Opprørt over nytt lærerforslag
Hedda Eia Vestad, student ved grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 reagerer sterkt på forslaget om å legge ned studiet hun går på.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Departementet har nedsatt et utvalg som skal se på 5-årig lærerutdanning. Det første spørsmålet rammeplanutvalget skal ta stilling til er om grunnskolelærer-utdanningen trinn 5-10 skal legges ned eller ikke.
Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Les også: Møter sterk skepsis til forslag om todelt lærerutdanning
Hedda Eia Vestad, tredjeårsstudent ved grunnskolelærer-utdanning trinn 5-10 (GLU 5-10) på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Hun er en av dem som er opprørt over at departementet vurderer å legge ned utdanningen hun selv tar.
— Det virker mer som de endrer det fordi de vil vise at de får ting gjort, ikke fordi det faktisk er behov for endring, sier Vestad.
Dette forslaget kom som lyn fra klar himmel, selv om ingenting er bestemt.
Marie Furulund
Mye av grunnen til at folk velger å studere GLU 5-10 er fordi det åpner for muligheten til både å jobbe på med både barneskole- og ungdomsskole-elever.
Hedda Vestad
Gir fleksibilitet
Vestad har studert engelsk og naturfag, og vil også ha gym og matte når hun er ferdig utdannet. Hun setter veldig pris på den fleksibiliteten studieretningen hennes gir.
— Mye av grunnen til at folk velger å studere GLU 5-10 er fordi det åpner for muligheten til både å jobbe for barneskole- og ungdomsskoleelever. Jeg vet av egen erfaring at da jeg begynte å studere her følte jeg at barneskoleelever ble for ungt, men etter å ha hatt praksis i en 5. klasse, har jeg lært at det også er høyt faglig nivå her, sier hun.
— Vi velger dette studiet fordi vi ikke vil være låst til en av delene, men finne ut hva vi passer til underveis. Hvis forslaget om en todelt utdanning får gjennomslag, er vi låst til å velge enten barneskolen eller ungdomsskolen.
Hedda mener nettopp denne muligheten til å velge er en viktig grunn til at folk velger GLU 5-10.
— Jeg tror færre ville studert her hvis det forsvant, legger hun til.
Praksisnært studie
— Jeg tror også en annen grunn til at folk som vil jobbe på ungdomsskolenivå velger høgskolen, er fordi det er praksisnært, fortsetter Vestad (bildet under).
— Jeg vet at min egen praksis har lært meg å forstå mye, sier hun.
Hun mener også GLU 5-10 er bra for elevene, ettersom det det omfavner en egen aldersgruppe på tvers av barne- og ungdomsskole.
— Mange elever både i 5. klasse og 8. klasse sliter med de samme tingene, og de er i en alder hvor de er i utvikling. De utvikler seg også i forskjellig. Derfor er det viktig at vi beholder lærere som utdyper seg innenfor denne aldersgruppen. I tillegg tror jeg at en deling hvor høgskolene tar barneskolelærerne og universitetene resten kan føre til et prestisjeskille jeg ikke tror er bra.
Fokus på hva slags lærere vi vil ha
Marie Furulund, leder for Pedagogstudentene, understreker at også de mener det er ønskelig å beholde GLU 5-10.
— Dette forslaget kom som lyn fra klar himmel, selv om ingenting er bestemt. Det er bra at man ser på hva slags særegne kvaliteter de ulike masterutdanningene skal ha. Vi må også se se på lærerutdanningen i lys av et helhetlig utdanningsløp fra 1. til 13. trinn, sier hun.
Furulund påpeker at debatten har virket noe ensidig, og at det må være mer fokus på hva slags lærere vi vil ha i skolen, ikke bare hva som passer for større og mindre institusjoner.
— Det virker veldig rart å kutte lærerutdanningen mellom barneskolen og ungdomskolen. Etter 7. trinn er det tross alt tre år igjen av grunnskolen, og det er viktig å beholde en kobling mellom disse. De ulike lærerutdanningene styrker den faglige dybden og bredden i utdanningssystemet.
Misfornøyd etter studiebarometer
I begynnelsen av februar kom det frem i studiebarometeret at lærerstudentene ved GLU 5-10 matte var minst fornøyde med studieplassen sin på Høgskolen i Oslo og Akershus. Vestad mener dette er en indikator på at utdanningen må forbedres, ikke fjernes.
— Studieevalueringer viser at alt ikke er bra på studiet, men det er også fordi studiet er helt nytt. Grunnskolelærerutdanning trinn 5-10 kom først i 2010, og foreløpig har bare ett kull gått ut. Vi bør endre fokus, og se på hva som kan bedres heller enn hva som bør fjernes.
Les også: Lærerstudenter med matte er minst fornøyd med studiet
Vestad sier også at studiebarometeret på mange måter er en indikator på hva som bør gjøres.
— Vi har et fagmiljø som er villig til å snakke, og dette bør vi lytte til, både forelesere og elevene. Mye er ikke perfekt, men det blir for dumt å si at på grunn av dette skal alt byttes ut.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!