Ny student?
Forbrukerrådet advarer studenter mot å takke ja til usett hybel
20. juli er hovedopptaket i Samordna opptak klart, og mange begynner da jakten på studentbolig. Forbrukerrådet advarer mot å takke ja til en hybel usett.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mange fortvilte studenter tar kontakt med Forbrukerrådet i løpet av studieåret, forteller avdelingsdirektør Pia Høst.
– Vi har faktisk hørt om folk som har betalt 20.000 kroner på forhånd, og ankommer studiebyen sin og oppdager at hybelverten ikke finnes. De kan ha lagt ut bilder av en bolig de ikke disponerer, som tillitsfull ungdom slår til på, sier Høst.
Uholdbare forhold
Husleie er blant sakene de får mange henvendelser om.
– Noen forteller at det er uholdbare boforhold, som mugg som henger som et teppe nedover baderomsveggen. Andre har fått hybel som rett og slett ikke er trygg. Den kan for eksempel mangle forskriftsmessig rømningsvei ved brann, sier Høst.
Også uenighet rundt depositum er en gjenganger på forbrukertelefonen.
Høst understreker at pengene skal settes inn på en egen depositumskonto i leietakerens navn.
– Her gjør mange utleiere feil og setter inn pengene på sin egen konto. Da mister studenten kontrollen over beløp som svir ordentlig i en stram studentøkonomi, sier Høst.
(©NTB)
Nyeste artikler
Her er forskaren sine råd til korleis bruka ChatGPT
Sjusk og fusk i norske fagmiljøer
Tilsyn avdekket sviktende arkivføring
Rapport: Det har blitt meir krevjande å samarbeide med forskarar frå andre land
Sverige går motsatt vei av Norge: Vil heve kravene til lærerutdanningen
Mest lest
Student døde under fjelltur i regi av Nord universitet
Mange tomme studieplasser etter nye signaler om masterkrav
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Sjå kva arkeologen skreiv for 150 år sidan
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024