Nybø ville lære om praksis hos Universitetet i Sørøst-Norge
Industrimaster. Geir Osmund Aamlid er student ved Universitetet i Sørøst-Norge og er i det første kullet av studenter som tar 3-årig master der halvparten av tiden brukes til studier den andre halvparten av tiden er studentene i delvis lønna arbeid.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) vil hente erfaringer fra praksisordningen ved USN Industriakademi sin praksisordning inn i ny stortingsmelding.
I forrige uke besøkte hun Universitetet i Sørøst-Norge og deres nye mastertilbud som de har kalt næringsmaster og industrimaster, forteller universitetet på sine hjemmesider.
At halve masteren består av høyst relevant praksis i en bedrift, er grunnen til hvorfor jeg synes industrimaster-programmet er helt fantastisk
Geir Osmund Aamlid
Geir Osmund Aamlid er student i det første kullet av studenter som tar 3-årig master der halvparten av tiden brukes til studier den andre halvparten av tiden er studentene i delvis lønna arbeid.
— At halve masteren består av høyst relevant praksis i en bedrift, er grunnen til hvorfor jeg synes industrimasterprogrammet er helt fantastisk, sier Aamlid til usn.no.
Aamlid er i praksis i bedriften Benestad Solutions i Lier.
27-åringen studerer Systems Engineering (SE) ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), og har vært i praksis hos bedriften i tre måneder.
— Jeg får muligheten til å ta en master, samtidig som jeg får ha en fleksibel jobb der jeg i stor grad styrer min egen tid. Så dette er en vinn-vinn-situasjon for meg, sier Aamlid.
Stortingsmelding om praksis
I november varslet forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø at hun vil lage en stortingsmelding om praksis i utdanningen. Og budskapet er tydelig: «Studenter må bli mer relevante for arbeidslivet».
— Studentene våre skal tilegne seg forskningsbasert og praksisrelevant kompetanse, slik at de er godt skodd for et framtidig arbeidsliv. Derfor må høyere utdanning og arbeidslivet involvere seg mer med hverandre, sa Nybø da det ble annonsert at en slik melding skal lages.
Nybø la til:
— Altfor mange studenter mangler en klar oppfatning om hva kompetansen deres kan brukes til når de er ferdige med å studere.
Stortingsmeldingen skal handle om tettere samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og virksomhetene i arbeidslivet, med vekt på praksis.
— Må få bedre dialog
— Vi er midt oppe i en omstilling som går raskt, noe som også gjør at kompetansen arbeidslivet etterspør forandrer seg hurtig. I stortingsmeldingen skal vi både reise overordnede spørsmål om universitetenes og høyskolenes rolle i fremtidens arbeidsliv, hvordan utdanningene kan utvikles sammen med arbeidsgivere, og komme med konkrete tiltak knyttet til for eksempel praksisopplæringen, sier Nybø, i samme pressemelding.
Stortingsmeldingen skal se nærmere på flere samarbeidsområder. I tillegg til praksis kan det være samarbeid om utvikling av studieprogrammer, om bachelor- og masteroppgaver, om entreprenørskap og om bruk av arbeidslivets kompetanse i undervisningen.
Altfor mange studenter mangler en klar oppfatning om hva kompetansen deres kan brukes til når de er ferdige med å studere.
Iselin Nybø
— Vi må komme i dialog med norske arbeidsgivere i både privat og offentlig sektor om hvordan de selv kan ha nytte av økt kontakt med universitets- og høyskolesektoren. Vi må få både arbeidsgiverne og universitets- og høyskolesektoren til å se at dette er noe alle er tjent med. På dette området er vi nok kommet kortere enn mange andre land, noe OECD nylig har påpekt i en rapport om norsk høyere utdanning. Det må samarbeides enda bedre om å gi gode, relevante utdanninger, understreker Nybø.
— Kjempenyttig besøk
På besøket hos Benestad og USN i forrige uka sa Nybø i følge usn.no også:
— Vi ønsker å ta tak i denne utfordringen, og derfor synes jeg det er ekstra kjekt å komme ut hit og lære av samarbeidet mellom Benestad og USN. Det kjempenyttig for meg å høre hva utfordringene er, og ikke minst se hvordan man kan løse dem. Denne masterutdanningen er et godt eksempel på hvordan det er mulig å få til et bra samarbeid mellom utdanningsinstitusjonen og næringslivet. Vi tar med oss de gode eksemplene inn i arbeidet med stortingsmeldingen.
Aamlid, som fra tidligere har maskiningeniør-utdanning, sier han kjenner seg igjen i statsrådens uttalelse.
— Jeg savnet veldig å ha flere praktiske oppgaver da jeg studerte til maskiningeniør. Gjennom industrimasteren får jeg derimot en unik mulighet til å jobbe med praktiske oppgaver og reelle problemstillinger som jeg vil møte senere i arbeidslivet. En av de første oppgavene jeg fikk hos Benestad var å lage prosedyrer, som i stor grad baserer seg på rammeverket i SE. Så til og med oppgavene hos praksisbedriften går i mitt tilfelle hånd-i-hånd med studiene.
Planlegger to nye mastre
Bjørn Simen Ljønes, produktsjef i Benestad, fortalte statsråden at de også nyter godt av å ha industrimasterstudenten hos seg.
— Studentene i praksis hos oss får innsyn i hvordan vi jobber, og disse erfaringene de tar med seg tilbake til klasserommet og arbeider videre med, sa Ljønes i følge usn.no
Han la til at studentenes arbeid til slutt opp som konkrete tilbakemeldinger på hvordan de selv kan jobbe bedre.
USN Industriakademi har i dag tre ulike masterprogram innen henholdsvis Industrial IT and Automation, Mikro- og nanosystemteknologi samt Systems Engineering. Til studieåret 2019/20 vil du også få mulighet til å søke på ytterligere to industrimastere, innen optometri og maritim ledelse.
— Industrimasterprogrammet i Systems Engineering har USN 12 års erfaring med, og dette er modellen for de nye industrimasterprogrammene som etableres nå, forteller Silja Merete Sverreson, prosjektleder for USN Industriakademi, i følge hjememsidene til USN.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!