Røsslyngøl og design av barnetegning i student-NM
To studentbedrifter fra HiOA deltok i Norgesmesterskapet i regi av Ungt Entreprenørskap, men nådde ikke helt opp.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
19 studentbedrifter fra landets universiteter og høgskoler kjempet om å bli Norges beste studentbedrift under Norgesmesterskapet for studentbedrifter. NM ble arrangert i forrige uke på Næringslivets Hus i Oslo.
I år var det to studentbedrifter fra Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som deltok i Norgesmesterskapet: Gyldne Dråper SB med røsslyngøl og Wilma SB med designprodukter basert på barnetegninger.
Øl fra Molde
På standen til den ene studentbedriften fra HiOA, Gyldne Dråper SB, møter vi Karen Olufsen (28) og Stine Havnes (32) (bildet under). Begge er tredjeårsstudenter i Yrkesfaglærerutdanningen i restaurant og matfag og deltar i Norgesmesterskapet med sitt egenproduserte øl Lyng Pale Ale.
— Lyng Pale Ale er et gyllent øl med smak av røsslyng. Vi har tatt i bruk tradisjonelle bryggemetoder der ølet blir overgjæret, og satt inn med røsslyngssmak, sier Havnes som er produksjonssjef. Ølet blir produsert hjemme hos henne i Molde.
Studentene har ikke begynt og selge ølet ennå, men har så langt bare produsert til spesielle anledninger. Daglig leder Karen Olufsen forteller om en dag de solgte øl på campus:
— Vi sto på stand på høgskolen og solgte øl. Målet var å selge ferdig alt i løpet av to timer. Etter tre kvarter var vi utsolgt, og folk klaget på at de ikke kunne få kjøpe mer.
Øl-duoen er snart ferdig utdannede yrkesfaglærere, men de utelukker ikke muligheten til å utvikle bedriften ytterligere ved å blant annet starte et gårdsbryggeri.
— Vi er ikke sikre på hva vi skal gjøre videre med bedriften, det må vi se på. Om vi fortsetter med ølbrygging ønsker vi å skape et eksklusivt nisjeprodukt som distribueres til utvalgte butikker og eventuelt Vinmonopolet. Vi skal ikke bli den nye Hansa eller Ringnes, men et eksklusivt produkt, sier Olufsen og legger til:
— Men aller først skal vi ta oss en velfortjent ferie.
Fornøyde besøkende
Flere besøkende tok turen til Gyldne Dråpers stand og smakte på ølet mens vi snakket med Havnes og Olufsen. En av disse er overingeniør Terje Vergerud fra Høgskolen i Telemark. Han roser Gyldne Dråper med at de har en gjennomtenkt og konkret forretningplan.
— De som lykkes som studentbedrifter er de som har praktisk erfaring, og som bygger på den med akademisk kompetanse. Det er akkurat det Gyldne Dråper gjør. Studentene har ulik bakgrunn og forskjellig kompetanse som de kombinerer. Dette gir en veldig fornuftig fordeling av arbeidsoppgavene, sier han.
Høgskolelektor Gunnar Tranvåg fra Høgskolen i Telemark, som også får smake på Lyng Pale Ale-ølet, er enig.
— Det er en veldig konkret forretningsplan. Også er det veldig bra at de tar utgangspunkt i norske råstoffer. Det gjør produktet mer eksklusivt og spesielt, sier Tranvåg.
Designprodukter basert på barnetegninger
HiOA er ikke bare representert med øl i Norgesmesterskapet. Wilma SB, som består av tre andreårsstudenter fra Faglærerutdanningen i kunst, forming og design deltar også. Deres idé handler om å designe unike produkter basert på barnetegninger. Styreleder Weronica Jagiello (29) (bildet under) forteller:
— Konseptet går ut på at foreldrene sender oss deres barns tegninger via nettsiden vår. Så tar vi utgangspunkt i et mønster i den tegningen og designer et unikt produkt, sier hun og legger til:
— Det er et veldig personlig og eksklusivt produkt vi ønsker å tilby. Derfor satser vi veldig mye på kvalitet og designkompetanse. For eksempel syr vi alt selv og legger stor vekt på vår egen kreativitet og kompetanse.
De to dagene i Norgesmesterskapet ønsker studentene å bruke til å få tilbakemeldinger på idéen sin og se hvilke muligheter de har i markedet.
— Vi har fått veldig mange konstruktive tilbakemeldinger og inspirasjon til forbedringer. Blant annet har vi blitt rådet å satse på miljøvennlig tekstil, forteller Jagiello.
Et individualisert produkt
Studentene har så langt ikke solgt noen produkter, men har produsert noen prototyper som de viser fram på stand.
Høgskolelektor Gunnar Tranvåg (bildet under) er en av de som viser interesse for Wilma SBs konsept.
— Konseptet henger veldig godt sammen. Studentene har sett muligheten til å individualisere et produkt, noe som gjør hele konseptet veldig spennende og eksklusivt. Arbeidsfordelingen og profileringen er deretter, sier Tranvåg.
Veileder i Ungt Entreprenørskap, Ellen Sethov (bildet under) roser også Wilma SB. Hun har fulgt opp alle studentbedriftene i Oslo i løpet av ett år, og har vært med Wilma SB siden begynnelsen.
— Studentene har vært flinke til å se en mulighet. Foreldre elsker barnetegninger, men ofte vet de ikke hvordan de skal ta være på dem. Wilma SB tilbyr da foreldrene et produkt der de kan ivareta barnas tegninger, sier hun.
Sikrere hverdag for håndverkere
Det er høy spenning i auditoriet i Næringslivets Hus der vinnerne kåres. Studentbedriftene, forelesere, mentorene og veilederne har samlet seg rundt bordene og venter spent på resultatene. Vinnere av de ulike prisene annonseres en etter en og lyden av jubel og latter fyller rommet.
Tiden er inne for å annonsere vinneren av hovedpremien. Det er styreleder i Ungt Entreprenørskap, Maalfrid Brath som kommer til scenen for å kåre vinneren.
— Vinneren av hovedpremien kjennetegnes av sterk, faglig kompetanse, relevant arbeidserfaring og kreativitet. De imponerte juryen med hvordan de har omsatt dette til en svært enkel idé for et produkt med det stort markedspotensiale, både nasjonalt og internasjonalt, heter det i jurybegrunnelsen som Brath leser opp før hun røper vinneren:
— Vinneren av beste studentbedrift 2014 er Elio SB fra Høgskolen i Telemark, rekker Brath å si før en jubel slipper løs og fyller rommet.
Elio SBs idé er å produsere en universal batteridrillholder som skal kunne monteres på alle typer gardintrapper. Skal vi tro deres egen beskrivelse, skal produktet deres gi en sikrere og mer effektiv hverdag for håndverkere.
Selvtillit, dans og trening
Det er mange spennende og unike idéer studentbedriftene har, men en studentbedrift som spesielt skiller seg ut er vinneren av profileringsprisen GAIA SB. Med en gjennomtenkt profilering trekker standen til GAIA SB oppmerksomheten opp mot seg umiddelbart etter at man kommer inn på foajeen i Næringslivets Hus.
Foran standen til GAIA SB møter vi de tre kvinnelige studentene fra Markedshøyskolen i Oslo Emilie Roll, Elin Nørve og Maria Michelsen. Forretningsidéen deres er å skape et møtested for kvinner som ønsker å utfordre og utvikle seg.
— Jenter har idag for dårlig selvtillit. Vi ønsker å utvikle jentenes evner i tre kategorier: selvtillit, dans og trening, sier Elin Nørve (3. f.v. bildet over). Hun er instruktør for kategorien «selvtillit» og holder ulike kurs og seminarer for kvinner.
Vinner to priser
GAIA SB er vinner av både profileringsprisen og Nordeaprisen for beste forretningsidé. Juryen er positivt overrasket over hvor godt gjennomført profilering GAIA SB har.
— De har fokusert veldig sterkt på differensiering av de tre kategoriene. De er tre jenter som har hver sin kategori. Måten de snakker og presenterer seg selv på er veldig godt gjennomtenkt. De har skapt et helhetlig, gjennomtenkt konsept, sier Joachim Levin, jurymedlem for profileringsprisen og kreativ direktør for Superblaise.
— Skal man vinne business må man ta risiko. Det har GAIA SB gjort med at de fra begynnelsen alltid har sagt at merkevaren er utgangspunktet, legger seniorrådgiver i Oslo Business Region og jurymedlem Paul Bø til.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!