Reagerer på kort frist: — Vi får forslagene i en kladeis Innen 16. desember må universiteter og høgskoler ta stilling til en rekke forslag om finansieringskategorier. Fristen er for kort og prosessen for dårlig, er tilbakemeldingen.
Ingen grunn til å bli deprimert, sier Borten Moe Det blir ingen realvekst for forskningssektoren i 2023. – Mange opplever ekte kriser i dagens verdenssituasjon. En videreføring for forskning og en realvekst for høyere utdanning kan ingen bli deprimert av, sier statsråd Ola Borten Moe.
Splittelse ved UiT om tellekantene bør skrotes UiT må skrive om høringsuttalelsen om endringer i finansieringssystemet. Styret er splittet i synet på om tellekantene bør avskaffes, slik Hatlen-utvalget foreslår.
Mye motbør mot Hatlen-utvalgets forslag i høring Dårlig begrunnede forslag og manglende konsekvensutredning. Det er tilbakemeldinger fra høringen om endringer av finansieringsystemet.
Departementet må regne riktig om finansiering OsloMet ønsker ikke å knytte finansiering til utviklingsavtalene, skriver rektor Christen Krogh om finansieringsutvalgets forslag.
Norges deltakelse i Horisont Europa i fare for å svekkes Vi anbefaler sterkt at EU-insentivet i finansieringssystemet for universitets- og høgskolesektoren videreføres og at åpen ramme bør vurderes.
Ekspertråd om finansiering i motbakke Utviklingsavtaler blir tatt mer seriøst hvis det kobles penger til dem, ifølge nederlandsk ekspert, som dermed er på linje med Hatlen-utvalget.
Utviklingsavtaler løser ikke styringsutfordringene i akademia Styringsmeldingen, Hatlen- og Kierulf-utvalget har pekt på utviklingsavtalene som løsningen på hvordan universiteter og høyskoler skal styres og finansieres. Det er ikke en god løsning.
Publiseringsindikatoren og hva vi kan lære av Finland I motsetning til Norge finner ikke finnene at publiseringsindikatoren er i strid med ambisjonene om mer åpen forskning, skriver Vidar Røeggen.
Nå må regjeringen lytte til Hatlenutvalget Disiplinfagene som ikke har et åpenbart yrke i andre enden, kan og bør ikke måles ut fra kravet om direkte relevans, skriver lederen av Samfunnsviterne.
Gir Hatlen pepper for mangel på forslag om flercampusmodeller Hatlen-utvalget fikk en tilleggsoppgave av den nye regjeringen. De skulle finne løsninger for å kompensere universiteter og høgskoler med mange campus. — De har ikke svart på oppgaven, mener rektorene.
«Å ta bort forskningsbasert finansiering er et feilgrep» Hatlenutvalgets rapport har to grunnleggende svakheter mener instituttleder ved Universitetet i Bergen.
For enkelt fra Hatlen-utvalget Hatlen-utvalgets anbefalinger synes å ha to grunnleggende svakheter, nemlig en resultatdel som bare er knyttet til utdanning, samt manglende konsekvensanalyse ved å gå bort fra den eksisterende modellen, mener Tor Eldevik.
På god vei til tillitsbasert styring En fantastisk mulighet til å gjennomføre et nødvendig oppgjør med markedsstyringen av sektoren, skriver Ellen Dalen i NTL om finansieringsutvalgets forslag.
Urolig for fjerningen av publiseringsindikatoren — Vi er urolig for om det er realistisk å opprettholde høy kvalitet på indikatoren hvis den tas ut av finansieringsmodellen, sier publiseringsutvalgsleder Anne Kristine Børresen.
Finansieringssystemet må belønne forskningen – Mange er fornøyde med at tellekantene forsvinner. Jeg mener vi skal tenke oss om før vi jubler.
Styrk finansieringsutvalget Hvis målet er en mer bærekraftig og framtidsrettet finansieringsordning for forskning og høyere utdanning, må alle berørte parter sitte ved bordet når ordningen utformes.
Nyeste artikler
Ansatt hentet ut e-postadresser og sendte reklame til studenter
Tilrår å få barn undervegs i stipendiatperioden
Nedbemanning og mindre undervisning. Nå må de styre med mindre penger
Rektor på ukrainabesøk: — Sterke inntrykk
Ved dette universitetet fikk kun kvinner lov til å søke
Mest lest
Universitetsledere suspendert etter SMS-utveksling
NMBU og Universitetet i Stavanger gjør kraftige byks
Først trakk de ett kapittel. Nå har de avpublisert hele boken
Virginia Hislop fullførte mastergrad som 105-åring
Når karakteren blir avgjørende for den akademiske veien videre