Overlevering av nytt digitalt læreverk i anatomi og fysiologi til bibliotekdirektør Lars Egeland fra prosjektleder Kari Gerhardsen Vikestad.
Overlevering av nytt digitalt læreverk i anatomi og fysiologi til bibliotekdirektør Lars Egeland fra prosjektleder Kari Gerhardsen Vikestad.

Nytt digitalt kurs for 1000 helsefagstudenter

På helsefag på høgskolen i Oslo og Akershus tenker de samordning og digitalisering. Faget anatomi og fysiologi er digitalisert for 1000 ulike helsefag-studenter.

Publisert   Sist oppdatert

Fra høsten 2016 skal 1000 studenter som går på ulike helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) ta i bruk et flunkende nytt digitalt læreverk i faget «anatomi og fysiologi».

Lærerverket er utvikllet av en prosjektgruppe bestående av lærere fra Fakultet for heslefag og ansatte på høgskolens læringssenter.

Lærerverket publiseres av Læringssenter og bibliotek på HiOA’s Open edX-plattform.

Ny måte å lage læringsmidler på

På selveste St.Hans-aften overleverte redaktør, høgskolelektor og førtselektorstipendiat, Kari Gerhardsen Vikestad, da den tilsynelatende beskjedne minnepinnen med materialet til bibliotekdirektør Lars Egeland.

— Dette er en ny modell for produksjon av digitale læringsmidler, poengterer Egeland, og fortsetter:

— Det faglige ansvaret er trygt forankret i fakultetet, mens Læringssenter og bibliotek bidrar i produksjonen med hjelp med hensyn til digitale verktøy, filming osv. Når læreverktøyet er ferdig, tar biblioteket ansvaret for lagring, publisering og tilgjengeliggjøring som jo nettopp er bibliotekets viktigste kompetanse, sier Lars Egeland.

130 forelesninger

Kurset omfatter rundt 130 videoforelesninger, et tilsvarende antall originaltegninger og et stort antall interaktive øvelsesoppgaver.

Vikestad har ledet en arbeidsgruppe med mange bidragsytere fra HiOA og fra praksisfeltet. De har fått studio- og redigeringsbistand fra videograf Gabi Høium Hurlen og fra Aslak Ormestad på Medieseksjonen og av veiledningstjenesten «Læreverkstedet».

Arbeidet er finansiert med bidrag fra bl.a. eCampus-prosjektet, Norgesuniversitetet, HF-fakultetet og Læringssenter og bibliotek.

Under en stresstest tidligere i vår var rundt 200 studenter inne på nettstedet. 

Læreverkstedet

Tidligere i vår fortalte dosent på HiOA, Helge Høivik, til Khrono noe om bakgrunnen for dagens resultat. Prosjektet med anatomi og fysiologi har vært et flaggskip for det som blir kalt lærerverkstedet.

Verkstedet er plassert i tredje etasje i Pilestredet 48, nært knyttet til læringssenteret.

Dosent Helge Høvik ved Læringssenteret og bibliotek, og også LATINA/Lab, har stått sentralt i arbeidet.

— Det startet med et samarbeid mot læringsmiljøene på Fakultet for helsefag. Her hadde vi finansiering fra Norgesuniversitetet i prosjektet vi kalte MOOCAHUSET. Nå har vi kommet så langt at vi inviterer alle lærerkrefter på høgskolen inn i dette læringsmiljøet, fortalte han og fortsatte:

— Vi har laget en enkel men fornuftig produksjonslinje, som tilsier at vi får profesjonalisert de digitale læreringsressursene. Faglige ansatte kan utvikle egne løsninger med hjelp fra oss i et teknisk og pedagogisk miljø, så tar Læringssenter og bibliotek over inn i en publiseringsfase, før online-kurset og andre læringsressurser publiseres i et offentlig rom, forklarer Høivik.

Også valgt plattform

Det nye digitale læringsmiddelet anatomi og fysiologi som 1000 av høgskolens studenter skal ta i bruk til høsten er laget på en Open edX som plattform.

Plattformen edX er utviklet av et sterkt akademisk miljø med MIT og Harvard University i spissen. edX er i dag verdens største ikke-kommersielle aktør for onlinekurs, bare slått av Coursera som finansieres gjennom studentbetaling.

— Læringssenter og bibliotek er altså vertskap for et felles produksjonsmiljø der alle ansatte kan delta i arbeidsfellesskapet. Vi har kalt dette miljøet for «LæreVerkStedet» for å å understreke at vi både er et produksjonsverksted og at vi der jobber med å digitalisere læreverk, forklarer Høivik.