Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Fortellingen om forfall hviler på nostalgi og en svunnen tid Påstanden om at det vandrer tusenvis av studenter rundt på norske universiteter som egentlig ikke har lyst på å være der, er en påstand vi ikke kjenner oss igjen i.
Flere får A, og færre stryker. Samtidig er det faglige nivået lavere enn før: — Reelt bekymret Undervisere opplever at det er svakere studenter nå enn tidligere. Samtidig er det færre studenter som stryker i dag sammenliknet med for ti år siden.
Kvalitet er også kaffe og venner Som fellesskap forvalter vi kvaliteten i høyere utdanning og videreutvikling av den. Kvalitet må snakkes om, diskuteres, belyses, undersøkes og måles for å utvikles.
På tide å zoome ut fra pandemien Forsker Tony Sandset utfordrer til mer nytenkning om den fysiske undervisningen.
Det er krevende å definere utdanningskvalitet Nokut er ikke en allvitende instans med eneretten på å definere utdanningskvalitet.
Ja takk til hjemmeeksamen, men gjør det ordentlig Kanskje vi skal slutte å tenke på hjemmeeksamen som en nødløsning, og heller se på hvordan ordningen kan være en ressurs i akademia.
Ikke tull med fremtiden vår! Regjeringens kutt i forskningsfinansiering gjør samfunnet mindre robust i møte med fremtidens utfordringer. Det har vi ikke råd til.
Lillehammer baklengs inn i fremtiden? Slik jeg ser det vil et nytt og moderne campusbygg plassert i Lillehammer sentrum gi oss bedre forutsetninger for å revitalisere høgskolen, skriver Jo Sondre Moseng.
Spenninger, nyanser og mangfold i universitets- og høgskolepedagogikk Det er nok mange UH-pedagogiske miljøer som ikke kjenner igjen seg at «de har nå fått en stadig større definisjonsmakt», som Torjussen skriver.
Vil styrke norsk språkkrav for bioingeniører Manglende norskkunnskaper hos bioingeniørstudenter fører til utfordringer for både studentene selv, for utdanningsinstitusjonene, for praksisfeltet og for arbeidslivet generelt.
En praksis til besvær i helseutdanninger Studenter på helseutdanninger har fått høre fra egne veiledere at det ikke nok ressurser til å prioritere veiledningen og «Jeg må bare beklage, men jeg kan ikke så mye om veiledning».
Digital amputasjon av lærarstudentar Landets om lag 20 000 lærarstudentane har ikkje god, lovleg tilgang til læremidla dei skal bruke ute i praksis og i studiane.
Digitalisering er ikke en trussel mot godt læringsmiljø Studentene er tilbake på campus etter tøffe koronaår. Er det mulig å skape et godt læringsmiljø samtidig som vi satser på digitalisering?
Digital undervisningsteknologi alene fremmer ikke læring Krittavlen er ennå i bruk, og riktig brukt kan den skape læring nye digitale teknologier ikke er i stand å bidra til, påpeker innleggforfatterne.
Hvorfor slutter så mange dyktige studenter? Mange setter likhetstegn mellom frafall og drop out. Slik plasserer man ansvaret for frafall nærmest ensidig på studenten, skriver Harald Åge Sæthre.
Medisinutdanningen – gammeldags motor i ny bil «Dagens studieplaner i medisin trenger en grundig overhaling», skriver Olaf Gjerløw Aasland.
Høstens førsteårsstudenter trenger særskilte tiltak «Høstens førsteårsstudenter har et uvanlig utgangspunkt for høyere utdanning. Det må universitets- og høyskolesektoren ta høyde for når vi møter studentene til høsten», skriver to prodekaner ved Høyskolen Kristiania.
Norge risikerer å bli slukt av de globale plattformselskapene «Hvis ikke de ansatte i sektoren utvikler gode digitale læringsressurser, kommer noen andre til å gjøre det. Så kan en jo selv tenke hva konsekvensen av det vil være på lang sikt», skriver Arne Krokan.
Forberedelse til framtidig arbeid spiller liten rolle for studentenes tilfredshet Arbeidslivsrelevans i utdanningene har nylig blitt satt høyt på den politiske agendaen. Hva som menes med arbeidslivsrelevans er imidlertid uklart.
Interessant, men naiv debatt om digitalisering i høyere utdanning «Debatten om digitalisering har et manglende blikk på adferdsendringer i samfunnet for øvrig», skriver innleggsforfatterne.
Digitalisering er middelet, ikke målet Spørsmålet er ikke om vi er for eller imot digitalisering av utdanning, men hvordan vi kan bruke det vi har lært om digitalisering til å øke læringsutbyttet.
Misfornøyde sykepleierstudenter krever tiltak, men fra hvem? — Manglende mestring og erfaring med uønskede hendelser kan igjen medføre at sykepleieren velger seg bort fra yrket, skriver Ann-Chatrin Linqvist Leonardsen.
Norge trenger senter for fremragende utdanning Fremragende utdanning har ikke noe sluttpunkt. Det som er fremragende utdanning i dag, er ikke nødvendigvis fremragende i fremtiden, mener professor Thomas Gjesteland.
Bokstavkarakteren er utdatert Vi vil ikke investere mer tid og penger i en urgammel, urettferdig vurderingsform. Vi vil ha nytt og bedre.
Kravet om to sensorer må gjennomføres Vi deler kritikken av at midlene mangler, men samtidig er vi positive til innholdet i ordningen.
Resultatene fra Studiebarometeret må tas på alvor Resultatene i Studiebarometeret 2021 som ble lagt frem i dag, viser at pandemien fortsatte å prege studentene gjennom 2021.
Vi trenger flere alternativer enn Studiebarometeret For å lage bedre utdanning, trenger vi å lære mer om studentene våre og hva de mener om undervisningen. Skal vi få til det, må vi tenke nytt om metodene vi bruker.
Det er ingen skam å droppe kravet om to sensorer Studentene risikerer nå å få et antall undervisningstimer som ligger langt under minstemålet for det som er forsvarlig, mener Tor Egil Førland, instituttleder ved Humanistisk fakultet ved Universitetet i Oslo.
Nye mulighetsrom med to sensorer To-sensorordningen kan utgjøre en naturlig del av universitetets kvalitetssikringssystem, hevder NTNU-professor Vidar Gynnild.
Kravet om to sensorer må revurderes — Vi ser allerede nå at ordningen bremser bruken av og utviklingen av de vurderingsformene som gir det beste læringsutbyttet for studentene.
En feilslått sensorordning Stortingets vedtak om krav om to sensorer på eksamen ved universiteter og høgskoler er en satsning i gal retning som vil senke kvaliteten på utdanningen.
Reaksjonar etter jubileumsmøte om utdanning: «Kva skjedde her statsråd Borten Moe?» Jubileumsarrangementet enda i kollaps for professor Jostein Bakke etter å ha høyrt på statsråd Ola Borten Moe.
Omgjøringen av Nokuts oppgaver vil påvirke hele organisasjonen Nokut må sikres et tilstrekkelig sett av virkemidler slik at vi også fremover vil være en robust organisasjon med høy fagkompetanse.
Kritisk mangel på sensorer og veiledere til lærermaster Selvakkrediterte fagdidaktikere er ikke en god løsning for å bøte på mangelen av kvalifiserte sensorer og veiledere til masteroppgaven på lærerutdanningen.
Nyeste artikler
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Skal drøfte omdømme- og merkevarebygging
Rektor Haanes advarer mot politisk styrt nedstemthet
Et svar til Storm-Mathisens debattinnlegg
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024