Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger 21. januar 2025 - 10:42
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket 17. januar 2025 - 06:53
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år 17. januar 2025 - 18:10
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring 20. januar 2025 - 06:58
Etterlyser tilbakemeldinger fra studentene etter eksamen Mye fokus har blitt gitt til viktigheten av begrunnelser fra faglærer etter eksamen, men tilbakemeldinger fra studentene for faglærers læring virker å være mindre viktig.
Ja, takk begge deler – eksamen er både læring og vurdering Kanskje synet på eksamen som verktøy for læring med tydelig sammenheng med læringsaktiviteter, læringsutbytter og læringsmål i det aktuelle emnet, spør disse ansatte ved Lovisenberg diakonale høgskole.
Studentene burde så klart få en begrunnelse for karakterene, helst uten at de må be om den Lag et system hvor det følger med noen linjer og opptil ett avsnitt med begrunnelse sammen med karakterer i StudentWeb, er professor Tony Burner sitt forslag i debatten om eksamen og begrunnelse.
Er eksamen læring eller vurdering? Debatten om begrunnelser avdekker uenighet om hva eksamen er. Professor Kristin Bech mener dette må avklares.
Karakterbegrunnelser er et viktig rettsprinsipp Norsk studentorgansiasjon vil ikke gi slipp på studenters mulighet til å få begrunnelse på karakter ved eksamen.
Målet er at Inspera skal gjøre jobben lettere Sensur. Mange er fornøyd med systemet som er bygd opp rundt begrunnelser ved eksamen, men vi skal bli bedre, skriver prosjektledere på NTNU.
Studiekvalitet er viktigere enn økt antall begrunnelser på eksamen Automatisk begrunnelse. Vi er ikke uenige i at begrunnelser kan være bra for studiekvaliteten, men til en viss grad. Økningen i antall begrunnelser som vi opplever nå synes å være i disfavør av kvaliteten på totalproduktet, skriver Jon Selvik og Eirik Abrahamsen.
Etterlyser mer autonomi for faglærere Begrunnelse. Hvem skal bestemme hva slags begrunnelse som er god nok? Har ikke faglærer bestemmelsesrett, spør Trond Andresen ved NTNU.
Fornøyd studentleder: Skal få mer oppfølging og flere tilbakemeldinger Oppfølging. Studentene ved Universitetet i Oslo har fått i pose og sekk fra styret når det gjelder oppfølging og tilbakemeldinger, ifølge parlamentsleder Susann Andora Biseth-Michelsen.
Skal forske på automatiske tilbakemeldinger Tilslag. Førsteamanuensis Omid Mirmotahari har fått tilslag både hos Forskningsrådet og Norgesuniversitetet til å blant annet finne ut om studenter faktisk bruker tilbakemeldingene pedagoger mener er så bra.
«A er ikke bare en A» Er en A en A? Kunnskapsminister Henrik Asheim, NSO-leder Mats J. Beldo, UHR-leder Mari Sundli Tveit, Abelias Håkon Haugli og NOKUT-sjef Terje Mørland gir svar.
Fremtidens sensur er her Omid Mirmotahari har brukt fritiden, omtrent 800 timer av den, på å lage et system for automatisk begrunnelse på eksamen. Faktisk automatisk individuell faglig begrunnelse, óg tilbakemelding.
UiO i gang med automatisk begrunnelse av karakterer Etter at lærerutdanningen på Universitetet i Oslo nå har innført automatisk begrunnelse på eksamen på fast basis, vil Studentparlamentet få i gang en fakultetspilot neste høst.
Begrunnelse kan gi bedre selvinnsikt Ole Marius Svendsen, fagansvarlig hos Nito-studentene argumenterer for at begrunnelse for resultat på eksamen kan gi bedre selvinnsikt.
Mener begrunnelse for karakter er nødvendig Begrunnelse på eksamenskarakteren er nødvendig for at læringsprosessen ikke skal stoppe opp etter endt eksamen, skriver Marte Øien.
Gi oss bedre læring - gi oss begrunnelse Automatisk begrunnelse på eksamen vil gi større læringsutbytte uten nevneverdig større ressursbruk, hevder Jacob Handegard og Kristian Bakke fra Studentorganisasjonen i Agder.
Krav om begrunnelse møter motstand Studentene jobber for at alle skal få automatisk begrunnelse på eksamen, men ansatte har sterke motforestillinger. Årlig avlegges over 80.000 eksamener på høgskolen.
Nyeste artikler
Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger
Landet som visste for lite
MF og VID konkurrerer om å bli det første private universitetet i Norge
Hoel mener «sjokk-digitaliseringen» undergraver campusstudiene
Overambisiøse ledere må forstå mer av sektorens tradisjoner
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring