Mia Sveen og Camilla Torgersen (t.h.) var blant de 150 studentene som prøvde ut digital eksamen i økonomistyring onsdag.

Digital eksamen med startproblemer

Mye armer og bein, men tross alt bedre enn papir. Det er konklusjonen etter at 150 studenter prøvde ut digital eksamen i økonomistyring onsdag.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det oppsto noen tekniske problemer som verken høgskolen eller leverandøren hadde regnet med da de 150 økonomistudentene prøvde ut en løsning for digital eksamen onsdag. Likevel er ikke de ansvarlige for pilotprosjektet på Institutt for økonomi og administrasjon i tvil om at digital eksamen er kommet for å bli.

Problemene oppsto da det viste seg at nettleseren som ble brukt ikke fungerte som den skulle for studentene som trengte å bruke regnearkprogrammet Excel for å løse eksamenoppgavene i økonomistyring.

— Det ble ganske svett her en stund, og mye løping i gangene, forteller fagansvarlig Ingebrigt Aasbø på Institutt for økonomi og administrasjon.

Det viste seg at Excel ikke oppførte seg som normalt i kombinasjon med nettleseren Safe Exam Browser, som skulle sikre at studentene ikke kunne hente informasjon eksternt under eksamen og dermed fuske. Derfor fikk studentene i stedet bruke en annen nettleser basert på tillit, og under oppsyn av eksamensvakter. De fikk også en time ekstra på eksamen for å kompensere for problemene.

Skapte en del støy

Ingebrigt Aasbø er likevel ganske fornøyd.

— Det skapte en del støy da Excel ikke oppførte seg som vanlig, men til tross for dette tror jeg de aller fleste er enige om at dette var bedre enn å ha en vanlig papirbasert eksamen, sier han.

Prosjektleder for digitale eksamener og vurderingsformer i fellesadministrasjonen, Kristian Pfanzelter, sier at han fikk snakket med mellom 35-40 studenter i det de var på vei ut av eksamenlokalet, og bare to av dem var negative til eksamensformen.

— Nesten alle synes at dette var bedre enn å svare på papir, selv om vi opplevde noen tekniske problemer. Vi kan jo heller ikke regne med at det skal fungere perfekt første gang, sier han.

Leverandøren Inspera tar på seg noe av skylden for at det ikke var blitt testet ut på forhånd om Excel ville fungere normalt. Ved de andre digitale eksamenene ved andre studiesteder, der Inspera har vært leverandør for pilotprosjekter den siste tiden, har det ikke vært aktuelt å bruke eksterne ressurser som Excel.

— Vi er lei for at ikke alt virket som det skulle, men det må vi bare ta med oss videre. Sånn er det å være med på en pilot, sier prosjektleder Hilde Kogstad i Inspera. Hun forteller at Inspera har kjørt piloter på 10-12 studiesteder.

— Det er ikke så enkelt som man kanskje tror å arrangere digital eksamen. Det er så mange som skal ha en rolle inn i prosjektet, og det kommer ofte overraskende at det er såpass komplisert, sier hun.

Ser store fordeler

Både Ingebrigt Aasbø og faglærer Torunn Drage Roti (de to til venstre på bildet over) ser store fordeler ved den digitale eksamenformen.

— Det er mye enklere å rette eksamen, og for meg ser det veldig enkelt, greit og tidsbesparende ut. Det er mye mer oversiktlig enn papir, og det er også en fordel at cirka 40 prosent av oppgavene blir automatisk rettet, sier hun.

Aasbø har 15 års erfaring med å arrangere pc-baserte eksamener på HiOA. Disse har han holdt i  kursene finansregnskap med ikt og bedriftsøkonomi 1 med ikt på årsstudiet i økonomi og ledelse. Nå er han glad for å få teste ut en mer skreddersydd og profesjonell løsning enn den han har greid å få til på egenhånd.

— Det er mange fordeler med digital eksamen, ikke minst fordi studentene mine er vant til data og flinke med det. De synes det er veldig gammeldags å bruke penn og papir på eksamen. Alle studentene jeg snakker med synes at digitale eksamener er det eneste riktige i våre fag. Fordelen med løsningen vi har testet ut nå, er at den - når den virker som den skal - gjør det umulig å jukse. Den er intuitiv og grei å forholde seg til, og den gir mindre arbeid for oss som skal rette, sier han.

Aasbø sier at en av de største utfordringene var å skaffe nok rom til at 150 studenter kunne ha eksamen samtidig med bruk av høgskolens stasjonære pc-er. Løsningen ble å ta i bruk ni rom fordelt på tre bygninger. Tredjeårsstudenter var eksamensvakter og hjalp til med avviklingen.

— Studentvaktene var veldig flinke og helt rolige selv om det var mye hektisk aktivitet i gangen utenfor. De er jo vant til data på en helt annen måte enn de tradisjonelle eksamensvaktene, sier Aasbø.

Flere piloter

HiOA skal gjennomføre to andre pilotprosjekter for digital eksamen i vår. Cirka 20 studenter på Fakultet for teknologi, kunst og design skal prøve en løsning fra leverandøren WiseFlow når de har eksamen i kjemiteknikk,og cirka 70 vernepleiestudenter prøve den samme løsningen. Disse skal ha med egen pc og benytte en løsning som blokkerer den for alt annet enn eksamensoppgaven.

— Vi tester ut to ulike filosofier for digital eksamen. Nå bruker vi mai og juni til å samle erfaringer, før vi bestemmer på hvilken måte vi skal gå videre, sier Tengel Sandtrø, leder av eCampus-prosjektet på HiOA.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS