Hvordan kan universitetene bidra til å sikre velferdsstaten? Helsepersonellkommisjonens rapport viser en mangel på grunnleggende problemforståelse som er en forutsetning for velrettede og gode reformtiltak.
Quo vadis, USN? Kunnskap kommer fra antagelsen om at status quo på en eller annen måte er feil. Akademisk frihet lar akademikere reise seg og si: «Jeg vet at det er slik vi har sett det før - men jeg synes det er feil». Denne friheten er viktig, men vi synes den er i fare ved USN, mener professorene Jörgen Klein og Bengt Eirik Karlsson.
Neste år arrangeres 2280 konferanser i Oslo - på samme dag 22.-23. juni 2023 har en omstridt arrangør planlagt ikke mindre enn 2280 konferanser i Oslo. — Rent lureri, advarer professor.
Vi krever mer autonomi og kollegial styring ved Universitetet i Sørøst — Universitetet i Sørøst-Norge lever knapt opp til ideen om et universitet, skriver fire vitenskapelig ansatte.
Forskere og helsetopper har mottatt trusler og koronasjikane Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har anmeldt trusler. Også forskere forteller om truende, sjikanerende og ubehagelige meldinger.
Vår oppgave som forskere Alle som ønsker å bidra til samfunnsdebatten – og det bør vi akademikere gjøre – må våge seg utenfor komfortsonen og ikke la seg stoppe av pseudovitenskaplig kritikk, skriver Jörn Klein.
Hvordan burde universiteter og høgskolesektor håndtere Covid-19 Universiteter har har et særskilt ansvar i krisesituasjoner, skriver smittevernforsker Jörn Klein. Han oppfordrer universitet og høgskoler til å forhindre stigmatisering rundt virussituasjonen.
Nyeste artikler
Ansatt hentet ut e-postadresser og sendte reklame til studenter
Tilrår å få barn undervegs i stipendiatperioden
Nedbemanning og mindre undervisning. Nå må de styre med mindre penger
Rektor på ukrainabesøk: — Sterke inntrykk
Ved dette universitetet fikk kun kvinner lov til å søke
Mest lest
Universitetsledere suspendert etter SMS-utveksling
NMBU og Universitetet i Stavanger gjør kraftige byks
Først trakk de ett kapittel. Nå har de avpublisert hele boken
Virginia Hislop fullførte mastergrad som 105-åring
Når karakteren blir avgjørende for den akademiske veien videre