Krever at alle får begrunnelse for karakter
Alle studenter bør be om begrunnelse for karakteren de får på eksamen, uansett om den er god eller dårlig, mener Studentparlamentet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Vi oppfordrer alle til å be om begrunnelse, og håper at det vil skape et press slik at begrunnelsene etterhvert vil komme automatisk, sier fagpolitisk ansvarlig i Studentparlamentets arbeidsutvalg, Suzanne Nordgård.
På Studentparlamentets blogg står innlegget «Søk begrunnelse!»:
«Felles for alle er at man som student har rett til begrunnelse på eksamen, så benytt deg av den. En begrunnelse kan være veldig lærerik og dessuten kvalitetssikrer det fastsetting på din karakter. Så benytt deg av din rett uansett hva slags karakter du har fått!» står det.
Lærerikt med tilbakemelding
Suzanne Nordgård sier at den viktigste grunnen til å be om begrunnelse er nettopp læringsutbyttet.
— Noen setninger om hva som var bra og hva som var dårlig i besvarelsen vil være nyttig og gi et godt læringsutbytte for de fleste studenter, uansett om de har gjort det godt eller dårlig, mener hun.
Hun sier at Studentparlamentet har jobbet over lengre tid for at begrunnelsene skal komme automatisk og har tatt det opp med høgskoleledelsen ved flere anledninger. Det er også et eget punkt i Studentparlamentets prinsippprogram.
— Jeg kan ikke skjønne at kan være noe stort ekstraarbeid for lærerne, for de må uansett lage en begrunnelse for sin egen del, sier hun.
Hun sier også at en automatisk begrunnelse dessuten vil spare en deltid for studenter som ønsker å klage på karakterer. Slik reglene er i dag må de først søke om begrunnelse, og deretter klage.
— Derfor tar det lang tid å få svar på klagene. Automatisk svar ville kortet ned på tiden, sier hun.
Vil lufte saken
Studiedirektør Marianne Brattland sier at det i løpet av den tiden hun har vært ved HiOA ikke har vært drøftet å gi automatisk begrunnelse, men hun vil nå lufte saken med studentene.
— Ut fra et læringssynspunkt kan det naturligvis være nyttig for studenter å få en begrunnelse for karakteren. Å etablere en praksis med automatisk og fyldestgjørende begrunnelse vil kreve mer av sensorene og derigjennom gi økte kostnader, sier hun.
— Hvis dette er et samlet ønske fra studentene bør HiOA, og også sektoren, ta opp denne problemstillingen på nytt, sier hun.
HiOA har ingen samlet oversikt over hvor stor del av studentene som ber om begrunnelse per i dag. Søknadene om begrunnelse går direkte til de ulike utdanningene.
Det er Lov om universiteter og høgskoler som regulerer adgangen til å klage på karakterer. Der står det at kandidatene har rett til å få en begrunnelse, men at det er opp til sensor om den skal gis muntlig eller skriftlig. Vanligvis er fristen for å be om begrunnelse en uke etter at karakteren er meddelt, mens sensor deretter har to uker på seg til å komme med den.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!