HiOA nådde ikke helt opp i finalerunden

Prosjektet HiOA har etablert sammen med Universitetet i Oslo og Høgskolen på Gjøvik var ikke blant de tre som fikk ny status som fremragende utdanningssenter.

Publisert   Sist oppdatert

NOKUTs jubileumsseminar fredag morgen delte statssekretær Birgitte Jordahl i Kunnskapsdepartementet ut årets pris for utdanningskvalitet, og offentliggjorde hvilke institusjoner og prosjekter som nå kan kalle seg Senter for fremragende utdanning (SFU).

HiOAs samarbeidsprosjekt var blant åtte finalister, men var ikke blant de tre vinnerne.

HiOA har etablert sin egen satsing for å framheve og vektlegge satsinger som kan ende opp i prosjekter som på nytt kan komme i søkelyset neste gang sentre skal pekes ut, og det er også sagt at det vil satses videre på prosjektene uavhengig av om man når opp i finalerundene eller ikke.

Litt skuffet på HiOA

Dekanene Dag Jenssen på Fakultet for samfunnsfag (SAM) og Nina Waaler på Fakultet for helsefag (HF) har stått i spissen for prosjektet som var med i finalerunden for å bli fremragende utdanningssenter. De har samarbeidet med Universitet i Oslo og Høgskolen i Gjøvik.

— Det var overraskende at hverken vi eller Tromsø fikk denne statusen, sier Nina Waaler.

— Jeg må innrømme at jeg hadde en følelse av at vi lå godt an med den karakteren vi fikk av vurderingskomiteen, sier Waaler.

— Når det er sagt, vi har fått mange positive tilbakemeldinger om at prosjektet er en god ide, og vi vil nå sette oss sammen med våre samarbeidspartnere å se, om og hvordan, vi eventuelt skal gå videre med prosjektet, sier Waaler. Hun legger også vekt på at det har vært en stor oppmuntring å komme til finalerunden, og at prosessen har vært lærerik.

— Verdige vinnere

Dag Jenssen legger vekt på at de tre som ble valgt ut virker som svært verdige vinnere, med høy kvalitet i sine utdanninger og gode ideer for utvikling.

— Det er alltid litt skuffende å være i finalen og ikke nå helt opp. Men samarbeidet om søknaden har vært inspirerende og lærerikt. Jeg er svært innstilt på å jobbe videre med  fremragende utdanning. Jeg tror vi har gode forutsetninger med våre folks sterke faglige engasjement, en god undervisningskultur og nærhet til studentene. Vi skal jobbe med forbedring og utvikling uansett, men jeg håper også det blir ny SFU-runde om ikke for lenge, sier Jenssen.

Gratulerer vinnerne

— NOKUT vil gratulere de nye sentrene med et imponerende stykke arbeid. De er innovative og har dokumentert fremragende kvalitet i eksisterende utdanning. Det er store forventninger til hvordan sentrene vil bidra til å heve kvaliteten i høyere utdanning nasjonalt, sier direktør Terje Mørland. 

I tillegg til å peke ut de tre nye fremragende sentrene ble det også delt ut en pris på 1 million kroner for utdanningskvalitet på NOKUTs jubileumskonferanse. Prisen ble tildelt Norges handelshøgskole (NHH).

— Jeg vil gratulere NHH med prisen og ønsker dem lykke til i arbeidet med å utvikle kvaliteten i utdanningen videre. Vi må satse på studiekvalitet for å lykkes som kunnskapsnasjon. Det er helt avgjørende at studentene lærer det de skal, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

— NOKUT ser at det ikke er god nok kobling mellom forskning og utdanning ved universiteter og høyskoler. Det er derfor gledelig at NHH har satset på å involvere studentene tidlig. Studentaktiv forskning hever kvaliteten og sikrer relevansen i utdanningen, sier NOKUT-direktør Terje Mørland.

De nye fremragende utdanningssentrene

  1. Centre of Excellence in Music Performance Education (CEMPE) ved Norges musikkhøgskole. CEMPE skal videreutvikle og fornye musikkutøverutdanningen. Senterets visjon er å utdanne fremragende musikkutøvere med profesjonell kompetanse til å arbeide i en raskt skiftende verden. 
  2. Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching (MatRIC) ved Universitetet i Agder. MatRIC vil være et nasjonalt senter som skal lede innovasjon og forskning innen læring og undervisning i matematikk innenfor naturvitenskap, ingeniørutdanning, økonomi og lærerutdanning og såkalte brukerprogram.
  3. Centre for Excellence in Biology Education (BioCEED) ved Universitetet i Bergen, Universitetssenteret på Svalbard (UNIS) og Havforskningsinstituttet. BioCEED vil reformere biologiutdanningen i Norge som et svar på den rivende utviklingen i de roller og oppgaver som biologien fyller i samfunnet vårt. BioCEED vil utvikle og integrere læring av biologisk fagkunnskap, praktiske ferdigheter og samfunnsrelevante oppgaver gjennom hele studieløpet.