ansettelser
Her er den nye toppledelsen ved Universitetet i Stavanger
Merete Vadla Madland, Bjørg Oftedal og Marte Cecilie W. Solheim blir rektor Klaus Mohns nærmeste medarbeidere de neste fire årene.

På torsdagens styremøte ved Universitetet i Stavanger (UiS) ble det endelig klart at Merete Vadla Madland, Bjørg Oftedal og Marte Cecilie W. Solheim blir ansatt som henholdsvis prorektor for forskning, prorektor for utdanning og prorektor for innovasjon og samfunn.
De tre kvinnene er ansatt for fire år, og tiltrer alle 1. august.
— Med disse tre på laget får vi en ny og sterk ledergruppe, uttaler retor Klaus Mohn.
Madland er den eneste av de tre som fortsetter i sin nåveærende stilling. Oftedal og Solheim går inn og erstatter Astrid Brigitte Eggen og Rune Dahl Fitjar, som i dag er prorektor for utdanning og innovasjon og samfunn.
Merete Vadla Madland (56) er professor i reservoarteknikk og nåværende prorektor for forskning. Hun har vært ansatt ved UiS siden 1999, og var leder for Det nasjoanle IOR-senteret på UiS fra 2013 til 2019.
Bjørg Oftedal (55) er i dag professor ved Det helsevitskaplege fakultetet på UiS. Hun var prodekan for utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultetet i perioden 2016-2021 og fungerende dekan ved fakultetet fra april 2021 til september 2022.
Marte Cecilie Wilhelmsen Solheim (40) er professor i innovasjonsstudier på Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger. Hun har de tre siste årene vært leder for Senter for innovasjonsforskning.
Nyeste artikler
Trump truer med å frata Harvard retten til å ta imot utenlandske studenter
Ser vi egentlig på de riktige problemene i lærerutdanningen?
Slet med å lese og skrive til hun gikk i 8. klasse. Så oppdaget hun westernromaner
Mener hun fikk sparken fra Columbia fordi hun hjalp demonstrerende studenter
Bluesky danker ut X: Deler mer ny forskning. — Blitt en søppelkasse
Mest lest
Ble avkrevd 190.000 kroner midt i semesteret. Måtte avbryte studiet
Trumps økonomirådgiver fikk toll-argumenter av sin «fantasiprofessor» Vara
Ikke kall det bachelor og master før vi vet hva vi snakker om
Her fullfører flest studenter på normert tid
Halvparten vet ikke hva studentene trenger når de ber om tilrettelegging