Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig 1. november 2024 - 16:46
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur 31. oktober 2024 - 06:47
Regjeringens plan gir mindre kompetanse til norsk helsevesen Kunnskapsdepartementet formidler gjennom nye retningslinjer at fremtidens spesialsykepleiere ikke trenger masterkompetanse.
Forskriftsfesting er ingen tillitserklæring Retningslinjer. Det er ikke samarbeid om felles nasjonale retningslinjer som er utfordrende. Det er forskriftsfestingen, skriver rektor Dag Rune Olsen i debatten om de nye nasjonale retningslinjene for helseutdanningene.
Har det gått litt fort i svingene for Dag Rune Olsen? Kompentanse. Hvis han faktisk hadde hatt rett i at de nasjonale retningslinjene for psykologutdanningen var en ren kopi av profesjonsprogrammet til Universitetet i Bergen, så burde rektoren ut fra egen argumentasjon om autonomi ikke vært fornøyd med dem, skriver programgruppen.
Unødvendig detaljstyring av helseutdanninger Helseutdanning. Første februar i år trer nye forskrifter med retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene i kraft. Dette er en unødvendig detaljstyring av utdanningenes innhold som kan hemme omstillingsevnen vi trenger for å utdanne fremtidens helsevesen.
Olsen reagerer på ny forskrift om minstekrav i 10 helseutdanninger Kompetanse. Regjeringen innfører nå minstekrav for hva blant andre psykologer, leger og tannleger skal kunne når de er ferdigutdannet. Rektor Dag Rune Olsen er prinsipielt imot at staten styrer innholdet i utdanningene via forskrifter.
Nokut, når skal dere våkne? Rethos. At det nå stilles krav til at det skal være anledning til å avbryte masterstudiene i helsefagutdanningene etter henholdsvis 60 og 90 studiepoeng er «å gå baklengs inn i fremtida». Nå må Nokut komme på banen, skriver førsteamanuensis Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen.
Svarer ikke helse- og sosialutdanningene på samfunnets behov? Utdanning. Når helse- og sosialutdanningene samfunnsrelevans diskuteres, kan det skyldes at det er vanskelig å utforme virkemidler som griper inn i utdanningsinstitusjonenes og profesjonenes etablerte forståelsesmåter og praksisformer.
Skuffet over nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene RETHOS. Dårlig praksis er svært alvorlig for utdanningens kvalitet, skriver studentleder i fagforeningen Fellesorganisasjonen, Kristin Aldridge.
Dårlige tjenester og detronisert profesjon for vernepleiere RETHOS. Argumenter som er 25 år gamle, spiller seg ut i høringen om nye retningslinjer for vernepleierutdanningen i det såkalte RETHOS-arbeidet (RETningslinjer for Helse- Og Sosialfagutdanningene). Lars Rune Halvorsen og Jon Arne Løkke er sterkt kritiske.
Mer samarbeid gir gevinster Helse- og sosialfag. Vi trenger mer samarbeid på tvers av utdanningsprogrammer og institusjoner når vi utvikler de nye helse- og sosialfagene i Norge, mener dekan og prodekan for utdanning ved Fakultet for helsevitenskap, OsloMet.
Misforståelser om RETHOS-arbeidet Nye retningslinjer. Vi kjenner oss ikke igjen i bildet om at arbeidet med nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS) ikke foregår åpent nok, skriver ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Arbeid med nye retningslinjer for helse- og sosialfag skjer i lukkede sirkler Retningslinjer. Helse- og sosialutdanningene skal få nye retningslinjer. Kronikkforfatteren er bekymret for at debatten skjer lukket og silobasert, og ikke åpent og tverrfaglig.
Nyeste artikler
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk!
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet