Biblioteket ved Sungkyunkwan University i Seoul, der forskere skal ha ført opp falske medforfattere. Foto: Srobidx/Wikimedia Commons
Biblioteket ved Sungkyunkwan University i Seoul, der forskere skal ha ført opp falske medforfattere. Foto: Srobidx/Wikimedia Commons

Forskere ville sikre egne barn plass på univers­iteter. Førte dem opp som medforfattere.

Juks. Forskningsskandalen vokser i Sør-Korea.

Publisert

Sør-Korea er åstedet for en voksende forskningsskandale, skriver Nature. Skandalen går ut på at akademikere har oppgitt barn og ungdommer som medforfattere i forskningsartikler, selv om de ikke har bidratt.

En rapport fra myndighetene trekker fram 11 forskere som har oppgitt barn i skolealder som medforfattere på artikler barna ikke skal ha bidratt til. Totalt er det nå oppdaget 24 artikler som inneholder barnemedforfattere, uten at det har vært berettiget, skriver Nature.

Det første tilfellet stammer fra 2007, men først i 2017 begynte undersøkelsene av saken. Ni av tilfellene er helt ferske, og av disse står forskernes egne barn oppført i fem av tilfellene. I et annet tilfelle er barnet til en bekjent ført opp som medforfatter, mens i andre tilfeller har man ikke funnet noen kobling mellom den hovedforfatteren og medforfatterbarna.

Nesten 800 publikasjoner med barn som medforfattere

Ifølge Nature skal motivasjonen for å skrive opp barna som medforfattere i noen tilfeller ha vært at det kan bidra til å gi dem plass på universitetene i framtiden.

Nettstedet skriver videre at skandalen kommer midt i en pågående debatt om hvordan velstående barn med nettverk får tilgang til universitetene i landet. Myndighetene sier at medforfatterjukset kan medføre advarsler, utestengelse fra forskning og avskjed. En forsker ved Sungkyunkwan University i Seoul, skal allerede ha blitt avskjediget. En annen forsker ved samme universitet skal ha fått en advarsel.

Etter omfattende undersøkelser har universitetene og myndighetene funnet fram til 794 publikasjoner der barn står oppført som medforfattere. I mange av tilfellene har barn vært involvert gjennom skoleoppgaver, og til slutt står myndighetene altså igjen med 24 tilfeller der medforfatterskapet ikke var berettiget. Det er ukjent hvor disse artiklene er publisert.