Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli 21. november 2024 - 10:58
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Når skal vi begynne å snakke om kostnadskategoriene? Å underfinansiere visse utdanninger går på bekostning av kvaliteten, kompetansen og trivselen til studentene.
Vil ikke rektorene tilby utdanning som sikrer jobb? Rektorene som har uttalt seg krassest mot forslaget om nytt finansieringssystem, har malt fanden på veggen.
Relevans, lissom? Snevert markedstilpasset kompetanse er neppe det morgendagens arbeidsgivere trenger, skriver de seks innleggsforfatterne fra UiB.
Mer enn bare hva man skal bli Hvis vi måler verdi ut fra nytte og suksess i arbeidslivet, står vi på bar bakke hver gang det av en eller annen grunn kollapser, skriver Torbjørn Olseth.
Hvordan skal det avgjøres at jeg får «relevant» arbeid? For at samfunnsmaskineriet skal gå rundt på best mulig måte, vil man trenge flere enn bare fagarbeidere, skriver idéhistoriestudent.
— Kva i helsike er det du driv med, eigentleg? Khrono kontakta eit knippe universitetsfolk, pluss kassa på Kiwi, for å lytte til kva dei meiner om nytte.
Det aparte Stortingsflertallets utspill bør legges stille og rolig til side Det må være opp til arbeidsmarkedet, ikke Stortinget, å definere framtidens kompetansebehov, skriver leder av Samfunnsviterne, Merete Nilsson.
Ullen rektor-tale Det siste vi trenger er at representanter for sektoren selv legitimerer dette – forsiktig sagt – lite gjennomtenkte finansieringsforslaget.
«Vanskelig å oppfatte myndighetenes interesse for arbeidslivsrelevans som urimelig» Det er behov for en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet, skriver fire rektorer.
Slik blir vi mer relevante for samfunnet Innovasjon. Universitetene og høyskolene bidrar allerede til å oppfylle næringslivets og samfunnets behov. Men hvordan kan vi gjøre det bedre, spør prorektor ved NTNU, Toril A. N. Hernes.
OECD: Norge er selvtilfredse og middelmådige Relevans. Norge lider av en selvtilfredshet som kan være farlig for troverdigheten til høyere utdanning i samfunnet, mener OECD. De ber norske myndigheter sørge for at høyere utdanning blir mer relevant for arbeidslivet.
Bedre tilpasning til arbeidsmarkedets behov Relevans. Utdanningenes relevans i arbeidslivet er jevnt over god. Men kan det likevel være at vi produserer for mange kandidater i enkelte fagområder og for få i andre, spør Sveinung Skule og Liv Anne Støren i NIFU.
Nyeste artikler
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024