Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Om plagiat: Å bare true studentene med straff gir et elendig utgangspunkt for å lære seg noe som helst
Ny leder vil ha kartlegging av seksuell og intellektuell trakassering Ingvild Bergom Lunde er ferdig som postdoktor til sommeren og skulle jobbe med reiseliv. Så skrev hun en kronikk som forandret planene.
Slik jobbar ho for at stipendiatane skal levera til normert tid — Rettleiarar har makt, og det må me innsjå at me har, seier professor Åsta Haukås. Ho har tett oppfølging av stipendiatane sine — og dei leverer til normert tid.
Fellesskap som motgift mot stipendiatens ensomhet Det kreves en hel landsby for å oppdra et barn, sier ordtaket. Kanskje gjelder det samme for stipendiaten?
Vitenskapsetikk og veilederrollen i forskerutdanning Fremtidens forskning kan ikke bare være innovativ, den må også være bærekraftig og bidra til bestandige og rettferdige løsninger. Da må vi utvikle en kultur for å diskutere brede og kontekstualiserte vitenskapsetiske spørsmål.
Stipendiat: — Å ta doktorgrad er eit verdsmeisterskap i sjølvstende — Når eg er stipendiat og novise, då skal eg stå åleine. Det er noko sjølvmotseiande i det, sier Camilla Gjellebæk som tek doktorgrad ein annan stad enn der ho er tilsett.
Lanserer liste i ni punkt: Ber rettleiarar vera medvitne om rolla si Rettleiarane si rolle har fått stor plass i den nye rettleiaren om forskingsetikk. Der heiter det mellom anna at å ha rettleia nokon ikkje gir rett til medforfattarskap.
En postdoktors råd til nye stipendiater Med mangelfulle systemer for konflikter, veilederbytter og intellektuell trakassering: du har min ytterste sympati.
Kunderollen svekker kvaliteten i ph.d.-utdanninga Nye styringstiltak som flere systemer for ph.d.-kandidatene og obligatorisk kursing av veiledere kan gjøre kandidatene til kunder og veilederne til tjenestetilbydere og dermed ende med å svekke kvaliteten på utdanninga.
Ph.d.-rettleiing: Er meir formell opplæring det som trengst? Meiningsfullt innhald skapast i samtalar mellom kurshaldarar og deltakarar, ikkje i formelle kurs, meir institusjonell regulering og obligatorisk opplæring.
Tanker til nye veiledere Mange nye stipendiater har oppstart i disse dager, og mange nye veiledere skal finne sine roller. Stipendiatorganisasjonen i Norge har noen råd til de nybakte veilederne.
Heller vitenskapsombud enn ombud kun for stipendiater Et stipendiatombud kunne være et godt tiltak, men det kan være mer hensiktsmessig med et vitenskapsombud med alle faglige ansatte som en målgruppe. Og det eksisterende systemet bør brukes bedre.
NTNU skal utrede eget ombud for stipendiater Vi tar rapportene om negative eksempelsaker på stort alvor.
Grande: Ingen menneskerett å være veileder NTNU skal gå gjennom veiledningsordningen for stipendiater. Om veiledningskurs skal gjøre obligatorisk, er blant det som skal diskuteres.
Nasjonale anbefalinger om veiledning er på vei Det er et stort behov for å bygge opp kompetanse i veiledning ved ph.d.-studiene, skriver to av medlemmene i arbeidsgruppen som ser på fremtidens veilederrolle.
Vurderer å gjøre veilederopplæring obligatorisk De som skal veilede stipendiater får tilbud om kurs, men av varierende lenge. Ett universitet vurderer å gjøre veilederopplæring obligatorisk.
Ein av tre veit ikkje korleis dei skal rettleia Berre om lag halvparten av dei som skal rettleia ein stipendiat som skriv artikkelbasert avhandling, har sjølv levert avhandling på denne måten. Rettleiarane er usikre, viser ein ny studie.
Sofie Høgestøl: — Like før jeg ikke leverte doktorgrad Førsteamanuensis Sofie Høgestøl opplevde at veilederen hennes ikke veiledet. — Jeg tok doktorgrad nærmest som privatist, sier hun.
Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater I sunne organisasjoner sørger man for at alle ansatte opplever trygghet når de ønsker å si ifra om forhold som ikke fungerer. Slik er det ikke for stipendiater, mener kronikkforfatterne.
Kjære Wygeya Balarajah Mastergraden skal ikke bare være en unik mulighet til selvstendig personlig og faglig utvikling, det skal også være en hyggelig opplevelse som man ser tilbake på med glede, skriver forsker Sigmund Olafsen.
Rett student på rett studium Det er ikke bare studiene med høyest poengsum som skal danne malen for opptakene, skriver dosent Jan Storø.
Når stipendiater blir omgjort til et produkt for institusjonens professorspirer Når stipendiater blir omgjort til et produkt for institusjonens professorspirer, kan kvantitet overta rollen for kvalitet i veiledning. Resultatet kan bli økt frafall og dårlig gjennomstrømning.
60 millioner til nye lærere Lærerutdanning. Regjeringen har satt av 60 millioner kroner til veiledning av nyutdannede lærere i grunnskolen.
Gir 60 millioner for å veilede ferske lærere Læreryrket. Tilskuddet skal bidra til en god overgang mellom studier og jobb.
Har nyutdannede lærere ingen verdi? Veiledning. Det er helt uforståelig at våre krav om tid og ressurser til å skape en god veiledningsordning ikke fikk gjennomslag, skriver Anne Finborud om avtalen som Skolenes landsforbund avslår å undertegne.
Diskuterer tiltak for bedre oppfølging av studentene Studiebarometeret. Tilbakemeldinger og veiledning er det studentene er minst fornøyde med i sin studiehverdag. NOKUT vil finne ut hvorfor resultatene varierer mellom utdanningene.
Jobbmuligheter bør være viktig ved studievalg Studievalg. Hvilke jobbmuligheter du har bør være en del av vurderingen ved utdanningsvalg, skriver leder av NITO Studentene, Tobias Lynghaug.
Veileder til lavere frafall Hver høst blir 1000 nye studenter på Universitetet i Oslo sendt på oppstartsseminar, og på våren får samtlige tilbud om personlig studieforberedende veiledning - det gir bedre studiemiljø og lavere frafall.
Ja til mentorordning for nyutdannede lærere Studentene vil ha veiledning og egne mentorer for nyutdanna lærere og får ja fra et flertall av politikerne. Trond Giske (Ap) sier i tillegg han vil legge ned Utdanningsdirektoratet.
«De vitenskapelig ansattes kvalitetsvurderinger står delvis i kontrast til studentenes vurderinger» Er det meir oppfølging av studentar og lengre praksis eller meir fagleg fordjuping og forsking som skal heve kvaliteten i høgare utdanning? NIFU-rapport viser at studentar og vitskapeleg tilsette har ulik oppfatning av kva som må til.
Muntlig eller skriftlig veiledning Anne Birgitta Nilsen skriver om veiledning og fordeler og ulemper med skriftlig vs muntlig kommunikasjon.
Bekymret for utviklingen på lærerutdanningen Førsteamanuensis Frøydis Oma Ohnstad trekker fram opptakskvalitet, mindre obligatorisk undervisning og mindre ressurser til veiledning, for å forklare en bekymringsfull utvikling blant lærerstudenter.
Nyeste artikler
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Et svar til Storm-Mathisens debattinnlegg
Steinar A. Sæther valgt som ny leder i Forskerforbundet
UiO vil øke dette tallet fra 32 til 1000 på ti år
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024