Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Slik har de vitenskapelig ansatte det egentlig: Rapporterer om mer byråkratisering, økt produksjonskrav, mer fokus på tellekanter Mer byråkratisering, økt produksjonskrav, mindre akademisk frihet, press, stress og en opplevelse av å være på «taperlaget» er blant ingrediensene i den 113 sider lange rapporten fra Universitetet i Sørøst-Norge.
For unyansert om merittering Det er interessant å se nærmere på ordningens appell og relevans sett i forhold til kjønn og fagfelt. Men vi trenger et bredt og systematisk kunnskapsgrunnlag når det gjelder merittering ved ulike utdanningsinstitusjoner, slik at vi ikke konkluderer på spinkelt grunnlag, på basis av erfaringene ved én institusjon.
Det handler om å bygge en god ytringskultur nedenfra, hver dag «Noe av det mest gledelige ved rapporten, er Kierulf-utvalgets fremheving av formidling som en like viktig del av samfunnsoppdraget som utdanning og forskning», skriver dosent Hilde Larsen Damsgaard.
Ber flere ansatte om å fortelle hvordan de har det Forskergruppen har fått inn mange svar, men ønsker likevel å gi flere muligheten til å delta til før de starter analysene av hvordan vitenskapelig ansatte har det.
Skal finne ut hvordan vitenskapelig ansatte egentlig har det En forskergruppe ved Universitetet i Sørøst-Norge er i ferd med å rulle ut en ny studie, som vil kunne bidra til en mer nyansert debatt om blant annet kvalitet, ytringsfrihet og tillit i akademia.
Debatt(u)kultur — Mye tyder på at det er et behov for å gjøre døren høyere og porten videre hvis vi ønsker å fremme kritisk tenkning og flerstemt debatt i og utenfor utdanningssystemet.
Hva risikerer vi å tape hvis vi undervisere vinner kampen om de svarte skjermene? Digital undervisning må foregå på undervisningens premisser og under en forståelse av læring som en samskapende prosess.
Kunnskapsshopping Digitaliseringen gir oss nye og større muligheter til å konsumere kunnskap, men det gjør det også nødvendig å diskutere hva vi risikerer å miste når vi raskt og smertefritt tilegner oss ny kunnskap.
Studentene bør oppfordres til å bli aktive deltakere Hvis det skal foregå en reell digital transformasjon i høyere utdanning, er det ikke nok med dugnad, skriver Hilde Larsen Damsgaard ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Medforfatterskapets gråsoner Det å stå som medforfatter på en artikkel gjenspeiler ikke nødvendigvis reell deltakelse i det aktuelle forskningsarbeidet, men kan snarere bære preg av urettmessig belønning.
Svarte skjermer i digitale undervisningsrom Det er nødvendig at studenter og lærere ser hverandre, skriver dosent Hilde Larsen Damsgaard, og reagerer på at studenter møter på digital undervisning med kamera skrudd av.
Nyeste artikler
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Nøttesteik — på godt og vondt
Distriktsløft krever mer enn flere studieplasser
Mest lest
Medisinstudent ble utestengt i fire år — tapte rettssak
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe