med den tidligere modellen med fulltidsutdanning på Mo og deltidsutdanning på Sandnessjøen.
Hun trekker i tillegg fram at det diskuteres som om vedtaket er at Nord universitet ikke skal utdanne lærere til Helgeland.
— Det er feil. Nord universitet skal fortsette med en god grunnskolelærerutdanning på Helgeland. Den skal fortsatte som en samlingsbasert lærerutdanning. Den skal organiseres på en annen måte og vi planlegger at samlingene for Helgelandsstudentene blir i Mo i Rana. Innholdet blir som grunnskolelærerutdanningen i resten av Nord universitet. Vi vil tilrettelegge utdanningen slik at den oppleves mer tilgjengelig og dermed kan være attraktiv for flere studenter. Dette skal på sikt gi flere lærere til Helgeland, sier Hansen.
Nord-rektoren trekker videre fram at etter hennes syn vil Nord universitet bruke sine ressurser på en mer effektiv måte enn i dag.
— Vi vil levere flere sykepleierkandidater og lærerkandidater til Helgeland. Vi vil omdisponere midler fra infrastruktur til faglig aktivitet. Det er dette som er målet med vedtaket om ny studiestedsstruktur, sier Hans og avslutter:
— Jeg skulle ønske at våre politikere tok utgangspunkt fakta for Nord universitet som grunnlag for sine debatter og vurderinger.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!