Rektorene ba om utsettelse, men Borten Moe sier nei. Slik er forslaget om skolepenger 24. mars 2023 - 18:11
Blir peikt ut som antisemitt av kollega. — Bryt med folkeskikk og kollegialitet 22. mars 2023 - 21:56
Hans Chr. Pedersen om samisk perspektivmangfold — Mitt henseende i debatten om NRKs podkastserie har vært å reise spørsmål ved om det er riktig å flagge en historieprogramserie som sett fra et samisk perspektiv når historien i stor grad fortelles fra det tradisjonelle norske perspektivet, tidvis ispedd foreldet kunnskap.
Et samisk perspektiv på historien krever perspektivmangfold Maktovergrep og rasisme er ikke hele historien om samenes fortid og det er viktig å få fram mange sider av samisk historie – noe som krever perspektivmangfold.
Et samisk perspektiv gjennom et norsk prisme — Det mest konstruktive og redelige NRK kan gjøre i henhold til sin egen fremstilling av et samisk perspektiv på Norgeshistorien, er å love en ny podkastserie der samenes plass i norsk historie belyses fra et samisk perspektiv.
Hva betyr samisk perspektiv? Håper podkast vil bidra til at samenes historie blir en del av Norgeshistorien i skolen, høyere utdanning og andre sammenhenger.
Det samiske perspektivet i NRK P2 — Fortielse eller underkommunisering av ledende norske ideologers nedklassifisering av samene som folkegruppe er det stikk motsatte av god folkeopplysning, skriver historiker Steinar Pedersen.
Nyeste artikler
Hvorfor er det så lite nytenking i forskning om atomvåpen?
Bratt læringskurve: — Det er jo hundre år sidan eg tok master
Ny studie viser hva som virker for å få flere kvinnelige professorer
Kom fra Indonesia til Norge som enke og alenemor. Nå er hun professor
Rektorene ba om utsettelse, men Borten Moe sier nei. Slik er forslaget om skolepenger
Mest lest
Akademia kan ikke skygge unna «kjønnsidentitet»
Vil takke nei til foredrag hvis DFØ er involvert
Paul (80) saksøker BI: — Vil ha svar før jeg skal i graven
Blir peikt ut som antisemitt av kollega. — Bryt med folkeskikk og kollegialitet
Regjeringen går fra 6 til 3 kategorier i finansiering av utdanninger