— Det har hendt ved flere anledninger at jeg har sjekket facebook under kjedelige forelesninger, sier masterstudent Stian Buhagen. Foto: Erik Eikedalen
— Det har hendt ved flere anledninger at jeg har sjekket facebook under kjedelige forelesninger, sier masterstudent Stian Buhagen. Foto: Erik Eikedalen

Mener Facebook forstyrrer

— Stadig flere firma og organisasjoner bruker facebook for å nå ut til kundene sine, hvorfor gjør ikke høgskoler og universiteter det samme? Og da mener jeg på faglig nivå, ikke som reklamekanal for å få folk til å begynne på skolen, sier Stian Buhagen.

Publisert   Sist oppdatert

Han er masterstudent og har erfaring med både høgskole og universitet og deres interne systemer, som for eksempel Fronter.

– I stedet for å bruke interne systemer til informasjonsformidling ligger det også mange muligheter i facebook, sier han.

Buhagen bruker sosiale medier daglig, særlig facebook, også i akademisk sammenheng. Han viser blant annet til facebookgruppen han og andre masterstudenter på samme fag og kull er tilknyttet.

— Det er i denne gruppen vi kommuniserer om alt fra masterfester til hvem som stjal knekkebrød på pauserommet, men de faglige diskusjonene uteblir, må Buhagen innrømme.

Faglig prat og info

Jeg er en person som er lett å distrahere, og da er det nok ikke så lurt å ha facebook oppe hele tiden.
Stian Buhagen
Student HiOA

— Faglig prat kan til en viss grad foregå over chatten, men det blir gjerne kort informasjon om endringer i forelesningsplaner og planlegging av møter i kollokviegrupper.

I hovedsak er det likevel private og uviktige ting Buhagen bruker sin facebook-konto til. Lesepauser og dårlige forelesninger er ypperlige stunder til å ta fram facebook for en liten titt på venners digitale liv.

— Det har hendt ved flere anledninger at jeg har sjekket facebook under kjedelige forelesninger. Jeg er en person som er lett å distrahere, og da er det nok ikke så lurt å ha facebook oppe hele tiden. Men jeg har det likevel!

Får alt på facebook

Og selv om Buhagen i utgangspunktet ser potensialet facebook har som et nyttig studieverktøy er han usikker på om det er så lurt å la facebook bli enda mer enn det allerede er.

— Du får jo alt på facebook. Chat, mail, spill, grupper, forum, videoposting og linker. For meg blir det en ren distraksjonsmaskin, så for min egen del er det kanskje greit at skolens virke holdes utenfor. Får man all informasjon via facebook vil man jo aldri behøve å dra derfra, og det er hvertfall ikke bra for en som meg som bruker facebook nok fra før.

Student uten facebook

Kjell Skytterholm er inne på lignende tanker. Han er ferdigutdannet lærer, jobber som spesialpedagog og har hele studietiden klart seg uten sosiale medier og PC. Han registrerte seg på facebook først etter endt studietid og bruker det nå mest til det han selv omtaler som ren underholning. Skytterholm mener sosiale medier i størst grad er et forstyrrende element i forhold til studiene.

— Facebook og andre sosiale medier er først og fremst en useriøs arena, men i dag er alle på facebook så kontakt skjer lett og fort. Samtidig får man samlet all informasjon på ett sted. På den måten erstatter facebook gruppemail og blir en fin kontaktflate, men samtidig er det et sted man lett kan forville seg og miste konsentrasjonen.

— Da er det kanskje bedre å la facebook være facebook og heller bruke millionene på rene akademiske verktøy og systemer slik eCampus-programmet er i ferd med å gjøre?

— Da blir det hvertfall vanskligere å forville seg i videoer av skrikende geiter og flyvende katter, sier Skytterholm.