Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli 21. november 2024 - 10:58
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Etter å ha følgt yrket på avstand som utdannar og forskar gjennom 50 år, ville eg i dag ikkje ha valt å verte lærar
«Alle» vil at lærerstudenter skal få mer praksis Lærerstudenter i den nye masterutdanningen er spurt om praksis og oppgavene de skal skrive. Alle vil ha mer praksis, mens mange ikke skjønner poenget med masteroppgaven.
Nå blir det 1—10-utdanning på Nesna Nord universitet har fått innvilget søknaden om å prøve en ny modell grunnskolelærerutdanning på Nesna.
«Alle» intervjuer lærere til masteroppgaven. — Utbredt irritasjon — Det er en utbredt irritasjon i skolen og i barnehagesystemet at de ansatte blir utsatt for intervju etter intervju av lærerstudentene, sier professor Knut Steinar Engelsen.
Trekker lærerstudium fra opptak. — Varsko til sektoren, sier dekan Førstevalgssøkerne svikter USNs grunnskolelærerutdanning i Porsgrunn. De må trekke lærerstudium fra opptaket og foreslår nullopptak neste år.
Vi har et alternativt masteroppgaveformat allerede Det entreprenørielle formatet på masteroppgaven innebærer at studentene skal utvikle et didaktisk produkt, teste det ut systematisk i skolen og argumentere for det de har utviklet gjennom forskning og teori, skriver merittert underviser Tuva Bjørkvold.
Her finn du landets mest nøgde lærarstudentar UiT si nett- og samlingsbaserte grunnskulelærarutdanning i Harstad har landets mest nøgde lærarstudentar. — Ein har klart å skapa eit studentmiljø sjølv om me bur ulike stader, seier student Hege Bustos.
I fjor var det ingen som fylte lærarplassane. No håpar dei at trenden snur Lærarutdannarane er usikre på korleis årets søkjartal til lærarutdanninga vert. Men for lærarstudent Christopher Aadna er det ikkje tvil: Han skal vera lærar resten av livet.
Lærerutdanning i krise. Tid for drastiske didaktiske grep? Vi tror det fortsatt er mulig å «redde» nåværende utdanning ved å gjøre praksistrening og praksisrefleksjon mer markant. Her står to tiltak sentralt, skriver tre lærerutdannere.
Derfor vil Pilot 1-10 i Nesna føre til en mer relevant lærerutdanning Under arbeidet med Pilot 1—10 for grunnskolelærerutdanninga ved studiested Nesna har vi i arbeidsgruppen gjort oss en del tanker om hvilke utfordringer utdanninga har og tatt tak i en del av disse under utarbeidelse av modellen.
Det er ikke masteroppgaven som er problemet Nye, reviderte nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene stiller økte forventninger om profesjonsnære aktiviteter gjennom hele utdanningen.
Mener utdanninger er blitt for akademiske At lærerstudenter ikke ser relevansen av masteroppgaven, er symptomer på en feilslått politikk over tid, hevder stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp).
Frykter at virkelighetsfjern teori gjør at studenter vender ryggen til det akademiske Nesten 1 av 4 framtidige grunnskolelærere oppgir at de ikke ser poenget med masteroppgaven. — Akademisering har en del ulemper, sier professor Kåre Fuglseth ved Nord universitet.
Hver fjerde lærerstudent ser ikke poenget med masteroppgave. — Føles veldig fjernt Studenter på grunnskolelærerutdanningen forstår ikke hvorfor de må skrive masteroppgave, ifølge fersk rapport. — Det føles veldig fjernt fra å for eksempel jobbe med en 8. klasse, sier lærerstudent Gerd Vårin Emmerhoff-Sæther.
Vil ha meir om utjamning av sosiale skilnader inn i lærarutdanninga Barn av foreldre med låg utdanning har eit dårlegare utgangspunkt enn andre barn, og dei sosiale skilnadene aukar utover i utdanningsløpet, viser ny rapport.
Taper 600 millioner kroner på færre lærerstudenter Rekrutteringssvikten ved lærerutdanningene får dramatiske økonomiske konsekvenser. En tredjedel av den resultatbaserte bevilgningen vil forsvinne de neste årene.
Lokker studenter med deltidsjobb og stipend Narvik kommune frister med deltidsjobb og stipend for studenter som vil bli lærere i grunnskolen. — Vil prøve om det kan virke, sier kommunalsjef.
Færre lærerstudenter gir færre valg En alvorlig konsekvens av færre søkere til lærerutdanningene er færre valgmuligheter for studentene som velger nettopp denne utdanningen.
Skal alle være lektorer? At grunnskolelærerne skal bli kalt lektorer representerer et helt nytt fenomen for lærerprofesjonen. Hvordan stiller lærere og fagforeningene seg til bruken av lektortittelen om de nye grunnskolelærerne?
Fyller berre to tredelar av studieplassane På Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett står ein tredel av studieplassane tomme. Styret ved Høgskulen på Vestlandet skal drøfta korleis dei kan jobba med studentrekruttering.
Universiteter og høgskoler vil droppe todeling av lærerutdanningen Skoler sliter med å rekruttere lærere. Studenter angrer på studievalget. Flertallet av lærestedene synes det er uheldig at det er to ulike grunnskolelærerutdanninger.
Lærarutdanning i krise. Kven skal vere lærarar i framtida? Kvifor står lærarutdanninga i ei krise, og korleis kan vi kome ut av den på sikt? Tidlegare høgskoledirektør Åsulv Frøysnes deler nokre tankar om form, krav og innhald — og korleis sikre rekruttering.
Dette trur professoren er grunnen til at unge ikkje vel læraryrket Eg undrast over om det er mogleg for eitt menneske å fylla alle rollene ein lærar skal ha i dag, seier pedagogikkprofessor Lars Petter Storm Torjussen.
Lærerutdanning – et vanskelig valg? Lærerutdanningen fremstår som et vanskelig valg for nye studenter, med fastlåst studieforløp og liten fleksibilitet i fremtidig yrkesvalg, mener tidligere lærerstudent som i dag jobber utenfor skolen.
Skulane meiner at utdanninga til lærar ikkje dekkjer behova deira Kommunar sender relativt nyutdanna rett til vidareutdanning for å dekka behova i norske grunnskular, syner KS-rapport.
Lærerutdanningen trenger verken utopiske fantasier eller forhastede reformer Vi har nettopp uteksaminert det andre kullet med lærerstudenter som har fulgt det femårige masterprogrammet, skriver lærerutdanner. Kanskje vi skal gi det litt mer tid før vi legger opp til en ny reform?
Hev kravene i lærerutdanningen Eventuelle omstruktureringer av lærerutdanningene kan ikke basere seg på senkede, men hevede krav til lærerstudentene, mener lærerutdanner. Her foreslår han å skrote grunnskolelærerutdanningen til fordel for en toårig PPU-master.
Vil tilby flere masterfag for lærere Høgskolen i Østfold ønsker å opprette grunnskolelærerutdanning med fordypning i fransk og spansk.
Føreslår 18 studietilbod på Nesna Havbruk, økonomi og fagskuletilbod er noko av det ein i framtida etter planen vil kunne finna på Nesna.
Katastrofen i søkning til lærerutdanning skyldes dels fornuftige og gode tiltak Mandag har statsråd Ola Borten Moe kalt inn landets lærerutdannere for å diskutere situasjonen med katastrofale søkertall. Professor emeritus Karl Øyvind Jordell kommer her med sine innspill.
Lærerutdannere ønsker friere tøyler, men møtes med krav om nye utredninger Kriserammede lærerutdanninger ønsker friere tøyler for å kunne forbedre kvaliteten på utdanningene. Et regjeringsoppnevnt utvalg går på langt nær så langt som lærerutdanningene selv ønsker.
I dette faget er lærar med formell kompetansen ein nesten utdøyande rase Musikklærarar og lærar i mat- og helsefaget er nesten ein utdøyande rase. No er fleire forslag på bordet for korleis ein kan få fleire lærarstudentar til å ta praktisk-estetiske fag.
Han er eneste mann blant 23 lærere Det blir stadig færre mannlige lærere i grunnskolen. Nils André Kragholm ønsker seg flere mannlige kolleger.
Her er de mest og minst fornøyde lærerstudentene Lærerstudentene er de minst fornøyde studentene, og noen steder er de litt mer eller litt mindre fornøyd. Sjekk hele lista her.
En time mer naturfag er den beste realfagsatsingen vi kan få Høyres skolepolitiske talsmann Jan Tore Sanner tar i Khrono til orde for en ny realfagsatsing i norsk skole. Vi bifaller initiativet, skriver Merethe Frøyland.
Å bruke båndsag for å tenke om kvalitet En oppfordring til å diskutere nettopp kvalitet i en vitenskapelig lærerutdanning, signert Jan Frode Haugseth.
Allrounder og draumelærar? Han kan undervisa i fire fag Han har kompetanse i fire undervisningsfag, og er med det temmeleg unik som lærar. For kor godt fungerer eigentleg lærarutdanninga for skuleverket?
Er nasjonal deleksamen i matematikk svaret? Nasjonalgitt deleksamen i matematikk kan være en av flere måter å kvalitetssikre at de lærerne vi uteksaminere kan faget slik at vi vet at våre barn har kompetente lærere i skolen, skriver Kristin Ran Choi Hinna.
— Eg blei sjokkert. Vi er nesten fleire lærarar enn studentar her Studentane sviktar lærarutdanningane. Men for dei som er igjen, er det i alle fall ikkje mangel på undervisningskrefter.
Opptakstallene til lærerutdanning – ingen forbedring for GLU 1-7 Nesna er et høyrisikoprosjekt, og risikoen blir ikke mindre med urealistiske plantall. En kongelig resolusjon om lokalisering til Nesna hjelper ikke på tallene, skriver professor emeritus Karl Øyvind Jordell.
To av tre studietilbud for lærere har ledige plasser Ved 21 studietilbud av totalt 34 ulike tilbud innen lærerutdanning er det ledige studieplasser.
Jobber for å få dobbelt sett med opptakskrav på plass Regjeringen forsikrer at opptakssystemet vil takle to sett med opptakskrav til lærerutdanningene, til tross for bekymring.
To av tre studietilbud for grunnskolelærere har ikke nok studenter Tall for oppmøtet av studenter viser at lærerutdanningene sliter mer enn noen gang med å få studentene til å starte på utdanningen.
Aldri før har så få strøket på eksamen Tallene viser en tydelig nedgang i strykprosent for studentene koronaårene 2020 og 2021. Og flere enn noen gang oppnådde beste karakter A.
Ledige plasser på 23 lærerutdanninger Rett før studiestart har mange av lærerutdanningene fortsatt ledige plasser. Ved Nord universitet er 131 av 300 plasser ledige.
Rektor Husebekk: — Jeg vil ikke slippe saken før den er løst En nedbygging av lærerutdanningene ved campus Alta kommer ikke til å skje, betrygger rektor Anne Husebekk ved UiT.
Slår alarm: — Nødvendig å si fra nå, før denne nedbyggingen går for langt 34 fagansatte ved campus Alta har sendt bekymringsbrev til ledelsen ved UiT Norges arktiske universitet.
Vi har ingen lærere å miste Foretrekker regjeringen at elevene får undervisning av erfarne og kvalifiserte allmennlærere utdannet før 2014 og kvalifiserte lærere med 3 i matte fra videregående, eller ukvalifiserte ansatte uten formell lærerkompetanse?
Mot SSBs og departementets tvilsomme tall har lærerutdannere lite å stille opp med i rekrutteringen Lærerutdanningen for trinn 1-7 har tapt terreng: 22 prosent på to år. I Bødø er fallet 40 prosent fra i fjor til i år. Rekrutteringen i årene som kommer vil bli vanskelig som følge av SSBs framskrivninger.
Avlyser praksis for nær 700 studenter Universitetet i Sørøst-Norge sier de vil bidra til å redusere antall kontaktpunkter.
Skoler stiller ultimatum for å ta imot praksisstudenter NLA Høgskolen Det er en formulering i det omstridte verdidokumentet som er årsaken.
De første lærerstudentene tatt opp til forskerlinje Seks studenter starter etter nyttår på landets første forskerlinje for lærerstudenter ved Høgskulen på Vestlandet.
Dystre tall for opptaket til utdanningene av grunnskolelærere Det vil bli nødvendig med svært sterke virkemidler for å sikre lærere til utkantene, skriver professor emeritus, Karl Øyvind Jordell.
Nord-ledelsen avviser påstandene i studentklage Det er rettslig grunnlag for nedleggelsen av studiested Nesna, hevder rektor.
Lærerutdanningene er utdaterte Slik må holdninger, studiestruktur og arbeidsbetingelser endres for å tiltrekke seg den nye lærergenerasjonen.
Opptak til lærerutdanning i et valgår Samordna opptak. Professor emeritus og ekspert på norsk utdanning av grunnskolelærere, Karl Øyvind Jordell, går gjennom årets søker- og opptaksstall, så langt man kjenner status.
Lærer- og ingeniørstudentene er litt mindre fornøyd enn de andre Tilfredshet. Landets lærer- og ingeniørstudenter er i snitt litt mindre fornøyde enn studenter på andre fagområder. Se oversikten over høgskoler og universiteter.
Overgangen fra skole til studier: — Et sjokk å skulle styre alt selv Studiebarometeret. På en skala fra 1-5, der 5 er best, gir norske studenter høyere utdanning en karakter på 4,1. Det har de gjort seks år på rad. På spørsmål om overgangen fra videregående skole svarer mange at det er tøft.
Forkurs i matte også i 2019 Matematikk. Iselin Nybø har bestemt at det skal bli gitt tilbud om forkurs i matematikk for studenter som vil inn på lærerutdanningen, men ikke har det nødvendige 4-kravet i boks, også sommeren 2019.
Læreropptak: Statssekretær med begrenset forståelse Opptak. Professor Karl Øyvind Jordell er ikke fornøyd med svarene statssekretær Rebekka Borsch gir på hans kritikk av det han ser på som en glorifisert framstilling av årets læreropptak.
Tror ikke på skepsisen til opptakstall på lærerstudier Læreropptak. Statssekretær understreker at gladmeldingene rundt årets læreropptak «holder vann», og avviser kritikk. Studentleder er mer skeptisk.
Småskoleelever blir salderingspost Læreropptak. Professor Karl Øyvind Jordell kritiserer den rosenrøde framstillingen av årets opptak til lærerutdanningen regjeringen har presentert. Han trekker fram at særlig i distriktene og for de minste elevene er situasjonen markant annerledes.
Slipper til pedagogikk, kutter profesjonsfag og mer praksis Kunnskapsministeren har vært lydhør etter høringsrunden for ny rammeplan for utdanning av grunnskolelærere. Pedagogikken får mer plass, han kutter begrepet profesjonsfag og øker praksisen.
Nyeste artikler
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024