Vigdis Vandvik (i midten) er senterleder for bioCEED, senter for fremragende utdanning. Foto: Henriette Dæhli
Vigdis Vandvik (i midten) er senterleder for bioCEED, senter for fremragende utdanning. Foto: Henriette Dæhli

Vil gjøre undervisning like kult som forskning

Vigdis Vandvik, biolog og senterleder for bioCEED, senter for fremragende utdanning, vil at akademikere skal ta kritikk rettet mot undervisning på samme måte som kritikk rettet mot forskning.

Publisert Oppdatert

Ved bioCEED, senter for fremragende utdanning, vil senterleder Vigdis Vandvik gjøre det lettere for undervisere å ta imot kritikk.

— Vi har møtt en del skap-undervisere, som følte at det ikke var stuerent i akademia å være for glad i å undervise, sier Vigdis Vandvik til programleder Emilie Valebjørg i første episode av NOKUT-podden, en månedlig podkast utgitt av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen).

— Hvis du er kul i akademia, så skal du liksom sukke og stønne litt over studentene, fortsetter Vandvik.

Kritikk satt i system

Hun mener akademikere er veldig gode på å ta kritikk på forskningen sin, men når det kommer til undervisning, er det fort gjort å ta noe personlig.

Hvis du er kul i akademia, så skal du liksom sukke og stønne litt over studentene.

Vigdis Vandvik

— Akademia er kritikk satt i system. Når du kommer med et forskningsresultat eller en teori, så kritiserer kollegene dine det du har gjort, sier hun.

Når det kommer til undervisning, derimot, er man ikke så glad i kritikk, ifølge henne.

— Jeg tror det handler om profesjonalitet. På forskningssiden er vi profesjonelle og vet mye om metoder og hvilke metoder vi bruker ut fra faglige begrunnelser, mens på undervisningssiden, så forventes det at du kan undervise fra første dag på jobb. Du får kanskje litt opplæring i begynnelsen, men sammenlignet med den opplæringen du får i forskningsmetode er det veldig lite, mener hun.

Derfor kan kritikken fort føles personlig, tror professoren.

— Når vi ikke er profesjonelle, da velger vi undervisningsmetoder utfra hvordan vi tror det skal være, og da blir det fort forelesning. Så gjør man det samme i år etter år, og hvis man får kritikk for måten man gjør det på, føles det ofte mye mer personlig fordi vi ikke har valgt metoden bevisst. Da oppfatter man det som kritikk på person mer enn kritikk på metode. 

Vil fagfellevurdere undervisning

Vandvik sier ønsket er at forelesere i framtida kan vurdere undervisningsmetodene til kolleger.

— Vil at det skal bli normalt å gå inn og se på hverandres undervisning, men vi er opptatt av at det skal skje i en frivillig prosess, ikke som et påtving ovenfra, sier hun.

Hun sier at hvis de vil gjøre studieprogrammene bedre, vil det lønne seg å gjøre alle litt bedre.

— Vi tenker at vi vil få utrolig mye igjen for å løfte alle litt, i stedet for at noen få skal bli strålende. Derfor fokuserer vi på de små tingene du kan gjøre bedre, sier Vandvik.

— Vi har mer tro på evolusjon enn på revolusjon - vi er jo biologer.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS