Helge Høivik har dratt i gang et Lærevreksted på Høgskolen i Oslo og Akershus. Digitale læringsressurser skal utvikles. Foto: Eva Tønnessen
Helge Høivik har dratt i gang et Lærevreksted på Høgskolen i Oslo og Akershus. Digitale læringsressurser skal utvikles. Foto: Eva Tønnessen

Konsulenter skal digitalisere HiOA

Høgskolen i Oslo og Akershus fikk ikke gode nok interne søkere til å lede sitt sentrale digitaliseringsprosjekt. Nå leier de inn en konsulent fra selskapet CapGemini som prosjektleder.

Publisert   Sist oppdatert

Ifølge rektors orientering i styrepapirene som er lagt ut ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) startet både høgskolens internasjonaliserings- og digitaliseringsprosjekt formelt opp 1.februar 2016.

Se også: Styresaken her

Prorektor for utdanning, Nina Waaler, «eier» begge prosjektene. 

Begge prosjektlederstillingene ble lyst ut internt med søknadsfrist 1.desember i fjor.  Men de åtte søkerne til leder for digitaliseringsprosjektet ble veid og funnet for lette. 

Henter inn konsulenter

Jeg er utålmodig etter å komme i gang. Vi lager en konkret handlingsplan og så starter vi opp.

Nina Waaler
Prorektor utdanning, HiOA

Til å lede arbeidet med digitaliseringen av utdanningen ved høgskolen er det i første omgang innledet et samarbeid med konsulenter i konsulentselskapet CapGemini som i et tidsbegrenset forprosjekt vil bidra med prosjektledelse og strategiske vurderinger. CapGemini har bidratt til Handelshøgskolen BIs digitaliseringsarbeid, heter det i styrepapirene.

Ifølge prorektor Nina Waaler er det ennå ikke inngått en skriftlig avtale, men det vil skje i løpet av de nærmeste dagene. 

— Selve digitaliseringsprosjektet er en viderføring og revitalisering av det som man tidligere kalte eCampus-prosjektet ved HiOA, sier prorektor Nina Waaler til Khrono. Hun understreker at det dreier seg om  digitalisering av utdanningen. De siste årene har digitaliseringspengene vært delt ut likt til de ulike fakultetene. 

— Jeg er utålmodig

— Fakultetene har benyttet disse midlene veldig forskjellig - og det er ulikt hvor langt de enkelte har kommet. Ledelsen ønsker derfor å samle den kompetansen som er der sentralt for å utvikle videre, sier hun og presiserer at her er det ikke snakk om lange utredninger og rapporter. 

— Jeg er utålmodig etter å komme i gang. Vi lager en konkret handlingsplan og så starter vi opp. Selvfølgelig i tett dialog med fakulteter og institutter, sier Waaler. 

— Hva kan det være snakk om mer konkret? 

— En Learning Lab - eller Læringsverksted, som Helge Høivik og HiOA har kommet godt igang med og fått til mye bra på, skal utvikles videre. Så er det snakk om digitaliserte læringsverktøy, sier hun. 

— Det som også er bra er at digitalisering av utdanningen har førstesprioritet hos studentene også, og det er fint å kunne komme dem i møte på en god måte, sier Waaler. 

Læringsverkstedet er i gang

De siste ukene har det vært hektisk aktivitet, både med å få satt opp et passende lokale, men også i opplæring av et veilederkorps.

Les også: Læringssenter som digital kurator

Dosent Helge Høvik ved Læringssenteret og bibliotek, og også LATINA/Lab, har stått sentralt i arbeidet.

— Det startet med et samarbeid mot læringsmiljøene på Fakultet for helsefag. Her hadde vi finansiering fra Norgesuniversitetet i prosjektet vi kalte MOOCAHUSET. Nå har vi kommet så langt at vi inviterer alle lærerkrefter på høgskolen inn i dette læringsmiljøet. Vi har gjort noen viktige tekniske og prinsipielle valg, og vi har lagt grunnlag for en produksjon i stor skala for alle faglige miljøer på høgskolen, forteller en ivrig Høivik.

— Hvilke valg er gjort?

— Vi har laget en enkel men fornuftig produksjonslinje, som tilsier at vi får profesjonalisert de digitale læreringsressursene. Faglige ansatte kan utvikle egne løsninger med hjelp fra oss i et teknisk og pedagogisk miljø, så tar Læringssenter og bibliotek over inn i en publiseringsfase, før online-kurset og andre læringsressurser publiseres i et offentlig rom, forklarer Høivik, men minner samtidig om:

— Før den digitale læringsressurser inngår i pensum i poenggivende undervisning, må det godkjennes av studieutvalget på vanlig måte.

Også valgt plattform

Høgskolen i Oslo og Akerhus (HiOA) har også gjort et teknisk valg av Open edX som plattform. Avdeling for IKT har her driftsansvaret. edX er utviklet av et sterkt akademisk miljø med MIT og Harvard University i spissen. edX er i dag verdens største ikke-kommersielle aktør for online kurs, - bare slått av Coursera som finansieres gjennom studentbetaling.

— Læringssenter og bibliotek er altså vertskap for et felles produksjonsmiljø der alle ansatte kan delta i arbeidsfellesskapet. Der finnes det veiledere tilgjengelig de fleste arbeidsdager. Vi har kalt dette miljøet for «LæreVerkStedet» for å å understreke at vi både er et produksjonsverksted og at vi der jobber med å digitalisere læreverk. Det er inspirert av MakerSpace-bevegelsen i USA, forklarer Høivik.

Han legger til at Fakultet for helsefag er formell partner i dette og har organisert et arbeidsutvalg med studieleder Trude Myhrer i spiss og med sterk støtte fra fakultetsledelsen.

Del av undervisningen høsten 2016

— Arbeidsutvalget koordinerer en rekke delprosjekter ved fakultetet. Flere av bidragene som nå er under produksjon gir gode svar på etterspørselen etter mer opplæring i basal-fag i f.eks. sykepleie. De skal testes over påske og gå inn i normal undervisning i høstsemesteret 2016, forteller Høivik.

Læreverkstedet støtter også utvikling av relevante læringsobjekter som video, podcast og stillbilder som inngår i de digitale læreverkene. Slike frittstående elementer kan f.eks. brukes som støtte for sanntids interaksjon i undervisningsforløpet som når en bruker online avstemming («clickers», Kahoot o.l.). 

Høivik forteller også at vegg i vegg med Læreverkstedet får man nå flere gode og fleksible undervisningsrom.

— Ett av dem - det såkalte anatomirommet - får videovegg, digitaliseringsbord og små tribunelignende sitteløsninger. Det er viktig å tenke på helheten og utvikle nye, studentaktive undervisningsformater ansikt-til-ansikt. De skal spille godt sammen med digitale læringsressurser. 

Uformell åpning

Denne uka var møblene på plass i Lærerverkstedet. Og sammen med et veilederkorps møtte også prorektor Nina Waaler opp til en uformell åpning av læringsmiljøet.

— Vi er godt i gang med mange spennende prosjekter på helsefag, men nå vil vi ha med oss alle fakulteter og institutter på høgskolen, forteller Høivik, og legger til:

— Vi har etablert noen gode tekniske og prinsipielle rammer for dette arbeidet. Er du interessert eller er nysgjerrig er det bare å ta kontakt, du vil få god oppstartshjelp.

Også Studentparlamentet var representert på den uoffisielle markeringen denne uken.

Steinar Olberg er fagpolitisk ansvarlig og forteller at studentene heier på alle digitale prosesser på HiOA.

— Digitale læringsressurser er virkelig noe studentene etterspør, vi håper mange faglige ansatte kommer på banen og utvikler nye ressurser til det beste for studentenes læring, sa Olberg.