Debatt ● Stefan Fisher-Høyrem Om plagiat: Å bare true studentene med straff gir et elendig utgangspunkt for å lære seg noe som helst
Debatt ● Kristine Bærøe og Martha Chekenya Enger Vitenskapsetikk og veilederrollen i forskerutdanning
Debatt ● Dagrun Astrid Aarø Engen og Gunn Engelsrud Ph.d.-rettleiing: Er meir formell opplæring det som trengst? Meiningsfullt innhald skapast i samtalar mellom kurshaldarar og deltakarar, ikkje i formelle kurs, meir institusjonell regulering og obligatorisk opplæring.
Tanker til nye veiledere Mange nye stipendiater har oppstart i disse dager, og mange nye veiledere skal finne sine roller. Stipendiatorganisasjonen i Norge har noen råd til de nybakte veilederne.
Heller vitenskapsombud enn ombud kun for stipendiater Et stipendiatombud kunne være et godt tiltak, men det kan være mer hensiktsmessig med et vitenskapsombud med alle faglige ansatte som en målgruppe. Og det eksisterende systemet bør brukes bedre.
NTNU skal utrede eget ombud for stipendiater Vi tar rapportene om negative eksempelsaker på stort alvor.
Grande: Ingen menneskerett å være veileder NTNU skal gå gjennom veiledningsordningen for stipendiater. Om veiledningskurs skal gjøre obligatorisk, er blant det som skal diskuteres.
Nasjonale anbefalinger om veiledning er på vei Det er et stort behov for å bygge opp kompetanse i veiledning ved ph.d.-studiene, skriver to av medlemmene i arbeidsgruppen som ser på fremtidens veilederrolle.
Vurderer å gjøre veilederopplæring obligatorisk De som skal veilede stipendiater får tilbud om kurs, men av varierende lenge. Ett universitet vurderer å gjøre veilederopplæring obligatorisk.
Ein av tre veit ikkje korleis dei skal rettleia Berre om lag halvparten av dei som skal rettleia ein stipendiat som skriv artikkelbasert avhandling, har sjølv levert avhandling på denne måten. Rettleiarane er usikre, viser ein ny studie.
Sofie Høgestøl: — Like før jeg ikke leverte doktorgrad Førsteamanuensis Sofie Høgestøl opplevde at veilederen hennes ikke veiledet. — Jeg tok doktorgrad nærmest som privatist, sier hun.
Mangelfulle systemer for konfliktutsatte stipendiater I sunne organisasjoner sørger man for at alle ansatte opplever trygghet når de ønsker å si ifra om forhold som ikke fungerer. Slik er det ikke for stipendiater, mener kronikkforfatterne.
Kjære Wygeya Balarajah Mastergraden skal ikke bare være en unik mulighet til selvstendig personlig og faglig utvikling, det skal også være en hyggelig opplevelse som man ser tilbake på med glede, skriver forsker Sigmund Olafsen.
Rett student på rett studium Det er ikke bare studiene med høyest poengsum som skal danne malen for opptakene, skriver dosent Jan Storø.
Når stipendiater blir omgjort til et produkt for institusjonens professorspirer Når stipendiater blir omgjort til et produkt for institusjonens professorspirer, kan kvantitet overta rollen for kvalitet i veiledning. Resultatet kan bli økt frafall og dårlig gjennomstrømning.
60 millioner til nye lærere Lærerutdanning. Regjeringen har satt av 60 millioner kroner til veiledning av nyutdannede lærere i grunnskolen.
Gir 60 millioner for å veilede ferske lærere Læreryrket. Tilskuddet skal bidra til en god overgang mellom studier og jobb.
Har nyutdannede lærere ingen verdi? Veiledning. Det er helt uforståelig at våre krav om tid og ressurser til å skape en god veiledningsordning ikke fikk gjennomslag, skriver Anne Finborud om avtalen som Skolenes landsforbund avslår å undertegne.
Diskuterer tiltak for bedre oppfølging av studentene Studiebarometeret. Tilbakemeldinger og veiledning er det studentene er minst fornøyde med i sin studiehverdag. NOKUT vil finne ut hvorfor resultatene varierer mellom utdanningene.
Jobbmuligheter bør være viktig ved studievalg Studievalg. Hvilke jobbmuligheter du har bør være en del av vurderingen ved utdanningsvalg, skriver leder av NITO Studentene, Tobias Lynghaug.
Veileder til lavere frafall Hver høst blir 1000 nye studenter på Universitetet i Oslo sendt på oppstartsseminar, og på våren får samtlige tilbud om personlig studieforberedende veiledning - det gir bedre studiemiljø og lavere frafall.
Ja til mentorordning for nyutdannede lærere Studentene vil ha veiledning og egne mentorer for nyutdanna lærere og får ja fra et flertall av politikerne. Trond Giske (Ap) sier i tillegg han vil legge ned Utdanningsdirektoratet.
«De vitenskapelig ansattes kvalitetsvurderinger står delvis i kontrast til studentenes vurderinger» Er det meir oppfølging av studentar og lengre praksis eller meir fagleg fordjuping og forsking som skal heve kvaliteten i høgare utdanning? NIFU-rapport viser at studentar og vitskapeleg tilsette har ulik oppfatning av kva som må til.
Muntlig eller skriftlig veiledning Anne Birgitta Nilsen skriver om veiledning og fordeler og ulemper med skriftlig vs muntlig kommunikasjon.
Bekymret for utviklingen på lærerutdanningen Førsteamanuensis Frøydis Oma Ohnstad trekker fram opptakskvalitet, mindre obligatorisk undervisning og mindre ressurser til veiledning, for å forklare en bekymringsfull utvikling blant lærerstudenter.
Nyeste artikler
Regjeringen vil ha mer praksis og en mer fleksibel lærerutdanning
UiT skrev under på Trump-avtale om mindre mangfold
Trump truer Harvard med kutt på nesten 100 milliarder
Fra ensretting til verdensklasse
Klart for andre runde i rektorvalget ved NMBU
Mest lest
116 studenter felt for KI-fusk i fjor. Særlig én ting avslørte dem
Norsk mangfoldsopprør sprer seg til hele Norden
Trump truer Harvard med kutt på nesten 100 milliarder
To uker før masteren skulle leveres, fikk hun tilbud om å ta doktorgrad
Frykter at de ikke har råd til å bruke milliardbygg