Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Realfagskrisen – la dem lage termoser! Det finnes en type undervisning som virker gunstig på elevenes læring, engasjement og rekruttering i realfag, skriver Ellen E. Flø.
Norges behov for IKT-kompetanse er stort og øker for hver dag som går. Fortsetter vi i dagens tempo er vi langt fra å dekke behovet for 40 000 nye hoder med IKT-kompetanse innen 2030, skriver Inge Jonassen og Marija Slavkovik.
Ulogisk at regjeringen vil kutte IKT-studieplasser Det stort behov for IKT-kompetanse, skriver Elena Rosnes og Lise Eastgate.
Mener regjeringen går til frontalangrep på det høykompetente arbeidslivet Abelia mener regjeringens forslag til statsbudsjett gjør at Norge rykker tilbake til start i kappløpet om kompetanse. De viser til at Norge trenger over 1 700 nye IKT-studieplasser årlig for å dekke behovet.
Kampen hardner om jobbsøkerne for universitetene: — Vi aksepterer i større grad å ansette nyutdannede Arbeidsledigheten er på sitt laveste siden 2009 og over 100.000 ledige jobber er utlyst. Det gjør det vanskelig for universitetene å få gode nok søkere til stillinger som administrativt ansatt.
Digital undervisningsteknologi alene fremmer ikke læring Krittavlen er ennå i bruk, og riktig brukt kan den skape læring nye digitale teknologier ikke er i stand å bidra til, påpeker innleggforfatterne.
Studentene trenger mer digital kompetanse — For Universitetet i Bergen er det helt vesentlig at utdanningene tilpasser seg den nye hverdagen slik vi kan utdanne fremtidens arbeidskraft, skriver prorektor ved Universitetet i Bergen, Pinar Heggernes.
Midler til EUs rammeprogram spiser av grunnleggende IKT-forskning — Siden 2020 har digitalisering blitt usynlig i regjeringenes arbeid. Å bøte på dette ved deltagelse i EU sine rammeprogram er ikke nok.
Mangler planer for å håndtere økende antall dataangrep og sikkerhetsavvik Flere utdanningsinstitusjoner har fortsatt ikke tilfredsstillende beredskapsplaner for å håndtere alvorlige IKT-sikkerhetshendelser. Det ser Kunnskapsdepartementet alvorlig på.
Rådet som skulle sikre «helhetlig prioritering» ble for byråkratisk. Nå er det lagt ned Unit takker rådet for innsatsen etter bare ett år.
Stortingsmeldingen som kan bli en av de viktigste i vårt århundre Norge trenger en helhetlig nasjonal satsing på kompetanseutvikling om data og databruk fra vugge til grav. Vi har en lang vei å gå.
Kanskje blir du den første som har akkurat det yrket Hvordan posisjonerer universitetene og høgskolene seg for fremtiden? I Stavanger satses det på framtidig relevans.
Stort behov for ikt-folk, men det tar tid å få jobb Arbeidsløshet blant ikt-utdannede med master ligger langt over snittet for masterkandidater, men de får jobb etter en stund, viser ny undersøkelse.
Blir behovet for IKT-kompetanse i regionene dekket? For lettere å kunne sammenligne både ulike områder og ulike tidsperioder, må vi ta hensyn til hvor mange stillinger som er lyst ut totalt, skriver Øyvind Hanssen.
Gjør det lettere å kaste ut brukere og krever passord Zoom vil at du skal skrive inn passord for å delta i et møte.
Heimekontor set IKT-tryggleiken på prøve Koronakrise og heimekontor gjer brukarar og institusjonar sårbare, meiner styresmaktene. Vi har kontroll, lovar IT-sjefane
Statsrådane rettar peikefinger mot rektorane — krev større satsing på IKT IKT. Ordren frå statsrådane lyder som følgjer: Rektorane må auke talet studieplassar innan IKT, integrere IKT i alle utdanningsløp og bidra til revideringa av digitaliseringsstrategien for sektoren.
Sikkerhetsekspertene trenger akutt kompetansepåfyll Studieplasser. Den digitale trusselen og mangel på kompetanse har utviklet seg over kort tid til å bli en av våre største samfunnsutfordringer, skriver Tekna-president.
IKT-Norge vil ha mer samarbeid mellom utdanning og næring Teknologi. Basert på tall fra 2017 skal regjeringen utrede situasjonen for studenter som kommer ut fra teknologiutdanninger. Den gamle rapporten viste økende arbeidsløshet. IKT-Norge ønsker seg tettere samarbeid med næringen.
Informasjonssikkerheten hos universiteter og høgskoler må styrkes Sikkerhet. Universitetene og høgskolene må prioritere arbeidet med informasjonssikkerhet og personvern høyere, skriver Unit-direktør Roar Olsen.
Samler akademia for et digitalt krafttak Ikt. Tiden har kommet for å ta de større strukturelle digitaliseringsgrepene på tvers av sektoren vår, skriver Ida Munkeby og Roar Olsen. Og alle skal med.
Hvorfor man må satse mer på grunnleggende informatikkforskning IKT-forskning. Forskningsrådet bør øke sine bevilgninger til grunnleggende forskning innen informatikk, skriver tre forskere.
Forskningsrådet satser på ikt Ikt. Forskningsrådet presiserer at de mener både grunnforskning og anvendt forskning innenfor ikt er viktig. Nå vil de invitere til møte for å diskutere satsingen på ikt.
Vil ha bedre samarbeid mellom næringslivet og utdanningene Teknologi. Fire sentrale bransjeforeninger for teknologi og ingeniørfag vil ha bedre samarbeid mellom universiteter og høgskoler og bedriftene og vil ha flere studieplasser på it-utdanningene.
Gir ikt-forskerne full støtte i deres krav om omlegging for ikt-forskning Ikt-forskning. Bransjeorganisasjonene IKT-Norge og Abelia gir ikt-forskerne sin fulle støtte til deres opprør mot Forskningsrådet og kravet om total omlegging av premissene for ikt-forskning.
30 forskere krever helomvending fra Forskningsrådet på ikt-forskning Støtte. 30 professorer og ikt-forskere retter knallhard kritikk mot Forskningsrådet for dårlig og manglende satsing på ikt-forskning.
Finansieringen av grunnleggende ikt-forskning må legges om Forskningsstøtte. 30 professorer og ikt-forskere krever i dette innlegget en omleggingen av hvordan Norge støtter opp om forskning på ikt, og krever at ikt-forskning blir et eget programområde i Forskningsrådet.
2 fordeler og 19 ulemper med IKT i undervisning Digitalisering. IKT er mye bedre egnet til umiddelbar og fragmentert underholdning enn noe annet, og alt IKT brukes til vil gradvis forfalle til det, mener Bjarne Vandeskog som vil ha mer debatt om digitalisering.
Får masterstudenter i ikt nok relevant undervisning? Master. Studentene tar selv grep om manglende arbeidslivsrelevant undervisning, Kan det være et tegn på at studiene ikke er relevante nok for arbeidslivet som venter dem, spør Nina Hoddø Bakås.
Høyre må sette handling foran ord – ikke bortforklare Digitalisering. IKT-stipendiatene er færre, færre tar doktorgrader, og den vitenskapelige publiseringen flater ut. Det burde uroe Høyres talsperson for forskning og høyere utdanning, skriver Nina Sandberg (Ap).
Digital kompetanse hos folk flest er avgjørende Digital kompetanse. Folk flest skal ikke bli programmerere, men må løftes opp på et høyere kunnskapsnivå om hvordan utnytte digitalisering til mer effektive arbeidsprosesser, skriver Marianne Synnes (H).
Tilstandsrapporten 2018: For trege til å ta i bruk digital undervisning Digitalisering. 42 prosent av norske studenter sier at de i liten grad opplever at det brukes digital teknologi i undervisningen. Altfor dårlig, mener studentleder.
Tilstandsrapporten 2018: IKT-forskning går nedover Digitalisering. Bevilgningene til grunnleggende IKT-forskning går nedover, til tross for at behovet for kompetanse på dette feltet er stort.
Ikke så merkelig med ledighet for ikt-kandidater Ledighet. Der en master tidligere på mange måter var garanti for kandidatens høye faglige nivå, er det ikke det i dag, skriver professor Kai A. Olsen.
Mangel på IKT-sikkerhet krever innsats på flere områder Sikkerhet. Det er i dag en betydelig mangel på personer med kompetanser innen IKT-sikkerhet, og situasjonen vil være enda verre i 2030 uten gode tiltak, skriver NIFU-rådgiver Michael Mark i denne kronikken.
Sentraliseringens skyggeside Sentralisering. Det hjelper lite med profesjonalisering av servicetjenester hvis de sentraliseres i så stor grad at de ikke er til hjelp for den enkelte arbeidstaker, skriver Even Smith Wergeland og Arve Hjelseth.
Glad for økt interesse og krever flere it-plasser Mange flere vil studere it enn før, og det blir vanskeligere å komme inn. Interesseorganisasjonene er glad studentene er framtidsretta, men mener myndighetene må øke antall studieplasser raskere.
Digitalisering må tydelig kobles til utdanningskvalitet Digitalisering og utdanningskvalitet må knyttes tettere sammen, mener direktør i Norgesuniversitetet, Jon Lanestedt.
Får 5 millioner til data-forskning Universitetet i Stavanger har fått 5 mill til IKT-forskning i regionen.
IKT er viktig for regjeringen Statssekretær Bjørn Haugstad forsikrer at de 250 nye ikt-studieplassene i revidert nasjonalbudsjett er ordinære studieplasser, og han forklarer hvorfor 500 ikt-plasser bevilget før jul, ser ut som om de har blitt til ca 140.
Akademias ansvar i den digitale utviklingen Akademia må henge med i den digitale utviklingen, mener Karen Ane F. Skjennum i Tekna student.
Vi trenger mer fokus på IKT-sikkerhet i akademia Vi må ha et bevisst forhold til sårbarhet i kritisk digital infrastruktur, skriver president i Tekna, Lise Lyngsnes Randeberg.
«Høgskolen» som ble forsøkt hacket er nå Nord universitet «Høgskolen» som Politiets sikkerhetstjeneste (PST) avdekket forsøk på hacking hos har vært nedlagt i seks år.
Nyeste artikler
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Nøttesteik — på godt og vondt
Distriktsløft krever mer enn flere studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut