Universitet i Oslo har foreløpig 61 av de rundt 300 foreleserne som så langt er nominert til å kunne bli årets foreleser i Morgenbladets kåring. Her fra studiestart i Oslo sentrum. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Universitet i Oslo har foreløpig 61 av de rundt 300 foreleserne som så langt er nominert til å kunne bli årets foreleser i Morgenbladets kåring. Her fra studiestart i Oslo sentrum. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

UiO med flest på lista til kåring av de mest populære foreleserne

Universitetet i Oslo har foreløpig flest nominerte på Morgenbladets kåring av landets beste formidlere. På NTNU finner du han som så langt har flest stemmer.

Publisert   Sist oppdatert

Morgenbladet har satt i gang en storstilt kampanje for å kåre landets beste foreleser og formidler. Fram til 15. april kan alle nominere og stemme på kandidater fra landets høgskoler og universiteter, private som offentlige.

Universitet i Oslo er den institusjonen som så langt har flest undervisere som er nominert.

Da Khrono talte opp tirsdag ettermiddag (5. april) hadde UiO 61 på lista, mens Universitetet i Bergen hadde 33 og NTNU 20. På en grei femteplass kommer Høgskolen i Oslo og Akershus med 12 nominerte undervisere.

Mens UiO har flest nominerte er det NTNU som foreløpig har foreleserne med flest stemmer. Sist fredag fortalte Morgenbladet at over 7000 har stemt.

Jury som skal kåre

Etter at folk har sagt sitt har Morgenbladet satt sammen en jury som til slutt skal kåre landets beste formidler. 

Nominasjonsbunken skal reduseres i to omganger, først til cirka 40 og deretter til 10, som så presenteres i avisen.

Morgenbladet skriver selv at det ikke er noen automatikk i at det er de 40 med flest stemmer som plukkes ut til videre vurdering i juryen.

De presiserer også at selv om det å telle antall stemmer og nomineringer er utilstrekkelige utvalgskriterier med store muligheter for manipulering, så er de foreløpig de beste vi har.

Anatomiforeleser leder

Tirsdag 5. april hadde det kommet inn 303 nominasjoner i Morgenbladet sin kåring av Norges superforeleser. Morgenbladet presenterte stemmetall for de enkelte nominerte sist fredag og der tronet Jostein Halgunset (bildet under) fra NTNU i Trondheim øverst med 381 stemmer.

(Foto: NTNU INFO)

Halgunset skildres i svært rosende ordelag. Anatomiforeleser Halgunset synes det er artig med nominasjonen og ifølge Universitetsavisa kan han kjenne seg igjen i skildringen av seg selv.

— I den forstand at det jeg forsøker å formidle, er ting jeg selv liker og er opptatt av. Jeg synes jeg har noe bidra med og at jeg har et budskap å formidle, som jeg ønsker å formidle på beste mulig måte, sier han til Universitetsavisa.

På en foreløpig andreplass finner vi Arild Bleksaune, NTNU, som per 1. April hadde 336 stemmer. Elisabeth Innselset, Høgskulen i Volda, følger deretter med 250 stemmer.

Juryleder gleder seg

Om en studerer de foreløpige nominasjonene, ser en at det er mange kvalifikasjoner en superforeleser må ha. De må se studentene, engasjere og inspirere, i tillegg til å gjøre stoffet levende og involvere studentene i forelesningene. Det skader tydeligvis heller ikke om de er litt morsomme.

Etter at studentene har sagt sitt, vil en jury sette sammen en liste med de ti beste formidlerne i landet. Forfatter, språkforsker og professor Helene Uri er en av de som skal bestemme hvem dette blir.

Gjorde norrøn grammatikk spennende

Uri forteller til Khrono at den beste foreleseren hun selv har hatt er Terje Spurkland. Hun hadde han i norrønt, da hun begynte på Blindern.

— Han klarte å få norrøn grammatikk til å bli spennende gjennom å vise sammenhenger. I tillegg var han morsom. Det er ikke en nødvendig dyd, men det hjelper, sier hun.

Uri mener at gode forelesere først og fremst er engasjert og at de viser kjærlighet til faget. De skal gi studentene lærelyst og gjøre dem faglig tent.

— Jeg gleder meg til å sette meg ned sammen med de andre i juryen for å finne den beste formidleren i Norge, sier Uri.

Skal bli bedre 

Prorektor på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) Nina Waaler tror gode forelesere handler om at folk er motiverte for å formidle og har god kunnskap om det de driv med.

— De må også kunne bruke varierte pedagogiske verktøy, være god til å kommunisere og klare å etablere en god dialog med studentene, sier hun.

Les også: Sats på de gode underviserne

Waaler forteller at de på høgskolen framover skal arbeide enda mer med å få fram gode forelesere. Hun trekker fram rapporten fra NTNU og UiT om et bedre meritteringssystem for undervisning  som interessant lesing, og hun tror den vil bidra til fruktbare diskusjoner framover.

Se også: Her kan du selv nominere kanidater eller stemme