styremøte

Høgskulen på Vestlandet: — Behov for å se på deling av arbeidsplasser

Styret ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) skal fatte vedtak om retningslinjer for tildeling og bruk av arbeidsplasser.

Rektor Gunnar Yttri og styreleder Arvid Hallén skal sammen med resten av høgskolestyret vedta hvordan ordningene med kontorplasser skal være i fremtiden ved HVL.

«Siden fusjonen i 2017 har Høgskulen på Vestlandet vokst og et betydelig antall ansatte er kommet til gjennom årene. Dette har gitt press på areal, særlig der veksten har vært størst, ved campus Bergen. Samtidig opplever høgskolen en stadig strammere økonomi slik at en må prioritere hardere for bruk av høgskolens midler for å sikre at institusjonen kan utvikle sin faglige virksomhet videre mot universitetsstatus.»

Slik innledes Høgskulen på Vestlandets rapport om arealfordeling ved campus Bergen, der det under styremøte torsdag omsider skal fattes vedtak.

— Bakgrunnen for dette er at leiekontraktene i Fabrikkgaten 3 og 5 fases ut, og at arealene, grunnet HVL sin stramme økonomi, ikke vil bli erstattet. På campus Bergen betyr dette at dekningsgraden på arbeidsplasser reduseres, og at det fremover vil være behov for å se på sambruk og deling av arbeidsplasser. Arbeidsgruppens rapport er vedlagt i saken, står det i saksfremstillingen i sakspapirene til styremøte, som kan leses i sin helhet her.

Under det forrige styremøte ble det høy temperatur.

— Jeg blir veldig overrasket over temperaturen som dette fortsatt har. Vi kan ikke holde på sånn, vi må håndtere dette slik at det ikke skader høgskolen, slik jeg er redd det sporet vi er inne i nå vil gjøre, sa styreleder Arvid Hallén under behandlingen av den omstridte saken.

FAKTA

Bruk av arbeidsplass

  • Deling av arbeidsplass skal i hovedsak gjennomføres i arbeidssonen enheten disponerer.
  • Ved deling må det legges godt til rette slik at dette blir enklest mulig, blant annet muligheter for enkel oppbevaring av personlig materiale.
  • Arbeidsplassene skal være ryddige slik HVL kan ivareta sikkerhet og renhold iht. arbeidsplassforskriften.
  • Tildelte arbeidsplasser og soner skal utnyttes på en god og arealeffektiv måte.
  • Konfidensielle dokumenter skal oppbevares i henhold til gjeldende reglement.
  • ADU tilrettelegger med et reservasjonssystem for deling av arbeidsplasser som kan benyttes ved behov.
  • Ved overgang til pensjon og emeritus må arbeidsplassen fraflyttes innen avtalt dato. Avhengig av ressurs- og arealsituasjonen på det aktuelle studiested er det mulig å få tilgang til arbeidsplass.
  • Kilde: HVL

Arbeidssoner

Det foreslås at styret vedtar de reviderte retningslinjene for tildeling og bruk av arbeidsplasser på HVL.

I retningslinjene står det blant annet at høgskolen har besluttet å legge til rette for sambruk og deling av arbeidsplasser ved behov, og at det legges opp til en prosess med stor vekt på frivillighet og involvering av alle parter innenfor de hovedprinsippene retningslinjene gir.

Det står også at enheter med egne spesialrom bør så langt som mulig plasseres i arbeidssoner i nærhet til egne spesialrom. I tråd med dette tildeler Avdeling for arealforvaltning, drift og utvikling (ADU) arbeidsplasser og arbeidssoner til fakultet og fellesadministrasjon.

Videre listes det opp en rekke punkter, blant annet:

  • Ansatte som ønsker fast arbeidsplass og som har høy tilstedeværelse på campus, skal som hovedregel ha fast arbeidsplass.
  • Ansatte som av ulike grunner har mindre behov for fast arbeidsplass tilbys sambruk/deling av arbeidsplass.
  • Personalleder avgjør forholdet mellom faste arbeidsplasser og ambulerende arbeidsplasser i egen enhet.
  • Alle arbeidsplasser skal være klargjort for deling ved fravær.
  • Alle ansatte gis tilgang til gode arbeidssoner ved campus og det legges til rette for plass til bøker og utstyr ved deling, se egne retningslinjer for henholdsvis hjemmearbeid og retningslinjer for K2.

Se egen faktaboks om bruk av arbeidsplass ved HVL.

Rektorstillingen skal lyses ut

Denne ukens styremøte ved HVL starter med styreseminar onsdag, før første del av styremøte starter onsdag ettermiddag. Andre del av styremøtet foregår torsdag.

Styremøtet, både den første og andre delen, kan følges her.

Av andre saker som skal opp er endelig budsjett for 2024 og utlysningen av rektorstillingen for perioden 1. januar 2025 til 31. desember 2028.

Ifølge forslaget til tidsplan skal stillingen lyses ut i slutten av april, med søknadsfrist 20. mai. Den endelige ansettelsen skal etter planen skje på styremøte 12. september, men allerede en måned før dette vil innstillingsutvalget ha sitt forslag klart.

Powered by Labrador CMS