Et samisk perspektiv på historien krever perspektivmangfold Maktovergrep og rasisme er ikke hele historien om samenes fortid og det er viktig å få fram mange sider av samisk historie – noe som krever perspektivmangfold.
Et samisk perspektiv gjennom et norsk prisme — Det mest konstruktive og redelige NRK kan gjøre i henhold til sin egen fremstilling av et samisk perspektiv på Norgeshistorien, er å love en ny podkastserie der samenes plass i norsk historie belyses fra et samisk perspektiv.
Hva betyr samisk perspektiv? Håper podkast vil bidra til at samenes historie blir en del av Norgeshistorien i skolen, høyere utdanning og andre sammenhenger.
Problematisk perspektiv om det samiske fra NRK Rettsvitere ved UiT Norges arktiske universitet reagerer på rikskanalens «fornorskede» fremstilling av samisk historie.
Bomskudd om Fosen-dommen og juristutdanninga Det er godt mulig at utdanninga i same- og urfolksrett bør styrkes. Men det er et bomskudd å bruke Fosen-saka som bevis for at dette er nødvendig.
Den norske rettsstaten er ignorant overfor internasjonale menneskerettigheter Hvilket medansvar har våre juridiske undervisningsinstitusjoner for kunnskapsmangelen som er avdekket når Norge må fjerne et vindkraftverk som har kostet over 6 milliarder å bygge?
Forsker på sak der han deltok som rådgiver.— Det er ikke uvanlig Jussprofessor Øyvind Ravna representerte den tapende part i Høyesterett i Nesseby-saken. Nå har han fått penger fra Forskningsrådet for å forske på samme sakskompleks.
Nyeste artikler
Ansatt hentet ut e-postadresser og sendte reklame til studenter
Tilrår å få barn undervegs i stipendiatperioden
Nedbemanning og mindre undervisning. Nå må de styre med mindre penger
Rektor på ukrainabesøk: — Sterke inntrykk
Ved dette universitetet fikk kun kvinner lov til å søke
Mest lest
Universitetsledere suspendert etter SMS-utveksling
NMBU og Universitetet i Stavanger gjør kraftige byks
Først trakk de ett kapittel. Nå har de avpublisert hele boken
Virginia Hislop fullførte mastergrad som 105-åring
Når karakteren blir avgjørende for den akademiske veien videre