Ny EU-rapport om MOOC
Det er USA som leder an i utviklingen av MOOC, viser rapport.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den europeiske universitetsorganisasjonen, EUA, følger utviklingen av Massive Open Online Course (MOOC) fra et europeisk perspektiv. MOOC er et forretningsområde med et betydelig økonomisk potensial, forteller den siste rapporten. I dag domineres utviklingen av digitale plattformer for høyere utdanning av noen få tilbydere.
Coursera har ambisjonen om å bli den ledende leverandøren og samarbeidspartneren med institusjoner for høyere utdanning. Coursera tilbyr nå mer enn 500 kurs for drøyt 4,4 millioner brukere. Selskapet har utvidet forretningsområdet til skole og barnehager, og kan også tilby MOOC innenfor lærerutdanning.
Men selskapene har fremdeles ikke funnet fram til økonomisk bærekraftige forretningsmodeller – enten det er brukerbetaling eller inntekter fra samarbeid med institusjoner. Fra et utdanningssynspunkt advarer rapporten om at de kommersielle tilbyderne vil ha inntjeningsmulighetene fremst i tankene, og utdanningsbehov og kvalitet sekundært.
I Norge har Bibsys lansert Mooc.no, som gir en oversikt over hvilke digitale læringspakker som tilbys av norske institusjoner. Tilbudet er foreløpig svært begrenset, men flere kurs på nye fagfelt er planlagt lansert i løpet av året.
NTNU lanserte Norges første MOOC sist høst, mens Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har lansert landets andre MOOC, på digital kompetanse for lærere. Kurset ligger allerede ute, men går på lufta med læringsmiljø og eksamensmuligheter til høsten.
EUA-rapporten finnes her.
Tor Monsen/Pahoyden.no
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!