Universitetene snur ryggen til digital undervisning Førsteamanuensis Oddveig Storstad droppet all digital undervisning etter pandemien og mener det gjør undervisningen bedre. Pedagogikk-nettverk frykter at akademia går for raskt tilbake til slik det var før.
Interessant, men naiv debatt om digitalisering i høyere utdanning «Debatten om digitalisering har et manglende blikk på adferdsendringer i samfunnet for øvrig», skriver innleggsforfatterne.
Gi studentene en grunn til å lære De to siste årenes massive omlegging bort fra skoleeksamen i høyere utdanning er et eksperiment som verken var planlagt eller evaluert. Har vi byttet til bedre vurderingsformer?
Digitalisering er middelet, ikke målet Spørsmålet er ikke om vi er for eller imot digitalisering av utdanning, men hvordan vi kan bruke det vi har lært om digitalisering til å øke læringsutbyttet.
Vi trenger flere alternativer enn Studiebarometeret For å lage bedre utdanning, trenger vi å lære mer om studentene våre og hva de mener om undervisningen. Skal vi få til det, må vi tenke nytt om metodene vi bruker.
Omvendt undervisning snur frykten for å feile til gleden ved å mestre Det er helt essensielt at universiteter og høgskoler investerer i utdanning i form av tid som gjør det mulig å legge om til ny pedagogikk.
Førstegenerasjonsstudenter: Fremmede i paradis? Følelsen av å ikke passe inn, er en av årsakene til at mange studenter tenker at høyere utdanning ikke er noe for dem og velger å slutte.
Vi må satse på tettere samspill mellom utdanning og forskning! 13 OsloMet-ansatte etterspør i Khrono 24. august utspill fra potensielle søkere til rektorstillingen, om hvordan man best styrker vilkårene for forskningen ved universitetet.
Silje Bringsrud Fekjær inn i toppledelsen på OsloMet Professor Silje Bringsrud Fekjær blir fungerende prorektor for utdanning ved OsloMet fra 1. august.
På tide å sette nye mål for gjennomføring av doktorgrad Dagens mål tar ikke hensyn til hva som skjer underveis i avhandlingsperioden og gir insentiver som kan gå utover stipendiatene og den faglige utviklingen.
Jeg ville vise vei ut av UH-sektorens økonomisk uføre Et forsøk på en oppklaring til Hermannsen, Fekjær & Mangset - og Grønstad.
Myter og fakta om forskningstid Per Arne Bjørkum kommer med antagelser på sviktende grunnlag om forskningstid, mener innleggsforfatterne.
Korona har fått akademikerne til å gå i hi. Kommer de til å dukke opp igjen? Akademisk arbeid krever konsentrasjon, men det krever også faglig fellesskap der man møter mennesker. Silje Bringsrud Fekjær er bekymret for frafallsstatistikken dersom akademikerne fortsetter å sitte hjemme.
Professor mener akademikere må ta ansvar for sin egen tidsbruk Tidsbruk. «Man kan overleve i akademia uten å ha bistilling, ta på seg mye ekstern sensur og reise på fire konferanser i året», mener professor Silje Bringsrud Fekjær. Vitenskapelige ansatte har rom for å prioritere hardere, sier hun til Khrono.
Her er hjelp for stipendiater i tidstrøbbel Doktorgrad. Silje Bringsrud Fekjær brukte mye tid på å bekymre seg da hun tok doktorgrad, så hun skrev bok for å hjelpe andre. Stipendiat Lars Erik Larsen sier han har kjent på de samme bekymringene, men de har ikke vært lammende.
Nyeste artikler
Forsettlig fusk, sier klagenemnda. Nå vurderer Kjerkol å saksøke staten
LO hos Rikslønnsnemnda: Staten har skapt kaos
Difor gjorde departementet om vedtaket om oppseiing
Langsiktige konsekvensar av kortsiktige kutt i lærarutdanninga ved UiS
Skal bare rikinger bli flygere?
Mest lest
Student døde under fjelltur i regi av Nord universitet
— Ansatte med høyere utdanning har i mange år blitt holdt nede lønnsmessig
Mange tomme studieplasser etter nye signaler om masterkrav
Ble avskjediget for å ha stjålet og solgt forsterker på Finn.no
Sjå kva arkeologen skreiv for 150 år sidan